Äntligen har jag köpt scalarer idag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Äntligen har jag köpt scalarer idag!

    Har varit så sugen på denna fisk sedan jag startade med akvarium för drygt 5 år sedan men har inte skaffat den förrän nu. Jag har som jag skrev i en tidigare tråd Fluval4 som jag nu har dragit ner till lägsta för det såg jobbigt ut för scalarerna när det var strömt. Det blir väl bra filtrering ändå fast att den är på det lägsta läget?
    Nu får de gå själva i mitt 225l förutom en segelfenspleco som medföljde ett annat akvarium.
    Köpte fryst lyxartemia idag...är det något speciellt som jag ska tänka på?
    Det är en hane och en hona sa säljaren i affären så jag litar på det, men de kanske är kräsna med sin partner? De simmar iallafall tillsammans nu hela tiden:-)
  • fougner
    • February 2007
    • 218

    #2
    hur stora är de? Artemia blir bra men försök att variera kosten lite så att de inte får artemia varje dag, utan mata kanske med räkmiz elller liklande också. vad har du för torrfoder? Tetra discus är jätte bra även för scalarer och de färgar utt lättare.

    Grattis till dina första sclarer! Men vad blev det för färg, vildform?




    //Hampus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

    Kommentar

    • cikliden2
      • January 2005
      • 434

      #3
      Ursprungligen postat av fougner
      hur stora är de? Artemia blir bra men försök att variera kosten lite så att de inte får artemia varje dag, utan mata kanske med räkmiz elller liklande också. vad har du för torrfoder? Tetra discus är jätte bra även för scalarer och de färgar utt lättare.

      Grattis till dina första sclarer! Men vad blev det för färg, vildform?
      De är marmorerade;-)
      Då ska jag köpa det fodret åt dem, finns det något bra recept på räkmix som jag kan göra hemma till scalarerna? Är det inte bra alls att ge "vanligt" flingfoder?

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Hej! Hur göra räkmix hittar du om du går in under artiklar sen foder så hittar du räkmixrecept där.

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Ursprungligen postat av miluhe
          Hej! Hur göra räkmix hittar du om du går in under artiklar sen foder så hittar du räkmixrecept där.
          Tack ska titta där direkt!
          Jag undrar också om det är okej att ha alla fyra lysrören på eller om de inte gillar så starkt ljus? Tänkte göra om lite i akvariumet idag som de går i för jag har cambomba, hornsäv och mycket växter som de verkar äta av. Javamossan slet de bitar av igår. Tänkte då ha kvar mina anubias och jättevallisineria och skaffa mer flytväxter istället. Då borde de trivas bättre med lite mer skuggplatser eller?

          Kommentar

          • berraåsnobben
            • December 2007
            • 113

            #6
            Skaffa någon växt med breda långa blad det gillar de att lägga rommen på
            Camping

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av berraåsnobben
              Skaffa någon växt med breda långa blad det gillar de att lägga rommen på

              Måste jag ha någon annan växt också? Gillar de inte anubiasbladen för de är ju breda och hårda?

              Kommentar

              • cikliden2
                • January 2005
                • 434

                #8
                Har sett några som har vanliga lerkrukor i akvariet, är det bra och brukar de ta den direkt istället?
                Förresten är det någon som vet om det är okej att ha lägsta läget på min fluval4 dvs om det räcker som filtrering ?
                Senast redigerad av cikliden2; 28 December 2007, 11:00.

                Kommentar

                • larissafaris
                  • December 2007
                  • 3

                  #9
                  Det är en hane och en hona sa säljaren i affären så jag litar på det


                  tyvärr ska du nog inte tro på att dom i affären sa att det var en hona och en hane... det är nästintill omöjligt att göra det förrän leken har börjat... googla på vad som skiljer dem åt.
                  egentligen ska man ha dom i en grupp men efter en viss tid parar de ihop sig.

                  har själv två scalarer och dem är jättefina

                  lycka till och hoppas du får yngel

                  Kommentar

                  • cikliden2
                    • January 2005
                    • 434

                    #10
                    Ursprungligen postat av larissafaris
                    Det är en hane och en hona sa säljaren i affären så jag litar på det


                    tyvärr ska du nog inte tro på att dom i affären sa att det var en hona och en hane... det är nästintill omöjligt att göra det förrän leken har börjat... googla på vad som skiljer dem åt.
                    egentligen ska man ha dom i en grupp men efter en viss tid parar de ihop sig.

                    har själv två scalarer och dem är jättefina

                    lycka till och hoppas du får yngel
                    Säljaren i denna affär är väldigt kunnig och är även seriös odlare och med i olika föreningar så jag litar på honom för han var noggrann och tog tid på sig men det är klart att han också är mänsklig och kan ha sett vilket jag verkligen inte hoppas! OM det nu inte är en hona och en hane brukar de ändå simma tillsammans och putsa blad? De är vardera ca 7cm långa men då har jag inte räknat med stjärtfenan.
                    Jag känner ju inte till deras betéende ännu.
                    Jag har läst här på zoopet att det är bra att köpa några stycken och låta paret stanna kvar men jag vet att jag inte kommer ha hjärta att omplacera de som inte blir ett par och därför tog jag denna chansning.
                    Vid vilken storlek blir de könsmogna och finns det något sätt att trigga igång en ev. lek lite snabbare för att se om de är just hona-hane.

                    Kommentar

                    • PowerSteffo
                      • March 2007
                      • 174

                      #11
                      Ursprungligen postat av cikliden2
                      Måste jag ha någon annan växt också? Gillar de inte anubiasbladen för de är ju breda och hårda?
                      Hej.
                      Mitt scalarpar lägger alltid rom på jättevallisneria. Har även anubias, men som sagt så väljer detta paret jättevallisnerian.
                      Och just nu simmar det säkert 100 yngel med sina föräldrar. Denna gången är jag beredd att ta hand om de så gott det går. Hoppas några växer sig stora i alla fall.
                      Lycka till med ditt par. Men lägg märke till att det är svårt att se könen på dem innan lek.

                      /Stefan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...