Har 400 liter dest.vatten.Kan man ha någon nytta av detta???
Har 400 liter dest.vatten.Kan man ha någon nytta av detta???
Diska mätglas och mätinstrument med.
Triops kläcks lättast i destillerat vatten, tänk vilken sådan odling du skulle kunna starta...![]()
Hans-Erik Lehndal
in omnibus requiem quasivi et nusquam inveni nisi in angulo cum libro
www.lehndal.com
http://lehndal.blogspot.com/
Ja du!Får 16st 25l dunkar gratis!Kan ju inte tacka nä.Vore bra om man kunde använda det till något mer än Triops!Annars så skickar jag det åt he..ete!Ursprungligen postat av lehndal
Hörby ligger långt bort, men kan du kasta dem ända till Järfälla, så sikta åt mitt håll! Men nog finns det saltis-folk och folk som gnetar med RO som gärna tar emot?
Hans-Erik Lehndal
www.lehndal.com
Man skulle kanske lägga en annons på salvattensguiden!!100:- dunken??Ursprungligen postat av lehndal
![]()
Lånar tråden.
Om man nu inte har en massa dunkar med destilerat vatten, hur gör man lättast för att få till sånt?? Jag vill ju helst inte köpa det.
Sätter ut en hink och väntar på regn.. eller vad???
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
regnvatten är knappast destilerat
inehåller massa skit o avgaser
Om jag inte minns fel från skoldagarna så är det avjoniserat vatten? Sammlar man upp ångorna när man kokar vatten så får man destilerat vatten???
Eller så är jag ute och cyklar mitt i natten![]()
-Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
Gimbo nja vissa gifter o så fins kvar endå
måste filltreras via kolfilter o raff
Så kanske det är man görTur att man inte håller på med sånt då
![]()
-Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
Ursprungligen postat av mayday
http://www.shenet.se/ravaror/vatten.html• Destillerat vatten, H2O (Aqua destillata)
Vatten kokas, ångan tas till vara och kyls så att den återbildas till vatten. Vatnet renas därmed från mineraler, salter, kolsyra, bakterier, virus, kemikalier; endast syre och väte blir kvar.
Nej, man får inte "syre och väte" kvar. Man får vatten! Vatten är för all del en förening av väte och syre, men det är något helt annat. För att illustrera så kan man ju konstatera att få om ens några blandar natrium och klor i middagsmålet eller frukostägget, däremot är det vanligt att nyttja natriumklorid, bordssalt, vid matberedningen.Ursprungligen postat av Raven
![]()
Hans-Erik Lehndal
www.lehndal.com
Inte alla kemikalier försvinner när man destillerar. Vätskor som har ungefär samma kokpunkt som vatten blir man inte av med. Men det är så små mängder i dricksvatten att det inte spelar någon roll i ett akvarium. Så fort man häller vattnet i karet förorenar man det med andra ämnen.
vad är destillerat vatten och hur får man sånt?
du kan ha det till ditt bilbatteri, strykjärnet och man kan blanda en spec växtnäring med det.
man kan blanda nutriSI med det :P
396L SA biotop
128L SA biotop
54L SA biotop
54L SA biotop
batterivatten är skadligt att dricka
Spränger sönder cellerna i kroppen
Destilerat vatten är en annan sak det är 100% rent vatten ... inte nyttigt de heller
Destilerat vatten är en annan sak det är 100% rent vatten ... inte nyttigt de heller
I längden kan det vara farligt om man inte får i sig någon annan föda eftersom det drar ur salter och mineraler ur kroppen. Har även läst att det då kan skada njurarna på nått sätt.
Men troligtvis äter man mat och får genom den i sig de näringsämnen man behöver.
Skillnaden mellan dest. vatten och avjonat vatten kanske man hör på namnet.
I avjonat vatten har man bara tagit bort jonerna. Därav använder man det i batterier eftersom laddade partiklar i batteriet inte alls är bra.
Dest. vatten är som mayday säger bara syre och väte atomer som bildar vattenmolekyler.
Lite of topic:
Jag och en polare diskuterade hurivida man skulle kunna göra det ultimata mineralvattnet genom att blanda Apotekets resorb(underbar vid bakfylla) som innehåller de mineraler som kroppen behöver och just destilerat vatten.
Att man dessutom skulle få släppa ner tableten/pulvret själv genom att skruva ett varv på korken.
Släng er i väggen loka tänkte vi och återgick sedan till de övriga studierna8)