Zebraciklid med papegojciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David.S
    • September 2007
    • 17

    Zebraciklid med papegojciklid?

    Zebraciklid/papegojciklid. Är det någon som haft/har de två ihop? Eller någon som tror att de kan funka även när det är "vuxna" isf blir de de jag har kvar i akvariet..
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av David.S
    Zebraciklid/papegojciklid. Är det någon som haft/har de två ihop? Eller någon som tror att de kan funka även när det är "vuxna" isf blir de de jag har kvar i akvariet..
    Om det är "hybriden" du syftar på så vet jag att de i en del fall funkat ok med zebraciklider och att de tydligen ochså hänt att de "korsat sig" med dem. Papegojciklider kan ibland bli omkring 30 cm. Det var därför jag föreslog ett lämpligt Centralamerikanskt alternativ med tanke på dina 230 liter, i din förra tråd.
    Hursomhelst så kan det säkert fungera ett bra tag i största allmänhet (innan de är fullvuxna) men hur det blir vid eventuell "dubbel" lek är osäkert.
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Tror att både zebra o papegoj ska funka bra tillsammans...dubbellek lär det kanske bli...men de papegoj jag haft har lekt men aldrig fått yngel för att zebracikliden varit för stridig.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Papegojor är missbildade hybrider mellan tre-fyra olika centralamerikanska ciklider, framförallt Midas och Bimaculatum. De blir mycket stora, och är mycket aggressiva.
        Zebracikliden är en av de minsta centralamerikanerna, men de är inte missbildade, och är också mycket aggressiva.

        Det är liksom upplagt för problem. Det kan gå, men det kan lika gärna bli tredje världskriget.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • David.S
          • September 2007
          • 17

          #5
          Tänkte ha 4-5 zebraciklider och 4 papegojciklider(den som blir bullig,orange).. i ett 230L akvarium altså..... de blir krig då altså?

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Ursprungligen postat av David.S
            Tänkte ha 4-5 zebraciklider och 4 papegojciklider(den som blir bullig,orange).. i ett 230L akvarium altså..... de blir krig då altså?
            Risken är överhängande!
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            • David.S
              • September 2007
              • 17

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Risken är överhängande!
              WTF!....... va ska ja ha i plurret då?

              Kommentar

              • A C-son
                • December 2007
                • 537

                #8
                Ursprungligen postat av David.S
                WTF!....... va ska ja ha i plurret då?
                "Problemet" är att zebraciklider normalt sett tillhör de lite aggressivare cikliderna, det krävs i regel ganska stora akvarier för att kunna ha dem tillsammans med andra arter utan problem. Personligen föredrar jag större artakvarier med zebror där man kan ha ett lite större antal och med mkt intressanta "dramor" som föld. Flertalet av de lite mindre cikliderna som du skulle kunna ha i ditt 230-liters uppskattar inte dessa "dramor". Så jag tycker alltså att du antingen väljer att spara endast ett zebrapar och ger dig själv möjligheten att studera eventuell lek och yngelvård eller satsar på andra arter om du vill ha fler än en art i ditt akvarium.
                Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                Kommentar

                • DenLillaSjöjungfrun
                  • February 2008
                  • 1

                  #9
                  Men nu tycker jag ni är lite negativa...
                  Jag har tre papegojciklider og två zebra, och det är faktiskt bara frid och fröjd... Zebrorna är väl nästan vad jag skulle kalla defensiva istället för aggressiva.

                  Kommentar

                  • sundelin
                    • October 2003
                    • 232

                    #10
                    Zebrorna jag haft och fortfarande har kvar har gått bra med det mesta. Klarat av både trimac och påffar mfl. kan ju inte hålla med om att dom varit defensiva direkt dom har hållit det mesta ifrån sig.
                    .

                    Kommentar

                    Arbetssätt...