Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Standard Hängande ramp över växtkar? Höjd?

Jag skall bygga om min ramp till mitt blivande växtkar till 4 rör istället för 2 (T8, 30W) då funderar jag på att göra den hängande över akvariet istället, skulle detta kunna funka?
    Akvariet är utan grus 40 cm högt. (Ja jag vet att det är i lägsta laget)
    Hur högt över skulle detta kunna funka om det alls fungerar med 4 rör med reflektorer. Tanken är ju mycket växter och CO2 anläggning. Hur mycket förlorar jag i ljus?
    Idag finns 3 Aguaglo och 1 Sylvania coralstar, bör jag ha något bättre/annat?
    Senast redigerat av Fr BuBu den 2006-04-14 klockan 14:41.
    Vill mycket men kan lite

Standard

Det brukar stå angivet att minsta höjd är 30 cm för hängande ramper, jag tror det har med elsäkerhetsregler att göra... Men visst kan man hänga den närmare än så.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Pilgiftsgrodor - Blogg - AkvarieWiki

Standard

Citat Ursprungligen postat av petnym
    Det brukar stå angivet att minsta höjd är 30 cm för hängande ramper, jag tror det har med elsäkerhetsregler att göra... Men visst kan man hänga den närmare än så.
    Nja nu tänkte jag ju mer på effekten än på säkerheten , så att ljuset når ned till nedre delen av karet och dess växter. Det som finns idag är grejor från 2 ramper alltså 4 rör på 30 W, dessutom skulle jag gärna höra om det är OK för växter med de rör som är befintliga nu, alltså 3 Aguaglo och ett Sylvania Coralstar?
    Senast redigerat av Fr BuBu den 2006-04-14 klockan 22:19.
    Vill mycket men kan lite

Standard

30 cm till närmaste brandfarliga föremål att göra, tror det har med brand risk att göra blir ju ganska varmt under vissa lampor...

Standard

Tror inte att vattnet börjar brinna!
    Vill mycket men kan lite

Standard

Nej men om man har lite besin i kanske, kom att tänka på det efteråt...

Standard

Vissa borde nog inte tänka så mycket
    Vill mycket men kan lite

Standard

Nej, kanske skulle koppla in knoppen först...

Standard

Ni anar inte hur tacksam jag vore för ett riktigt svar, för jag är så attans sysslolös och sugen på att börja
    Vill mycket men kan lite

Standard

Kanske någon som vet en bra länk där man kan räkna ut sådant?
    Vill mycket men kan lite

Standard

15-20cm skulle säkerligen funka.
    speciellt om du sätter på reflektorer så ljuset sprids mer mot akvariet och mindre framåt/bakåt.

Standard

Åh tack snälla Raven att du är vaken ännu! ! Det var ju tanken att det skall vara reflektorer på rören.
    Vad tror du/ni om valet av rör då?
    Senast redigerat av Fr BuBu den 2006-04-14 klockan 22:54.
    Vill mycket men kan lite

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fr BuBu
    du är vaken ännu!
    det där är väl öppet för debatt för tillfället
    skulle egentligen gått till sängs för 6-7 timmar sen.
    3 Aguaglo och 1 Sylvania coralstar,
    aquaglo ligger på 18.000 kelvin i ljustemperatur vilket är rätt mycke åt det blåa hållet men ska stimulera växternas tillväxt.
    hittar ingen info på pwss om coralstar men låter som det kan va ett saltvattensrör.

kan ju ta en titt hör också.
    http://saurama.aqua-web.org/

aquastar/aquarelle är det som rekommenderas mest härinne till växter.

Standard

http://www.djurportalen.nu/artiklar....=visaart&id=87
    här har du en bra länk på lyset o växter
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Standard

Åh gud så snälla ni är! Tacktack!
    Vill mycket men kan lite

Standard

hm...jag måste tyvärr erkänna att jag måste vara en komplett teknikidiot för jag kan liksom inte hitta någonstans i tabeller eller något annat om vad som händer om jag höjer lysrören ovanför karen typ hängande istället för ligger ovanpå. Alltså hur mycket jag förlorar i ljus ned till botten? (tilläggas bör att jag ofta inte fattar invecklade diagram hur gärna jag än vill)
    Vill mycket men kan lite

Standard

Du förlorar ganska lite ljus genom luften, den största förlusten är det ströljus som lyser sidan om akvariet istället för i.
    Så det är omöjligt att ge ett direkt svar på detta eftersom detta till mycket stor del beror på utformningen av reflektorerna.
    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Standard

Tack NE! Detta var lite telepati för jag vart för första gången inne på din blog och läste lite (innan jag såg detta svar)!
    Nå, men låt oss då säga att jag kan få reflektorerna så långt som möjligt runt om lysrören.
    Akvariet är 40 djupt, tanken är då cirka 15 cm ovanför, 3 x 30 W Aguaglo 1 x 30W coralstar (detta går ju så klart att byta ut). Har jag då bra eller medelmåttigt ljus? Givetvis strävar jag efter bästa förutsättningar med de rör jag redan har.
    Vill mycket men kan lite

Standard

Bara en reflektion! Är det inte så att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet (om jag minns fysiken rätt). Det borde i så fall innebära att man förlorar rätt mycket på att öka avståndet!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn
    Är det inte så att ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet (om jag minns fysiken rätt). Det borde i så fall innebära att man förlorar rätt mycket på att öka avståndet!
    dubbelt avstång ger 4ggr förlusten va det på radiovågor i en artikel jag läste och ljus är ju bara vågor med annan vågläng.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Liknande ämnen

1. Hängande rot?
    Av Rimturs i forum 03. Inredning
    Svar: 15
    När: 2006-04-16, 09:05
  2. Hängande belysning
    Av me_trixie i forum 01. Akvarier och tillbehör
    Svar: 82
    När: 2005-09-22, 21:46
  3. Höjd på växtkar. 50,55 el 60 ??
    Av oveb i forum 01. Akvarier och tillbehör