Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Resultat 1 till 10 av 10

Standard Uppgradera till ett större akvarium.

Hejsan !

Helt ny på detta forum.
    Nu är det så att jag har haft 2 st mindre akvarium men nu är jag intresserad av spela i samma liga som de större killarna gör!

Har tittat runt och blivit intresserad av Juwel Svart Vision 180/260L och Rena Classic Panorama 210/340L. Storleken på karet vill jag ha ca 200-300L.
    Är inne på att ha akvarium med möbel.

Vill gärna höra erfarenheter och plus&minus angående Juwel VS Rena.
    Har ni något bättre förslag på kar så kom gärna med det!!

Någon som vet bra priser på de karen som jag är intresserad av?
    Jag finns i Örebro trakten om det underlättar att veta!?!

Mvh.

Standard

Division 1 och 2.

Juwel's möbel har folie och Rena har fanér.
    Juwel har ett hyggligt innerfilter Rena ett bra ytter...
    osv osv

Fast det avspeglar sig förståss på priset !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Standard Så här hade jag gjort

http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=4&page=1

Jag hade köpt allt löst. När man kommer upp i den storleken är ett ytterfiler att rekommendera det finns med inbyggd värmare i om man vill det. Jag köpte ett paket i 100 liters klassen och jag har bytt ut både filter och doppvärmare. Så det är bättre att lägga till de 100 lappar det skiljer och få bra pålitliga grejer från början. Jag ångrar att jag inte köpte ett större på en gång. Känner du att akvarium är din grej så skulle jag köpa 400-500 liter på en gång, Så slipper man va efterklok. Allt beror dock på storlek på plånbok & intresse
    /bobbyfuller

Standard

Citat Ursprungligen postat av bobbyfuller
    http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=4&page=1

Jag hade köpt allt löst. När man kommer upp i den storleken är ett ytterfiler att rekommendera det finns med inbyggd värmare i om man vill det.
    Jag köpte ett paket i 100 liters klassen och jag har bytt ut både filter och doppvärmare. Så det är bättre att lägga till de 100 lappar det skiljer och få bra pålitliga grejer från början. Jag ångrar att jag inte köpte ett större på en gång. Känner du att akvarium är din grej så skulle jag köpa 400-500 liter på en gång, Så slipper man va efterklok. Allt beror dock på storlek på plånbok & intresse
    /bobbyfuller

Har läst lite här och de flesta förespråkar ett ytterfilter.
    Ett ytterfilter renar bättre med andra ord ?!

Själv klart är "akvarium" min grej men förtillfälligt så känner jag att ett på 200-300L skulle vara ngt för mig!

Mvh

Standard

Innan du köper ett akvarie så tycker jag att du ska välja vilken biotop och vilka fiskar du vill ha. Det vore ju dumt om du inte skulle kunna ha de fiskarna du vill ha bara för att det råkade bli ett för litet akvarie.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Standard

Någon som kan svara på hur möbeln står sig.
    Alltså mot vatten.
    Om någon har haft problem att möbeln har blivit dålig eller på något annat sätt sämre?

Mvh

Standard

Har du frigolit under så suger den upp det mesta "stänkvattnet".

Standard

mitt kar på 837l står på bänk med frigolit under inga problem än i alla fall
    Göran

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sharkbait
    Har läst lite här och de flesta förespråkar ett ytterfilter.
    Ett ytterfilter renar bättre med andra ord ?!
    Nej, det gör det inte, men det sitter inte och skräpar i burken och det är lättare att sköta och att ljudisolera om man tycker det väsnas och man har ett möbelakvarie...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Pilgiftsgrodor - Blogg - AkvarieWiki

Standard

Man ska väl tillägga att det är bättre med ett ytterfilter eftersom då har man filterbehållaren utanför akvariet. Då tar det inte en massa plats i akvariet.

Har man däremot en bakgrund monterad i akvariet så får man oftast en massa "dödutrymme" som man kan använda till filter.

Som sagt det renar inte bättre för att det är ett ytterfilter. Men, generellt så erhåller du en större filtervolym.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB