Discus skada!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    Discus skada!

    Hej!
    Så att min ena hanne har en litet "riv"märke på sig runt 1 cm långt och ett par mm bred.
    Troligtvis har han fått det efter som dom har nyss fått yngel(första gången som dom lyckats med att få yngel) och försvarat ditt revir mot dom andra, Har rötter i akvariumet så han kan ha rivit sig på någon.
    Och såret ser rent ut alltså inge svamp eller dyligt.
    Så jag undrar hur jag ska göra? Ska jag avvakta och se om den blir infekterad eller ska jag medicinera, och med vilket medel? Har inge stor koll på vilka mediciner som är lämpliga för just discusskador. Har fungistop och general tonic hemma.

    //Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Jag skulle inte ha medicinerat om såret ser rent och fint ut. Men jag skulle ev. ha haft i lite salt för att förebygga.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • MantaC0re
      • July 2005
      • 512

      #3
      Jo men det är det jävliga är att jag har pansarmalar å dvärg ciklider i det karet oxå, har en liten aning att pansarmalarna tål inte salt. Men kanske ska vänta att medicinera och ha hannen på uppsikt.
      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ja, pansarmalarna är känsliga för salt.
        Men jag har saltat i kar med pansarmalar utan problem,dock har jag använt ganska lite salt. Och man måsta vara mycket försiktig när man minskar ner salthalten, d v s minska succesivt under flera veckor.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låt det vara så länge, det händer ganska ofta att de river sig på rötter och annat men brukar för det mesta läka ut av sig själv.
          Håll koll på diskusen och börjar det växa svamp i såret så är det läge att ge den en behandling. Jag har saltat ett flertal gånger med Corydoras i karet och det har inte hänt någonting, men som Maria skriver så får du minska salthalten succesivt genom små vattenbyten.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...