Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: sump

Standard sump

Hej tänkte snickra till en sump till min 720L tank...funderar på att använda en hammarplastlåda o dela av i 2-3 kammare..o desutom ha lite flyväxter i..kan det funka?

Standard

Det blir nog bra bara du tänker efter ordentligt på hur du skall göra det och på att det inte skall bli översvämmning om pumpen stannar.
    MVH
    Magnus

Standard

har räknat ut att om utsugsröret går ner 0,5cm i karet så sugs det max ur 6l så ja får helt enkelt ha minst 6l till godo i sumpen..låter det vettigt eller ä ja full?

Standard

Citat Ursprungligen postat av k2icefall
    låter det vettigt eller ä ja full?
    inte full av skit iallafall

skämt osidå låter som det kan funka men skulle vattentillförseln försvinna så skulle det inte förvåna mej om pumpen kan gå sönder i längden.

skulle rekommender att du söker runt härinne lite då liknande ideer har funnits uppe förr.

Standard

K2icefall kan du göra som så att du om du hittar någon bra tråd eller lösning på sumpar så tipsar du på denna tråden. Jag går i samma tankar som du nämnligen.
    Tack och bock på förhand
    Larry

Det ja inte gör idag, slipper jag göra om i morgon
    2400 liter http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58439

Standard

http://www.angelfire.com/ok/dog1/sumps.html

tänker nog pröva som jag tänkt...inte riktigt som i länken alltså..jag hade tänkt att dela av supen med plexiskivor med hål i och blå filtermatta..

Standard

Larry.....När du kommer hit så kan du se hur det fungerar irl. Min sump har gått i 3 månader nu och jag har lärt mig en del på vägen.

Här finns allt du behöver veta om sumpar i tre delar, någon annan länk behöver du inte:
    http://www.reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/index.php

MVH
    Magnus

Standard

Ett tips angående returpumpen är att om du kopplar pumpar i "serie" med varandra adderas lyfthöjden. Två små pumpar är både billigare, tystare och energisnålare än en stor som klarar samma mängd vatten till en viss nivå.

Standard

en liten fråga
    skulle en sump kunna användas för att "odla alger" för att på så sätt minska algerna i själva akvariet ?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Raven
    en liten fråga
    skulle en sump kunna användas för att "odla alger" för att på så sätt minska algerna i själva akvariet ?
    Jag har svårt att tro att algblommning i sumpen skulle konkurera ut eventuella alger i karet.
    MVH
    Magnus

Standard

då blir de nog inge sump för min del till kommande akvarier.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB