Apistogramma + Nyckelhål + Skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Apistogramma + Nyckelhål + Skalarer

    Håller på och startar upp nya SA-karet, 450L. Planerar med att åka till Åleds (första besöket) på fredag.

    Skall lägga över mina fem fullvuxna skalarer ikväll (flyttar dem ifrån mitt 400-kar) och därutöver skall det köpas in en ny grupp Nyckelhål samt en familj dvärgciklider.

    Hur många Nyckelhål håller man bäst ihop? 5st? Låter dem para ut själva med tiden?
    (Skalarerna är till åren komna, över 8år, så i takt med att Nyckelhålen växer räknar jag med att skalarerna kommer att bli färre. Naturens gång.)

    Hade siktat in mig på Kakaduaciklider, hoppas innerligt att Åleds har några fina hemma- de har inte uppdaterat sin lagerlista på ett tag, men nu på morgonen såg jag att de ev. hade en vacker VF Bitaeniata, blå (Tvåbandad dvärgciklid). 1 hane + 3 honor?

    Har inrett med tre fin-fina grottor med växter vid ingångarna, skall köpa lite fler rötter och lägga in nya eklöv. Tror det kan bli bra.

    Tips? Tankar?
    Erfarenheter av Åleds?
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej
    Vill bara informera dig om Åleds öppettider.
    Öppettider
    Måndag -- Torsdag 14.00- 18.00
    Lördag 10.00- 14.00
    Har du inte bestämt något annat är det risk att du kör i onödan
    http://www.aleds.se/
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Hej
      Vill bara informera dig om Åleds öppettider.
      Öppettider
      Måndag -- Torsdag 14.00- 18.00
      Lördag 10.00- 14.00
      Har du inte bestämt något annat är det risk att du kör i onödan
      http://www.aleds.se/
      Hmmm Det var ju inget bra. Men tack för informationen Guy! Ok, då får det kanskevänta tills nästa vecka
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Någon som vet om de har öppet som vanligt imorgon? Mellandagar som det är och allt
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Vad jag vet så har de öppet som vanligt i morgon, men jag tycker att du skall ringa dem innan du åker,
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Ska själv en tur till Åleds imorrn tänkte jag om dom nu har öppet som dom borde men om du har ringt än S_Sund så kanske du kan skriva här om dom hade tänkt att ha öppet
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Ska själv en tur till Åleds imorrn tänkte jag om dom nu har öppet som dom borde men om du har ringt än S_Sund så kanske du kan skriva här om dom hade tänkt att ha öppet
              Fungerar inte telefonen i Löddeköping
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Fungerar inte telefonen i Löddeköping
                Nopes min ip-telefoni e stendöd.....
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • S_sund
                  • July 2004
                  • 1904

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Fungerar inte telefonen i Löddeköping
                  Tur att den fungerar i Stenungsund då

                  Några tips ifrån alla apistogramma experterna? Kakadua?/Bitaeniata?
                  450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                  Min Blogg
                  För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Nå...hur gick d med öppettiderna då ?
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • S_sund
                      • July 2004
                      • 1904

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      Nå...hur gick d med öppettiderna då ?
                      Fick till slut tag på Arnold efter lite samtal o SMS
                      Öppet som vanligt imorgon och på lördag, stängt som vanligt på fredag.
                      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                      Min Blogg
                      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #12
                        drd- Dags att köpa nya diskusar eller malar? *nyfiken i en strut*
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          #13
                          Ursprungligen postat av S_sund
                          Några tips ifrån alla apistogramma experterna? Kakadua?/Bitaeniata?
                          Kakaduan är betydligt lättare att få lek på, medans Bitaeniatan behöver ganska så lågt pH för att äggen ska kunna kläckas. Hos båda arterna finns det olika färgformer, kakaduans varianter är mest framavlade och de olika bitaeniata-formerna är mest bara fångade på olika områden.
                          Jag skulle välja Bitaeniatan, tycker den har ett mer naturligt utseende fast det är ju bara jag, jag tycker om de lite ovanligare fiskarna också Kakaduan kan man i stort sett köpa i vilken akvarieaffär som helst. Du kan inte ha båda arterna annars?
                          Om du vill se mer bilder på de olika fiskarna så kan du på in på www.apistogramma.com och söka i forumet, där finns det väldigt mycket fina bilder på de olika färgformerna på Ap. bitaeniata("Tefe", "Mamuri" osv..). Fråga gärna i affären om dom vet fångstplats, då det kan vara svårt att se färgerna där eftersom dom oftast inte är riktigt utfärgade.
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          • S_sund
                            • July 2004
                            • 1904

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vic
                            Kakaduan är betydligt lättare att få lek på, medans Bitaeniatan behöver ganska så lågt pH för att äggen ska kunna kläckas.
                            Alltid kul med någon som man kan få att leka men samtidigt kan ju en svårare art innebära större utmaning.

                            Ursprungligen postat av Vic
                            Jag skulle välja Bitaeniatan, tycker den har ett mer naturligt utseende fast det är ju bara jag, jag tycker om de lite ovanligare fiskarna också Kakaduan kan man i stort sett köpa i vilken akvarieaffär som helst. Du kan inte ha båda arterna annars?
                            Kan mycket väl förstå lockelsen i en lite ovanligare fisk. Det är ju trots allt en av anledningarna till att jag valt att lägga ner mitt stora Malawi-kar som alla besökare stått och beundrat här hemma. Jag vill ha något jag inte haft tidigare, något (för mig) lite ovanligare och som innebär en ny utmaning inom hobbyn.

                            Blir inget besök på Åleds denna veckan, hinner inte med det tyvärr. Skall försöka ta mig ner till Hercules i Gbg på fredag och köpa fler rötter så karet är färdigmöblerat så får det bli Åleds nästa vecka.
                            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                            Min Blogg
                            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                            Kommentar

                            • Wieder
                              • October 2007
                              • 131

                              #15
                              Tror ni att man skulle kunna ha ett par blå ciklider tillsammans med de tidigare nämnda fiskarna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...