Diskus leker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djioor
    • December 2007
    • 5

    Diskus leker

    Har två diskusar i ett sällskaps akvarium som har lekt nu en tre fyra gånger.
    Vad som händer är att efter honan har lagt äggen så har hanen ätit upp äggen direkt. Nu lekte dom igår igen och nu vaktade hanen dom ca ett dygn innan han åt upp dom. Är detta ett vanligt beteende?

    De övriga fiskarna ligger ju på avstånd och är väldigt sugna på äggen men vågar sig inte fram så länge paret håller sig i närheten.

    Efter hanen har befruktat äggen kan man placera stocken i ett annat kar utan fisk i eller har ni några tips på hur man kan få dessa att överleva?

    /Peter
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Diskusar behöver lugn och ro när de ska leka och gärna inte 20 andra invåare som åskådare då de blir stressade och äter upp äggen till följd. Pröva att göra ordning ett lekkar på 100 liter som diskusarna kan vara i. Då kommer det nog att gå bättre.
    / Rickard

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är ganska vanligt ja. Det kan ta många lekar innan de har lärt sig vad de ska göra och man får skylla på ungdomligt oförstånd.
      Ska du få äggen att klara sig och bli yngel så är det ett eget kar för paret som gäller. Det funkar att ta bort roten med, men det blir ett mastodontjobb för att få dem att växa upp.
      Det du kan göra är att sätta ett plastnät eller rostfritt nät framför rommen så de inte kommer åt att äta rommen, men när ynglen kläcks så brukar det inte ta lång tid innan tetror och andra fiskar tar sig lite snacks.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • djioor
        • December 2007
        • 5

        #4
        Tackar för de snabba svaren!

        Jag har ett 70 liters kar är det för litet att göra i ordning? De går i ett 190 liters idag.

        Går det att fylla utan sand och bara med min stora stock?

        Det är lite svårt att veta när de skall lägga ägg, kan man flytta över det lekande paret efter de lagt romen till det andra karet?

        Det blev många frågor på en gång där

        Jag tycker det är väldigt roligt att de leker och har förstått att det inte hör till vanligaste helst inte i ett sällskaps akvarium.

        Det är en brokig blandning fisk i karet idag.

        3 praktbotior 2 år gamla
        7 Kardinaltetror 2 år gamla
        1 Xingu-ancistrus mal 2 månader
        2 Fjärils ciklider 2 år gamla
        3 svärdbärar honor från gammal kull. 1 år gamla

        Som karet är bestyckat idag har de gått ihop i 1år utan några problem så jag känner mig lyckligt lottad att de inte bråkar med varandra.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          70 liter kanske är i minsta laget, lite beroende på vad det har för mått.
          Annars är det nakna kar utan inredning och bara en lekkruka som är det enklaste och ett svampfilter av något slag.
          Har de väl lekt en gång så brukar det var ny rom inom en vecka, och så kan de hålla på ett bra tag innan de vilar. De kommer säkert att leka på samma plats ett par gånger till, men får de inga yngel där så byter de snart ställe där de lägger rommen.
          Ska du flytta dem till eget kar så behöver du inte invänta leken, utan det är bara att flytta dem till det nya karet med vatten från det gamla karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • djioor
            • December 2007
            • 5

            #6
            OK Tackar!

            Då skall jag undvika 70 liters karet.

            Skall ge det en chans till i det stora karet och se hur det går...

            /Peter

            Kommentar

            Arbetssätt...