Javascript Menu by Deluxe-Menu.com hejej
Zoopet
Företagsannonsera | Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

+ Svara på ämne
Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5
Resultat 81 till 88 av 88

Ämne: hejej

Standard

Många växter tycker inte om att stå i hårt vatten, då de får svårt att ta upp näring från vattnet, om det inte är karbonathårdhet.
    För det bildas nämligen koldioxid när kalken fäller ut.
    För varje förbrukat gram syre bildas 1,4 gram koldioxid.
    http://www.kramforskoi.com/

Standard

Det är KH som förhindrar att t ex järn effektivt tas upp. Även koppar blir skadligare vid lägre KH. Dvs lågt KH = bättre stuns i mikrogödningen.

GH:t däremot diggar alla växter, det är ju kalcium och magnesium som är väldigt viktiga för växten.
    http://www.defblog.se
    "Stop trying so hard. He doesn't like you. Jesus, don't kiss an ass if it's in the process of shitting on you." [Justin's dad]

Standard

Citat Ursprungligen postat av defdac
    GH:t däremot diggar alla växter, det är ju kalcium och magnesium som är väldigt viktiga för växten.
    så med andra ord, om man kör få vattenbyten och har mycke växter som växer snabbt bör man göda extra med k2so4 och mgso4 ?

har inget k2so4 eller mgs04 i senaste blandningen av näring men inte sett några brister än på växterna.

Standard

så med andra ord, om man kör få vattenbyten och har mycke växter som växer snabbt bör man göda extra med k2so4 och mgso4 ?
    K2SO4 har inte med saken att göra då det bara ger K och S.

Bortsett från det så är det lite svårt att svara på om man bör tillsätta Ca+Mg (GH) kontinuerligt för de allra flesta kranvatten har en väldans massa av dessa två. Varje grad GH är runt 18 ppm Ca+Mg.

Men visst. Har man under 2 i GH verkar det som det kan "ta slut", speciellt om man har en oherrans massa ljus och dundrar på med CO2.

Jag personligen skulle vilja veta hur låga kalcium och magnesiumnivåer, generellt sett, som växter klarar innan upptaget försvåras markant. Det kan ju vara så att dom tycker det är svårt redan vid 20 ppm kalcium. Det är ju bara att jämföra med CO2 som växterna tycker är markant jobbigt att snappa upp om man ligger under 10 ppm CO2 i vattnet. Hmm.. blev det offtopic nu tro.
    "Stop trying so hard. He doesn't like you. Jesus, don't kiss an ass if it's in the process of shitting on you." [Justin's dad]

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stellan E
    Vad jag har hört är att för "Rent/fint" vatten typ, destilerat vatten är skadligt p.g.a att det går igenom tarmludden och ut i kroppen.
    Allt vatten du får i dig går igenom tarmluddet och ut i kroppen. Det samma gäller f.ö maten (naturligtvis bortsett fibrer och annat smått och gott)...

Men jag har en liten undran:
    Jag göder med PMDD vilket innebär 50% vattenbyte 1 ggr/vecka. Om jag då trycker i enbart kallvatten kommer temperaturen sänkas ganska rejält i burken, vilket jag tror vissa av mina fiskar skulle ogilla ganska skarpt. Jag har ingen möjlighet att låta 125 liter vatten stå tills det får rumstemperatur, och att koka tillräckligt med vatten för att värma det är inte praktiskt möjligt i längden. Det skulle dessutom rendera i samma problem som om jag lät det stå i rumstemperatur...

Någon som har ett förslag på hur man i så fall skall göra?
    "This is a lighthouse. Your call."

Standard

För att få rumstemperatur på 125 liter vatten tror jag att du skulle behöva 15-20 liter kokande vatten. Det är ganska mycket, men kanske inte oöverkomligt? Jag gör ungefär hälften så stora vattenbyten som du, och jag värmer vatten i min vattenkokare. Det går ju inte lika fort som att bara tappa i direkt från kranen, men det fungerar tycker jag. Vattenkokare är ju bra snabba om man jämför med att värma vatten i kastrull, och ganska billiga dessutom.
    Peccator est aquarifex

Standard

Jag fyller just upp ett 50% tömt akvarium med en väldigt liten ström iskallt vatten som får rinna igenom några decimeter aktivt kol innan det dimper ner precis vid doppvärmaren 8)

Standard

glajdarn: om du använder dig av en slang för att fylla på vatten i akvariumet så kan du fylla en hink med varmvatten från kranen, och sen låta någon meter slang ligga i hinken på vägen till akvariumet, så kommer vattnet i slangen att värmas upp.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB