Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bra köp?

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard Bra köp?

Zooline 375 l med furumöbel till. Fluval 4 innerfilter, Eheim ytterfilter, Jäger doppvärmare, ljusramp m 2 lysrör, grus, rötter o sten. Fint skick säger han.

Låter 2500 kr vettigt? Tänker lägga bud på det. Begärt 3200 kr.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lena123
    Zooline 375 l med furumöbel till. Fluval 4 innerfilter, Eheim ytterfilter, Jäger doppvärmare, ljusramp m 2 lysrör, grus, rötter o sten. Fint skick säger han.

jag skulle lagt 2000 max, .. men det är beroende på vart du finns i sverige oxå...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard

Bor i Värmland. Beg priserna ligger högt här verkar det som, om man kollar på Blocket. Detta akv finns 4 mil härifrån, så det är nära.

Man skulle bo söderöver för där är det mycket lägre priser. Men inte kul att åka 20-50 mil enkel resa.

Standard

Jag tycker absolut du ska slå till! Jag tycker inte att det är dyrt alls med tanke på alla tillbehör!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard

Tackar för det! Har ringt och han tog budet.
    Hämtar det på fredag. Äntligen så kan jag slippa mitt 100 l fisksoppa!
    Ska avveckla det så småningom. Denna gång ska jag försöka planera inredningen lite bättre. Man blir ju så ivrig med att komma igång!
    Om jag fyller på med vatten från 100 l vid vattenbyte, hur länge ska jag vänta med att släppa i fiskarna i det nya?

Reg.datum
    mar 2004
    Blogginlägg
    96

Wink

Grattis till det nya karet.

Lät som du fick det till vettiga pengar oxå

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard

Tack! Nu ska jag bara möblera om, så jag får plats med det oxå!

Standard

Ska avveckla det så småningom. Denna gång ska jag försöka planera inredningen lite bättre. Man blir ju så ivrig med att komma igång!
    Om jag fyller på med vatten från 100 l vid vattenbyte, hur länge ska jag vänta med att släppa i fiskarna i det nya?
    om du stoppar i det gamla filtret och vattenkvaliten inte är för avvikande borde du kunna göra det när temperaturen är densamma...
    men skynda hellre långsamt än stressa..., ta kanske 40l ur det gamla karet varannan dag eller nått tills det är fyllt och kanske prova med någon fisk som inte står alltför varmt om hjärtat....

Nunc Est Bibendum

Standard

Grattis till ett bra köp!

Det viktigaste är inte vattnet utan filtret (för det är ju i filtret och inte i vattnet som de allra flesta bakterierna finns). När det är dags för fiskarna att flytta till det stora akvariet får du även flytta dit det filtret som du har i det lilla nu och låta det gå paralellt med det nya filtret i 4 veckor. Sen skadar det inte att du även tar med vattnet från det gamla akvariet.

Kul! Sen har du ett 100 liters som du kan ha som karantän-eller yngelakvarium

Reg.datum
    sep 2003
    Blogginlägg
    37

Standard

hur länge ska jag vänta med att släppa i fiskarna i det nya? När jag gick över från 100-275 tog jag det gamla vattnet å filtrer som du säger och jag koppade in samtliga fiskar utan bekymmer och inga dödsfall. Var dock lite försiktig med maten de första dagarna Lycka till
    Senast redigerat av Solen den 2006-02-13 klockan 17:38.
    Pricken den Store !
    ~~~~

Standard

Citat Ursprungligen postat av Solen
    hur länge ska jag vänta med att släppa i fiskarna i det nya? När jag gick över från 100-275 tog jag det gamla vattnet å filtrer som du säger och jag koppade in samtliga fiskar utan bekymmer och inga dödsfall. Var dock lite försiktig med maten de första dagarna Lycka till
    Gör iordning akvariet med all inredning och växter. Låt det gå några dagar med det nya filtret igång tills den vanliga "dimman" försvinner. Sen är det bara att flytta över det gamla filtret till det nya akvariet och koppa in fiskarna. Låt sen det gamla filter gå paralellt med det nya i 4 veckor. Går du så borde det inte bli några problem.

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard

Tack för alla svar. Ja, 100 l får nog bli yngelakvarium ett tag sen. Har ett 20 l nu med 30 platyyngel som snart behöver bättre plats tills dom får nytt hem. Dom växer snabbare när dom får ett större kar, väl?

Om jag sätter det nya filtret i 100 l och låter det gå med det som sitter i, och sen flyttar det till det nya samtidigt som jag flyttar över mina sorgmanteltetror (som jag inte håller kära) Det borde väl gå?
    Kan inte flytta med filtret från 100 l eftersom jag inte ska flytta alla till det nya karet. Vill inte ha fisksoppa igen.
    Senast redigerat av Lena123 den 2006-02-14 klockan 01:24.

Standard

Om jag sätter det nya filtret i 100 l och låter det gå med det som sitter i, och sen flyttar det till det nya samtidigt som jag flyttar över mina sorgmanteltetror (som jag inte håller kära) Det borde väl gå?
    Kan inte flytta med filtret från 100 l eftersom jag inte ska flytta alla till det nya karet. Vill inte ha fisksoppa igen.
    Jo det kommer att funka fint i fall du gör som du säger, men då måste du ge bakterierna tid att etablera sig, genom att låta det nya filtre gå i det lilla karet i minst 3 veckor tror jag.

Reg.datum
    jan 2006
    Blogginlägg
    1

Standard

Fler som är nattugglor!

Standard

nej men jag kan svara ändå.. ...

su vinner även lite på att "tvätta" ur det gammla filtret så att det nya kan få in skiten i sig.., 3 v. låter lite lång tid, men men safe and slow...

Nunc Est Bibendum

Standard

Citat Ursprungligen postat av MagicFingers
    nej men jag kan svara ändå.. ...

su vinner även lite på att "tvätta" ur det gammla filtret så att det nya kan få in skiten i sig.., 3 v. låter lite lång tid, men men safe and slow...
    Du menar krama skiten ur det gamla filtret i det nya akvaiet antar jag. För annars ska man aldrig rengöra det gamla filtret vid ett sånt tillfälle.

Jag skrev minst 3 veckor med tanke på hur lång tid det tar för de nitritkonsumerande bakterierna att etablera sig: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Standard

äh trams, det beror ju på vilken den tänkta belastningen är. du måste ju ha fisk och sånt för att nyttobakteriena ska överleva i karet. det är bara att köra med liten belastning första månaden och hålla lite koll på värderna när nitritspiken kommer sen ökar du på med mer fisk dvs dom du vill ha i burken

Standard

Citat Ursprungligen postat av robban
    äh trams, det beror ju på vilken den tänkta belastningen är. du måste ju ha fisk och sånt för att nyttobakteriena ska överleva i karet. det är bara att köra med liten belastning första månaden och hålla lite koll på värderna när nitritspiken kommer sen ökar du på med mer fisk dvs dom du vill ha i burken
    Vad är det som är trams menar du?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB