Äcklig hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    • July 2004
    • 126

    Äcklig hinna på ytan

    Jag får i vissa av mina kar någon mjölkaktig hinna på ytan och jag kan inte förstå hur det kommer sig. Jag matar tämligen snålt iom detta men det hjälper inte, inte heller gör det någon skillnad om det är ett nystartat kar eller ett som är väl ingånget. Ska ta en bild på det lite senare och lägga upp.

    Någon som har en aning om hur det kan komma sig att det blir såhär??
    540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
    Min Zoon
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Kolla så att du har lite ytcirkulation i karet, det håller hinnan borta.
    Hinna på ytan kan även ha flera orsaker, tex fodret eller begynnande svävalger. Är det svävalger så blir handen grön när du stoppar ner handen i vattnet.
    När hinnan redan har uppstått tar man lättast bort det genom att lägga tidningspapper på ytan.

    MVH

    Johan
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • Felicia
      • May 2006
      • 48

      #3
      Är det helt riskfritt att lägga tidningspapper på ytan kan det inte finnas något i papper och trycksvärta som är skadligt för fiskarna.Ska man täcka hela ytan och hur länge ska det ligga där ?

      Kommentar

      • joni
        • November 2003
        • 147

        #4
        Ursprungligen postat av Felicia
        Är det helt riskfritt att lägga tidningspapper på ytan kan det inte finnas något i papper och trycksvärta som är skadligt för fiskarna.Ska man täcka hela ytan och hur länge ska det ligga där ?
        ja, det är riskfritt, det räcker att lägga papper över hela ytan någon minut och sedan försiktigt ta upp pappret. Pappret suger åt sig den fula hinnan.

        MVH

        Johan
        /Johan
        http://joniaquascape.blogspot.com
        Min blogg

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Inte så kul att springa med tidningspapper kanske, hinnan kommer ju tillbaka, och den är inte bra att ha, rikta utblåset från pumpen så att det plaskar en aning, se bara till att det inte stänker ut ur akvariet.

          Vissa använder mollys, äppelsnäckor eller körbärsräkor för att äta upp hinnan. Även snäckor ur släktet Physa äter hinna, men de är inte så roliga för övrigt.

          Kommentar

          • pimo
            • May 2006
            • 182

            #6
            Fick sån hinna när jag matade med räkmix, men nu har jag skaffat en fluval ytrenare till mitt ytterfilter, så nu ska det vara löst!

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #7
              Problemet med ytvattenrenare är att dom är fula och tar plats. Har en cirkulation på uppåt 600l/h i det kar som är värst drabbat, vilket är iaf 6 gånger akvarievolymen.
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • Johan73
                • December 2003
                • 483

                #8
                Testade tidningspapper igår och det funkade kanon måste jag säga.
                /J

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  #9
                  Det som hjälpt mot hinnor på karen hos mig har varit att rikta utblåset från pumpen så att det blir ordentllig cirkulation på ytan.
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av pimo
                    Fick sån hinna när jag matade med räkmix, men nu har jag skaffat en fluval ytrenare till mitt ytterfilter, så nu ska det vara löst!
                    Klassiskt problem med räkmix, antar att det är gelatinet som är den största boven, men allt mixat, mosat och hackat frysfoder bidrar.

                    Kommentar

                    • Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

                      #11
                      Tidningspapper funkade inte för mig mera än för sekunden, fast jag hade en alghinna.

                      Utblås kan säkert funka eller när jag hade alger så löste black Mollyna mina problem.
                      //Linda

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Morellen
                        Det som hjälpt mot hinnor på karen hos mig har varit att rikta utblåset från pumpen så att det blir ordentllig cirkulation på ytan.
                        Instämmer helt - i något av mina akvarier har jag lite för dålig ytvattencirkulation och då blir det lätt en hinna. Det fixas lätt genom att se till att vattenytan rör sig.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...