Bygga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Bygga akvarium

    Hejsan. Tänkte snart sätta igång med att bygga ett akvarium på 1780x500x600mm så det kommer väl att sluta på ca 550-600l beroende på vad jag behöver använda för glas?
    Just det e ju själva frågan.

    Går det bra med 8mm eller måste jag sträcka mig till 12mm?
    Kommer ju självklart att bygga den med en aluminium ram.
    MVH daniel
  • Mackan134
    • October 2005
    • 20

    #2
    Ursprungligen postat av Audion
    Hejsan. Tänkte snart sätta igång med att bygga ett akvarium på 1780x500x600mm så det kommer väl att sluta på ca 550-600l beroende på vad jag behöver använda för glas?
    Just det e ju själva frågan.

    Går det bra med 8mm eller måste jag sträcka mig till 12mm?
    Kommer ju självklart att bygga den med en aluminium ram.
    MVH daniel

    Mitt gamla akvarium var byggt med 10mm glas å det hjälpte föga ,, se sign.

    jag skulle rekommendera 12mm glas, och att du snackar med någon som är riktigt erfaren med att bygga baljor.

    PS: Du kan säker förstå att jag är lite anti mot hemmabyggen när en halv kubik forsar ut på mindre än 15 minuter fredagen den 13:e i en liten etta till lägenhet...

    /Marcus
    Hade en 500 liters tank (köpte ett hemmabygge) som braka sönder fredagen den 13 Juni-03

    Har fått ny gnista igen

    54L bara vatten än så länge

    222L en platy, massor med Guppy + en ancistrus

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Får hålla med mackan. Skulle inte ge mig på att bygga ett såpass stort kar om jag inte var utbildad. Varför väljer man att bygga ett själv. Jag anser att det idag är tokbilligt att köpa nytt.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Fiddan
        • June 2006
        • 885

        #4
        Bygg i trä
        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

        Kommentar

        • JonasB
          • June 2005
          • 179

          #5
          Ursprungligen postat av Långås
          Får hålla med mackan. Skulle inte ge mig på att bygga ett såpass stort kar om jag inte var utbildad. Varför väljer man att bygga ett själv. Jag anser att det idag är tokbilligt att köpa nytt.
          Kan bara hålla med, du får ett 540 helglas för ca 3000:- och ett alu. ram kar för några hundrigar mindre.
          540 Under uppstart
          AkwaLux 200L

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Om du inte limmat förr är det lite synd att chansa. Annars räcker ju 10mm för 60cm höjd iofs. Men säkrare att köpa nytt proffsbyggt som sagt. Dessutom med tanke på försäkringar vid läckage tex
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Ursprungligen postat av ZOOPET
              Glaset
              Glaset kan man få tillskuret hos en glasmästare. Räkna dock inte med att ett hemmabygge blir billigare än ett akvarium som man köper i akvarieaffären, men å andra sidan får man det exakt som man vill ha det och det kan det ju vara värt att betala lite extra för.
              Glastjockleken är oerhört viktig för styrkan i akvariet. Vilken glastjocklek man skall välja är främst beroende på vilken höjd akvariet har. Längd och bredd på akvariet är inte så viktigt under förutsättning att man limmat tillräckligt med stag.
              Följande glastjocklekar rekommenderas:
              höjd 30 cm - min. 4 mm,
              höjd 40 cm - min. 6 mm,
              höjd 50 cm - min. 8 mm,
              höjd 60 cm - min. 10 mm
              höjd 70 cm - min. 12 mm
              Man skall också komma ihåg att glasrutornas alla sidor måste vara slipade eftersom det ger ett starkare glas. Glaset skall alltid slipas i längdriktningen och inte fram och tillbaka.
              Det finns olika typer av glas och man brukar skilja mellan vanligt glas (i regel float), härdat glas och laminerat.
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...