Skalar bråk ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matti79
    • July 2007
    • 11

    Skalar bråk ???

    Hej jag har en skalar hona och en hane som har varit ett par i ca 9 månader och parat sig flera gånger.
    Men nu har hanen börjat jaga honan så fort hon visar sig .
    Ser ut som att han attakerar henne så nu jömmer hon sig i ena hörnet bland växtera.
    Någon som vet vad detta beror på ??
    Har hållit på i en vecka nu så jag blir lite orolig att hon ska bli för stressad.

    Tacksam för svar MVH:Matti79
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Hanen har väl tröttnat.
    Efter ex antal lekar så brukar iallafall honan trappa ner på leklusten...
    Å hanen är ju i stort sätt programmerad att leka hela tiden.
    När så honan inte vill blir han arg...
    Exempel(mera aggro maculicada ciklider) slutade med att hanen jagade ihjäl honan efter 10lekar för att han kom i lekstadiet fortare än honan efter varje kull.

    Jag köpte således flera honor till samma hane och nu leker han med en åt gången och den andra får vila upp sig.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Kan också vara så att de inte kommer överens. Jag hade ett scalarepar som vaktade ynglen bra, men honan dog efter ett tag. Då köpte jag en ny hona, men det dröjde länge innan de lekte, och när de väl gjorde det, så hann ynglen nästan bli frisimmande, men då attackerade honan hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann.

      Om lekarna går som de ska, och föräldrarna får behålla ynglen ett längre tag, minskar nog risken för att hanen ska komma i lekstämning före honan, eftersom honan får lite längre tid på sig att producera nya ägg. Tar man bort äggen eller ynglen med en gång, leker de fort igen, vilket tar på krafterna. Och om de alltid misslyckas med lekarna, så är det kanske inget harmoniskt par till att börja med.

      Jag har fattat det som att paren av vissa arter i naturen håller ihop även mellan lekarna, medan andra par bara är tillsammans under leken, och se´n, skiljs de åt. Par som som bara håller ihop under leken kanske har svårare att tolerera varandra mellan lekarna, och i ett akvarium kan de inte komma undan från varandra, vilket nog kan resultera i slagsmål, skador, och kanske död.
      Senast redigerad av Shepard; 21 December 2007, 12:00.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...