Kakadua Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Kakadua Kar

    Har ett kar på ca 70 L som jag tänkte lägga kakaduor i tillsammans med 1-2 grottor och några rötter(1 hane, 3-4 honor?)... Tempen på ca 26-27 och undrar ifall dom leker ifall karet ser ut så? Vet att dom är lättlekta men jag vill inte inreda karet för mycket eftersom jag såsmåningom ska ta bort det lilla karet... Hur ofta ska jag byta vatten? Läst i flera trådar och sett att 30 % är bra men vet inte hur ofta... Frågar eftersom mitt kar ska se annorlunda ut eller funkar det lika bra?
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
    Har ett kar på ca 70 L som jag tänkte lägga kakaduor i tillsammans med 1-2 grottor och några rötter(1 hane, 3-4 honor?)... Tempen på ca 26-27 och undrar ifall dom leker ifall karet ser ut så? Vet att dom är lättlekta men jag vill inte inreda karet för mycket eftersom jag såsmåningom ska ta bort det lilla karet... Hur ofta ska jag byta vatten? Läst i flera trådar och sett att 30 % är bra men vet inte hur ofta... Frågar eftersom mitt kar ska se annorlunda ut eller funkar det lika bra?
    Tror inte att det är så bra med så många honor i det akvariumet, skaffa istället två honor.
    Du behöver inte ha så mycket inredning, några lekgrottor, en del växter och en eller ett par större rötter som gör att fiskarna inte hela tiden ser varrandra går bra. Om du endast ska ha dessa fiskar i akvariumet så behöver du inte oroa dig med vattenbytena, det räcker med 30% varannan eller var tredje vecka fast det beror ju också på vad för filter du har.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Verbal-slaughter
      • June 2007
      • 272

      #3
      Ursprungligen postat av Vic
      Tror inte att det är så bra med så många honor i det akvariumet, skaffa istället två honor.
      Du behöver inte ha så mycket inredning, några lekgrottor, en del växter och en eller ett par större rötter som gör att fiskarna inte hela tiden ser varrandra går bra. Om du endast ska ha dessa fiskar i akvariumet så behöver du inte oroa dig med vattenbytena, det räcker med 30% varannan eller var tredje vecka fast det beror ju också på vad för filter du har.
      Har ett litet eheim innerfilter som borde göra susen, jag tänkte på 30% vattenbyte för jag läste att det kan "trigga" lek... Foder och så, mata vanligt varannan dag eller? ifall nån har nått annat att tillägga, tips eller varsomhelst så skriv gärna

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
        Har ett litet eheim innerfilter som borde göra susen, jag tänkte på 30% vattenbyte för jag läste att det kan "trigga" lek... Foder och så, mata vanligt varannan dag eller? ifall nån har nått annat att tillägga, tips eller varsomhelst så skriv gärna
        Jag tror egentligen inte att det krävs så mycket för att trigga kakaduaciklider till lek. Lämpligt foder är fryst och levande, små ryggradslösa djur.
        Ph är också något man inte behöver ha sån stor koll på när det gäller kakaduornas lek, fast om man tänkt föda upp fiskarna så bör man ha ett pH någonstans under 7. Ju högre pH, desto fler hanar och vice versa, och om man föder upp en massa hanar så kan dessa vara svåra att sälja då köparen helst vill ha minst 2 honor per hane, så rekomenderat pH är under 7, gärna runt 6, så blir det kanske lite fler honor än hanar och därmed lättare att göra sig av med fiskarna. Se till att honorna är välgödda, inte tjocka, inte smala utan normala, runda och goa Då blir det flest yngel. Ynglena matar man bäst med Artemia, micromask eller annat smått levande foder, fast annars brukar det gå bra att pressa vanligt foder genom tex. en artemiasil. Man kan mata dom några gånger om dagen, fast väldigt smått varje gång. Om akvariumet är väl inkört så klarar ynglena sig i några dygn av dom små djur som redan finns i akvariumet.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          Tack för svaren vic!! ah förstår att dom kan vara lite lätta och det inte behövs mycket för att trigga dom... Detta är lite långsökt men ska fråga ändå eftersom du e aktiv i tråden och verkar veta mycket Bör jag låta föräldrarna sköta allt ifall det blir yngel eller ska jag separera på dom? Är inte artemia fryst foder? Hört talas om det jättemycket men visste inte att det var levande..? Är det samma artemia som man matar vuxna fiskar med eller..?

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #6
            Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
            Tack för svaren vic!! ah förstår att dom kan vara lite lätta och det inte behövs mycket för att trigga dom... Detta är lite långsökt men ska fråga ändå eftersom du e aktiv i tråden och verkar veta mycket Bör jag låta föräldrarna sköta allt ifall det blir yngel eller ska jag separera på dom? Är inte artemia fryst foder? Hört talas om det jättemycket men visste inte att det var levande..? Är det samma artemia som man matar vuxna fiskar med eller..?
            Jag tycker helt klart att du ska låta föräldrarna försöka föda upp ynglena själva. Visst, det blir inte lika stor överlevnadsprocent, men det är mycket roligare att studera när föräldrarna går i akvariumet och vallar de små. Lite kul också när båda honor har yngel och dom går och snor från varandra Det är oftast så att de första lekarna får offras innan föräldrarna lärt sig. När du märker att honan börjar stöta bort ynglena (tror dom börjar göra det efter ungefär en månad) så finns det risk att hanen ger sig på dom. Då får du suga upp ynglena med hävert eller ta upp dom med håv och föda upp dom i ett separat kar.
            Köp inte fryst artemia, kläck själv. (det finns en artikel om det här på zoopet) Då får du små nauplier som är tillräckligt stora för ynglens munnar. Fryst artemia är mycket större och innehåller inte lika mycket näring som "egenodlad" dygngammal artemia.
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Fastän jag ser hur lätt det är så orkar jag inte fixa egenodlad artemia, funkar cycklops? annars kan jag nog testa mig på att odla själv, såg intressant ut =).... ah du har rätt ang att låta föräldrarna ta hand om yngeln, undrade bara... Det e såhär att jag ska kakaduorna i ett diskus kar på 240 liter med 7 diskusar, 2 L malar och en pictusmal och där finns nog ingen chans att det blir yngel... så tänkte ta fram gammalt akvarium och lägga dom däri och ta ut föräldrarna efter en månad som du sa... funkar det att starta upp karet med vatten från 240 liters karet och sen dra ner på tempen lite? jäkligt jobbigt att starta upp kar från noll

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                #8
                Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
                Fastän jag ser hur lätt det är så orkar jag inte fixa egenodlad artemia, funkar cycklops? annars kan jag nog testa mig på att odla själv, såg intressant ut =).... ah du har rätt ang att låta föräldrarna ta hand om yngeln, undrade bara... Det e såhär att jag ska kakaduorna i ett diskus kar på 240 liter med 7 diskusar, 2 L malar och en pictusmal och där finns nog ingen chans att det blir yngel... så tänkte ta fram gammalt akvarium och lägga dom däri och ta ut föräldrarna efter en månad som du sa... funkar det att starta upp karet med vatten från 240 liters karet och sen dra ner på tempen lite? jäkligt jobbigt att starta upp kar från noll
                Smart idé, det blir nog bra.

                Cyklops har jag för mig är tillräckligt smått för ynglena, så det är nog inga problem, annars ser du ifall dom inte får in det i munnen.
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                • Verbal-slaughter
                  • June 2007
                  • 272

                  #9
                  Tack för allt vic! gott nytt år =)

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
                    Tack för allt vic! gott nytt år =)
                    Det var så lite Desamma!
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...