Hej hej ja är sugen på en till art har nu
8 Rödzebra
4 C.moori
vilken mer art hur många av dem osv? och några som är lätta att få lek av =) MVH / Sebbz![]()
Hej hej ja är sugen på en till art har nu
8 Rödzebra
4 C.moori
vilken mer art hur många av dem osv? och några som är lätta att få lek av =) MVH / Sebbz![]()
Senast redigerat av Sebbe91 den 2006-12-15 klockan 06:22.
Golden hade varit snyggt. Tyvärr kan det vara lite svårt eftersom att de kommer att få en del smisk av rödzebrorna som redan är hemma i karet.
Mvh Peter
Okej kom med mera svar nu =) MVH / Sebbz!
Det finns nog många att välja bland, men kanske Labeotropheus trewavasae, faller dig i smaken?
Lite större firre, men hyfsat snäll och leker ofta, om det finns ett litet överskott av honor.
Det finns lite olika varianter att välja bland också.
Den var ingen direkt favvo , har nästan aldrig tyckt om den inge illat menattack tipset iaf =) , Någon mer som har ngt att bjuda med? MVH / Sebbz!
En grupp Acei "Marigold" kanske? Djupt blå/grå/lila (beroende på ljuset) och gula fenor.
(Bilden på Zoopet's artbeskrivning gör inte fisken rättvisa.)
Jag gör väl ett försök till. Jag har bl.a Sciaenochromis fryeri tillsammans med mina Delfiner. Mycket blått blir det! Kan det passa?
Eller våga pröva med en liten tuff fisk, P. Demasoni. Det har jag inte gjort själv, men andra säger att det fungerar. Blått det med förståss.
Ett tredje försök, en tuff lite större fisk än Demasoni är Pseudotropheus lombardoi. Då får du gula hanar och blårandiga honor.
Senast redigerat av HazelCR den 2006-12-15 klockan 15:23.
hmm vill helst inte ha ngn tuff rackare som denfinns de värkligen ingen anna fin ganska bra stolek färgglad lätt lek? MVH / Sebbz!
Egentligen har du väl massor att välja bland. De flesta Malawi blir över 10 cm och är lättlekta.
Jag tror att om du skall få lek av Delfiner, så ska du välja stillsamma fiskar istället för stökiga. Nu tycker jag att Röd Zebra är lite stökig. Men värre finns.
Titta till Aulonocaror, där finns mycket att välja bland. Men det finns viss risk att de är för mesiga i ditt kar. En försiktig meshet som kan leda till att de får för dåligt med käk. Röd Zebrorna och Delfinerna kan glufsa i sig all mat i en hast.
Auratus hade kanske varit något? Gul/svarta honor och svart/blå hanar. Är dessutom lite tuffare och klarar sig nog i konkurrens med rödzebrorna.
222 liter Malawi
Hazel har rätt i att Cyrtocara moorii ibland kan känna sig störsda av lite för aktiva mbunas. Det gäller dock inte alltid, utan beror på individen och gruppen. Akvarier med Melanochromis auratus kan ibland bli rena slagfält och är kanske inte är det perfekta valet med C. moorii, men det kan ju funka, 450 är ändå hyfsat stort, men det är lite av en chansning...