vad väger ett inrett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blurre
    • October 2006
    • 59

    vad väger ett inrett akvarium?

    jag fick ett akvarium av en kompis som är på 100 liter.
    vad väger ett sånt ca. inrett och klar?
    finns det att köpa nåt billigt skåp eller bord att ställa detta på,
    tips?
    vad har ni under era kar?
    det går väl inte ha vad som helst eftersom det borde väl vara ganska tungt med grus och vatten.
    Bättre med grus eller sand? eller är det en smaksak?
    undrar om sand grumlar mer?
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    En liter vatten väger ett kilo, så om du bara har vatten i det så väger det 100 kg + själva karet. Grus / sand är tungt, och det beror ju givetvis på hur mycket du har. Du får väga en liter grus och multiplicera med hur många liter du har i karet. Sen tillkommer täckglas, ramp, pumpar och slangar.

    Skulle tro att du kommer upp på 130 - 140 kg.

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Största delen av vikten är ju vattnet. 100 liter vatten väger 100 kg. Sen går det i och för sig inte i 100 liter vatten, eftersom inredningen tar en del plats. Men inredningen väger ju (sanden är ju tyngre än vattnet) och så väger akvariet en del. Så det kanske blir cirka 120 kg på ditt kar.

      Under mitt 100 liters har jag en tv-bänk, men man får fundera lite på vad man har det på.

      Grus eller sand är väl ganska mycket en smaksak . Själv har jag sand då jag tycker det är snyggare, och en del av mina fiskar föredrar sand.
      /Mattias

      Kommentar

      • androxe
        • August 2005
        • 854

        #4
        mi glömmer ju bort att akvariet väger en hel del,
        säg,
        vatten 90 kg
        akvariet med ramp, pump etc, 30 kg
        stenar: 10 kg
        sand: 20 kg

        totalt 150 kg

        (nånstans har jag läst man ska räkna med det dubbla antalet kilo som volymen i akvariet. då blir ju 100 liter = 200 kg. men det är nog för att vara lite på säkra sidan...

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5

          en liten kalkylator för att bla. räkna fram akvariumets totalvikt
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • boone
            • October 2006
            • 1

            #6
            Webbsida



            Jag talar inte svenska, men jag försökte att översätta den min webbsida för dig. Låt var god mig veta, om du ser språkfel.
            Senast redigerad av boone; 07 November 2006, 23:01.

            Kommentar

            • Fiddan
              • June 2006
              • 885

              #7
              1 kubik betong väger ca 2,4t, och jag skulle tippa på att en kubik akvarie grus väger nästan det samma men lite mindre. alltså en liter grus =2.4kg.

              sedan om du är orolig över om bänken elelr vad det är su skall sätta det på kommer att klara vikten så skall alltid det du utsätter för krafter oavsätt rikting klara av minst det tredubbla. alltså säg att akvariumet väger 150 så skall bänken klara 450kg.
              skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

              Kommentar

              Arbetssätt...