Javascript Menu by Deluxe-Menu.com Förbrukningshastighet mm.
Zoopet
Företagsannonsera | Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 21 till 24 av 24

Standard

Citat Ursprungligen postat av defdac
    Han säger inget om exakta doseringar annat än att han förstått att han alltid har doserat väldigt mycket mer än de flesta andra - dvs som du.
    Det är fortfarande lite oklart: doserar han det för att han vet att han behöver det, eller gör han det av bara gammal vana? Säger han någonting om det?

Citat Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag har under en längre period fulldoserat vid vattenbyte och skopat i ytterligare en dos mitt i veckan eftersom jag misstänkt legat på gränsen. Nu senast har jag testat att höja CO2:n ett snäpp och hoppat över extradoseringen. Nog tusan bubblar det rackarna gooosigt efter en vecka ändå Kör då sparsamt/måttligt med ljus.
    Mmm, det är det som jag tycker kan vara lite lurigt med EI: att gå på bubbel. Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar. Det ser inte ut som om syresvettningar uteblir vid någon brist, tvärtom: det bubblar på från växterna som vanligt vid bra CO2, men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom (i mitt fall var det vita skott från Sagittaria och Cardamine). Det kanske gäller bara vid mikrobrist, jag vet inte... Bubblet från växterna kan enligt min åsikt vara förrädiskt.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

Standard

Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
    Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
    men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
    Stannar de även markant i tillväxt?

Standard

Citat Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
    Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
    men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
    Stannar de även markant i tillväxt?
    Jag såg det tydligt på växterna - exempelvis både hål i bladen (kalium-brist) och kritvita genomskinliga blad (för lite mikro). Det var absolut inte svårt att se, och krävde ingen fingertoppskänsla i och med att symptomen var så pass uttalade.

Det konstiga är att exempelvis Sagittarian och Cardamine fortsätter att växa, fast bladen blir mindre och mindre, men det kommer ständigt nya blad ändå, medan Cabomba verkade avstanna i tillväxten. Men växterna bubblar. Så har det varit hos mig i a f, vet inte om någon annan har liknande erfarenhet. Det vore bra om någon ville begränsa sin burk med något ämne för att dubbelkolla.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

Standard

Den enda brist det fortsätter bubbla av är fosfat, vad jag hört på APD och de klassiska symptomen är att bladen blir mindre och mindre - växter som t ex R. wallichii ser ut som barbappa efter en period av dålig makro (fosfat) tillgång - dvs då det var dålig makrotillgång så har den markant kortare/mindre blad.

Oftast är det dock bara CO2 man slarvat med
    http://www.defblog.se
    "Stop trying so hard. He doesn't like you. Jesus, don't kiss an ass if it's in the process of shitting on you." [Justin's dad]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB