Discus och strömavbrott?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomas J

    • January 2002
    • 60

    Discus och strömavbrott?

    Vill bara höra med er som har erfarenhet om Discusar. jag bor på landet där man tyvärr kan råka ut för strömavbrott nån gång per vinter. Det kan ju hända i stan också. Men blir det strömavbrott här kan det bli svårt att hålla varmt i huset och akvariet. Pumpar stannar ju också.

    Ni som har Discus är ni förberedda på ex. strömavbrott, har ni reservaggregat eller hur gör ni? Eller hur skulle ni göra om det inträffade, vi har ju haft en del häftiga höst- & vinterstormar senaste åren.
    Tomas Johansson
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Nja man klarar sig rätt länge Jag har varit utan i 6-8 timmar utan någon förlust. Skulle det va så har jag en gasolvärmare o dra på denna funkar sedan kanon i uterummet på svala sommarkvällar också.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Tomas J

      • January 2002
      • 60

      #3
      Ok. men för en 4-5 år sedan var vi utan ström 30 timmar och då var det kallt, riktig vinter. Men säg 15 timmar det har hänt en eller två gånger så på 8 år har vi haft tre strömavbrott på 15-30 timmar. Värmen kanske man kan lösa som du säger, men undrar om ett elverk vore bra, jag vet inte. Men då kan man ju köra doppvärmare och pumpar...
      Tomas Johansson

      Kommentar

      • Raskens
        • April 2006
        • 933

        #4
        Vi har elverk som vi startar efter c.a en timme. Bor oxå mitt ute i skogen och vårat längsta avbrott var i 12 dagar. Då kan man koppla in kyl o frys oxå.
        Känns skönt att ha hemma.
        Vi har ingen discus men en hel del utefilter.
        Agneta
        Agneta

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Är strömmen borta för länge brukar jag slänga några gammla täcken över akvariet. Riktigt bädda in det. Jag har fått för mig att det inte kyls ut så snabbt då. Sen drar jag ur kontakten till pumpar så dom inte startar och kör ut vattnet som e i dom när strömmen kommer igen.
          Hade inge diskusar då men akvariet klarade 22timmar utan ström när stormen Gudrun hade dragit förbi.
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • Tomas J

            • January 2002
            • 60

            #6
            Hur länge kan man låta ett innerfilter stå still och sen dra igång det utan att göra rent det tro? Tänker mig att man kanske inte är hemma och strömmen går och så slår det på igen efter 3-4 timmar. Kan ju inträffa på natten också då man sover och inte märker att strömmen går...
            Tomas Johansson

            Kommentar

            Arbetssätt...