Livslängd på guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldsömm
    • November 2005
    • 125

    Livslängd på guldfisk?

    Jag fick en fråga av en kompis som jag inte själv kan svara på och undrar om någon här kan hjälpa mig med svar.
    Hur länge lever en guldfisk?
    Har aldrig haft guldfiskar så för mig är det okänt.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Världens äldsta blev drygt 40 år. De flesta guldfiskar blir nog inte äldre än ett par år, på grund av vanskötsel.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Guldfisk normalt 10-20 år den äldsta kända 43 år, där dör många under vintern.
      Slöjstjärt 10-20 år, de flest dör nog inom 0-2 år pga okunskap hos ägarna.
      De flesta Guldfiskar och Slöjstjärtar blir nog inte äldre än 3-5 år pga. andra orsaker än ålder.

      En underundersökning i USA gällande all fisk uppskattar att 75 % av sålda fiskar till "amatörer" dör inom 30 dagar och 2 av 3 slutar med hobbyn inom ett år, men det är statistik.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Se bara till så att de har det bra och sköt om akvariet väl så ska du se att det går bra. Ett ordentligt filter och regelbundna vattenbyten är en bra start.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • kessie
          • February 2006
          • 37

          #5
          Våra slöjstjärtar som nyss blivit föräldrar är 3 st, hanen orange med långa fenor, honan vit/orange med långa fenor och den tredje som troligen inte deltog i leken är en red cap som heter Mårten, och är minst 6 år gammal. De andra är troligen 1 år yngre. De har inte blivit daltade med, utan snarare rätt omilt behandlade, och dessutom spenderat sommarlovet utomhus i en liten damm de sista åren. Nu efter leken fick de evakueras akut till ett litet trångt akvarium i farstun, men de mår hur bra som helst, är runda och fina, har vackra färger och god aptit.
          Av deras ca 60 yngel simmade en på rygg, en var svankryggig och har nog ögonen riktade uppåt. Övriga är helt ok, och har en glupande aptit och växer otroligt snabbt. Syrestenen har jag på kraftigt på dagarna så de får motionera rejält. Planerar att sänka deras temperatur också så småningom.
          De sista åren har våra slöjstjärtar slutat att förstöra sin inredning, och har det riktigt fint i sitt hem med riktiga växter och lagom grov grus.
          Jag har haft akvarium i hela mitt liv, och upplever inte slöjstjärtarna vi har nu som några svåra fiskar. Det var annorlunda förr när jag kanske hade en ensam liten slöjstjärt bland andra fiskar. De blev aldrig så gamla. / lena

          Kommentar

          • Joachim.S
            • December 2005
            • 417

            #6
            våra två blev 18 år

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Att var ute i en damm på sommaren i solen gör att immunförsvaret stärks, så när de kommer i sämre förhållanden under vinter har de ett bra immunförsvar.
              Alla fiskar borde få känna på friheten att under sommaren få stora ytor att röra sig på och ta del av det ätbara som en damm har att erbjuda.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • kessie
                • February 2006
                • 37

                #8
                äta ute

                Det känns bra att höra att det är nyttigt för fiskarna att vara ute. De har varit riktigt feta men lite "tufsiga i pälsen" när de flyttat in, så man undrar ju... har ju inte riktigt koll på vad de glufsar i sig...

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gimbo
                  Se bara till så att de har det bra och sköt om akvariet väl så ska du se att det går bra. Ett ordentligt filter och regelbundna vattenbyten är en bra start.
                  Plus ett tillräckligt stort akvarium. Det är tyvärr inte alls ovanligt att guldfiskar hålls i alldeles för små akvarier, utan jag skulle faktiskt tro att det är regel snarare än undantag
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Hugin
                    • December 2005
                    • 499

                    #10
                    Jag har 9 st guldfiskar i ett 80 l kar, vet att det är väldigt trångt. Dom ska övervintra i dammen men senaste vintern smälte snön och guldfiskarna vaknade, sen frös det och alla guldfiskar förutom 3 yngel dog. Nu får dom övervintra i ett akvarium med ett ytterfilter.
                    "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                    Winston Churchill

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hugin
                      Jag har 9 st guldfiskar i ett 80 l kar, vet att det är väldigt trångt. Dom ska övervintra i dammen men senaste vintern smälte snön och guldfiskarna vaknade, sen frös det och alla guldfiskar förutom 3 yngel dog. Nu får dom övervintra i ett akvarium med ett ytterfilter.
                      Om det är trångt beror på storleken på fiskarna och jag förmodar att du byter vatten ofta och håller botten ren.
                      De flesta som har dammfiskar inne för vinterförvaring har inget grus på botten eller växter och luftar ut koldioxiden med en syresten.
                      Glöm inte att hålla kol på pH om du har mjukt vatten.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...