Välmående diskusar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Välmående diskusar???

    Hur får jag det?? O.o Jag har ett 240 liters kar som jag lagt grus och diverse växter, 2 rötter och byter vatten vart 3-4 dag (30%)... Matar dom just nu med bara mygg eftersom dom är petiga och vägrar käka annat... Tempen ligger på 27 för att mina vallisneria börjar ruttna annars och annat än detta har jag ingen aning om varför mina diskusar ser så gråa ut har 7 st relativt små diskusar 7-9 cm och vet inte vad jag kan göra för dem så dom blir vackra i färgen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har du haft dem?

    Först får du kolla så de skiter som de ska, det ska vara små trubbiga mörka korvar.
    Gör de det så är det läge för dig att introducera lite bättre käk för dem. Mygglarver går bra att ge till matvägrande fiskar och helst inget du ska dra upp dem på, då det inte innehåller speciellt mycket näring.
    Eftersom du har sand i karet så bör du ta det lugnt med oxhjärta och inte mata så ofta eller mycket med detta, men artemia kan du köra ganska hårt med.
    Sedan kanske du kan höja tempen lite ett tag för att se om de trivs bättre, vallisneria finns att köpa ny.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Tips nr. 1 skit i växterna
      Tips nr. 2 dra upp tempen till 30-31 grader
      Tips nr. 3 starta med lite mer kraftfoder typ som Ansjo säger nåt med oxhjärta

      Små diskus som dessa ska ha värme och massa käk och nytt vatten gärna varje dag eller varannan.

      Håll koll på ph och nitrit i vattnet och mata på så mycket dom orkar äta så växer dom !
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        Totalt glömt bort att kolla bajset :O Men ifall det inte e brunt då, är det fodret eller?

        Ah får nog ta upp tempen och ska köpa in lite annat käk för jag tänkte att börja med att växla me fodret så det inte är mygg hela tiden... Sen skrev ansjo att jag ska ta d lungt me oxhjärta, jag har en pictusmal som rengör konstant, spelar de ingen roll eller ska man bara ta det lungt så de inte hamnar på botten?

        Förresten, glömde nämna att jag har en L mal och en pictus mal i så... kan jag ta upp tempen ändå? =\
        Senast redigerad av Verbal-slaughter; 23 December 2007, 00:01.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          De flesta malarna klarar lite högre temp som 28-29 grader bra, jag har ett 20-tal olika sorter i mina diskuskar och de växer så det knakar.
          Risken att mata med oxhjärta är om det blir rester över som ligger och gottar sig i vattnet, men har du malar och annan fisk som tar hand om dessa rester så går det bra. Men mata ändå inte med hjärta för mycket då det är ganska kraftigt foder för de flesta L-malar.
          Är det inte brunt utan ser ut som vitt korvskinn eller vita trådar så har dina diskus drabbats av tarmproblem, ofta flagellater som går att bota i de flesta fall.
          Hur länge har du haft fiskarna?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Vivan
            • November 2007
            • 125

            #6
            Hej,

            Du skriver att dom är gråa... Du har ingen bild så man kan bedömma om dom är sjuka eller helt enkelt inte färgat ut.

            Postar en länk nedan på en lyckad behandling när mina var sjuka för några år sen. (Heter Onkyo på min zoon)



            /C
            För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Till Ansjo: ahh jag förstår, jag har haft dom i ca 3 månader, det e mina turqoise som är lite gråaktiga, dom köpte jag innan jag köpte 4 till... De kändes som om dom var ensamma som 3 och va d gäller sjukdomar så kan jag tyvärr inte säga säkert men dom ser inte ut som dina riktigt... jag har bilder men tagit med mobilen så dom e lite halvtaskiga:

              http://aycu02.webshots.com/image/314...7736918_rs.jpg

              http://aycu35.webshots.com/image/301...3074118_rs.jpg

              http://aycu21.webshots.com/image/306...3177549_rs.jpg

              Dom ser mest ut som på denna bilden, kanske liiiite mörkare... och det ska dom nog inte vara..? :
              http://aycu04.webshots.com/image/338...2668589_rs.jpg

              ....hur ska jag kolla avföringen, har matat dom men d kommer inge ^^
              Senast redigerad av Verbal-slaughter; 23 December 2007, 15:01.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                TYcker de ser Ok ut. men de är små 7-9 cm sa du det innebär att de forfarande har kvar yngelfärgen som hos rödturkos är brun. Vänta bra om några cm (10-12) då kommer den riktiga färgen.
                Senast redigerad av kaj.p; 23 December 2007, 16:53.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jepp, tycker med de ser riktigt fina ut och RT är en av mina favoriter då jag inte snöat in på "discodiskus" riktigt.
                  Att du inte sett avföringen är ett gott tecken då det brukar ramla av ganska snabbt från dem om de är fina i magen, istället för att se 5-6 cm långa vita korvar som nästan vägrar släppa taget om baken på dem.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Verbal-slaughter
                    • June 2007
                    • 272

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, tycker med de ser riktigt fina ut och RT är en av mina favoriter då jag inte snöat in på "discodiskus" riktigt.
                    Att du inte sett avföringen är ett gott tecken då det brukar ramla av ganska snabbt från dem om de är fina i magen, istället för att se 5-6 cm långa vita korvar som nästan vägrar släppa taget om baken på dem.
                    dom ser fina ut på bilderna men dom e mörkare än så tyvärr... haha jag mata dom faktist med mygg så de flöt omkring lite så jag visste inte ifall de var avföring eller inte

                    Kommentar

                    • Verbal-slaughter
                      • June 2007
                      • 272

                      #11
                      Förresten, det här med avföring, ska det vara HELT vitt eller helt brunt? Lyckades se en utav diskuarna me en lång korv och den va lite brun men vit med... Ska avföringen va HELT brun?

                      Sen undrar jag, jag har en sån liten nästan som en grön hinna på ytan som kommer då och då, jag brukar ta bort den genom att rikta pumpens utblås mot ytan så det bildas CO2.. Iaf, märkte idag mina diskusar var lite färggrannare och vet inte varför =|

                      Det är antingen för att:
                      1.jag slutat mata dom med myggen som hade tinat och som jag sedan frysit
                      2.För att jag ignorerat hinnan och inte riktat utblåset mot ytan...Är det ens farligt för fiskarna?
                      3.För att jag höjde tempen från 27 till 30

                      Någon som vet vilket/vilka?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Skulle tro att det kan vara alla 3 anledningarna. Att mygglarverna var kanske av dålig kvalité, att vattnet blir mer syrerikt då det blir mer ytcirkulation samt smådiskus trivs bättre när de får bo lite varmare.
                        Skiten ska vara brun och oftast är den i små klumpar kanske någon cm lång. Det beror lite på vad du matar med, kör du mycket med artemia så kan den bli lite ljusare, men den bör inte vara vit och i trådar eller se ut som korvskinn när den anländer ut från röva.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...