Javascript Menu by Deluxe-Menu.com Förbrukningshastighet mm.
Zoopet
Företagsannonsera | Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem

+ Svara på ämne
Resultat 1 till 20 av 24

Hybridvisning

Standard

Det som jag tycker mig märka är också märkbar minskning i tillväxttakten. Det känns t o m nästan som om L. Arcuatan stuntar. Inbillning? Jag skyller allt på för lite järn...
    Fast båda de nivåer du nämner är skyhöga, den första tokhög. Om du skyller på för lite järn så känns det lite som att du i första fallet matar din hund med en American Pizza 4 ggr om dagen och i det senare fallet 1 gång om dagen.

Du fick medhåll hursomhelst av Greg Watson som har ett GH runt 12 och han har tydligen alltid dumpat ner väääldigt mycket mikrogödning.

Det hade ju varit lite intressantare om du enbart gått ner på allt annat än mikrogödningen om det nu är den du misstänker.

Om det stuntar misstänker jag mer CO2 som vanligt.
    http://www.defblog.se
    "Stop trying so hard. He doesn't like you. Jesus, don't kiss an ass if it's in the process of shitting on you." [Justin's dad]

Standard

Citat Ursprungligen postat av defdac
    Det som jag tycker mig märka är också märkbar minskning i tillväxttakten. Det känns t o m nästan som om L. Arcuatan stuntar. Inbillning? Jag skyller allt på för lite järn...
    Fast båda de nivåer du nämner är skyhöga, den första tokhög. Om du skyller på för lite järn så känns det lite som att du i första fallet matar din hund med en American Pizza 4 ggr om dagen och i det senare fallet 1 gång om dagen.
    Hehe, vilka exempel!

Du fick medhåll hursomhelst av Greg Watson som har ett GH runt 12 och han har tydligen alltid dumpat ner väääldigt mycket mikrogödning.
    Skönt att det finns någon annan där ute som är lika tokig. Fast vet du om han gör det med vett och vilja eller bara av gammal vana?

Det hade ju varit lite intressantare om du enbart gått ner på allt annat än mikrogödningen om det nu är den du misstänker.
    Mm, ska testa det lite framöver, fast det känns scary att hålla skyhög nivå på mikrogödningen utan att hålla lika skyhög nivå på allt annat, trots att jag vet att även mina "låga" nivåer får väl betraktas ändå som ganska höga. Kanske lite obefogad rädsla för tofsalger.

Japp, det gör jag också allt som oftast, men konstigt nog så hovrar PH:t nästan vid 6,5, vilket borde ge rätt hyfsat med CO2 vid dKH som för närvarande är 15.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

Standard

Förresten defdac, vilka mängder kör Greg Watson med, och har du någon länk till där han berättar om det?
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

Standard

I tråden "Why harder water = more traces?"
    http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=789
    Men man behöver väl förmodligen vara medlem för att läsa eller?

1000 betalande medlemmar på några månader. Det är otäckt. Barr är växtakvarieguden helt enkelt.
    "Stop trying so hard. He doesn't like you. Jesus, don't kiss an ass if it's in the process of shitting on you." [Justin's dad]

Standard

Tänk att lite exakt vetenskap verkar varit ett uppdämt behov i växtakvariehobbyn och fått så många växtakvarier att funka (bara för att reta PatrikMalmö med sin antivetenskapssignatur lite .

Standard

Jah,,, Jag har för mig att du defdac sa någonting om att barreport var än så länge inte något att ha (betala för). Har det ändrats - är det massa med nyttig info för betalande medlemmar?

Standard

Tja, det känns lite som det är där Barr lägger fokus nu så det blir lite tunnare med inlägg på andra ställen typ APC och APD. Är ju rätt bra fart i forumet där med nu när medlemsantalet stigit så mycket.

Standard

I tråden "Why harder water = more traces?"
    http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=789
    Men man behöver väl förmodligen vara medlem för att läsa eller?
    Japp, bara för medlemmar. Men vad säger G. Watson där, hur mycket doserar han med 15 i hårdhet?

Standard

Aha sorry, trodde du kunde läsa. Han säger inget om exakta doseringar annat än att han förstått att han alltid har doserat väldigt mycket mer än de flesta andra - dvs som du.

Standard

Vid senaste vattenbytet så skippade jag Ca helt och micklade endast i en tsk med MgSO4 och det ser faktiskt ut av vara bästa dosering hitills.
    Japp, jag har också gått tillbaka till den strategin som har funkat bra för mig. Får se vad papegojbladen säger om det bara.

Jag har under en längre period fulldoserat vid vattenbyte och skopat i ytterligare en dos mitt i veckan eftersom jag misstänkt legat på gränsen. Nu senast har jag testat att höja CO2:n ett snäpp och hoppat över extradoseringen. Nog tusan bubblar det rackarna gooosigt efter en vecka ändå Kör då sparsamt/måttligt med ljus.

Standard

Ang. att dosera Calcium eller inte så är det en viss skillnad mellan att dosera Calcium när man har KH/GH över 15 som Z Lawer och när man som BluesBoy och jag under 2.

Det är ganska stor skillnad helt klart 8) Jag kan med en rejäl Mg-puls (10 ppm tror jag) få en Nesaea att gå från det här:
    http://www.defblog.se/pictures/picture1376.jpg
    till det här:
    http://www.defblog.se/pictures/picture1377.jpg

Andra växter som verkar känsliga är L. glandulosa och Papegojblad/A.reineckii.

Standard

Ang. att dosera Calcium eller inte så är det en viss skillnad mellan att dosera Calcium när man har KH/GH över 15 som Z Lawer och när man som BluesBoy och jag under 2.
    Njaoe, under två vet i tusan om jag har. Momentant vid vårat vattentest låg det på 20/2.7 Ca/Mg (ppm). Vid min ursprungliga gödningsregim skruvade jag bara upp Mg så jag hamnade på ungefärliga 4:1. Det var först när jag skulle börja fjäska för mina papegojor som jag skruvade på Ca.

Standard

Då har du och jag nästan exakt samma GH. Tror jag har 22/2.3 Ca/Mg enligt den här tråden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=51093
    Lite konstigt även att mitt Hagen-test visar runt 15 ppm, när vattenverket säger 22. Men det är väl som vanligt test-fel.

Det är ju även lite vansinnigt att dra i 10 ppm Mg med så låg Calciumhalt, men ganska kul exempel på att Mg blockerar Ca, eller att åtminstone Ca/Mg-förhållandet är ganska kinkigt med vissa växter.

Det vore intressant att veta en bra K:Na:Ca:Mg-ratio där alla alkalielementen mår bra tillsammans.

För mig funkar det bra hursomhelst att t ex dosera 4:1 20 ppm Ca + 4 ppm Mg via CaCl2+MgSO4. Då blir papegojjan och glandulosan jättefin, samtidigt som jag faktiskt märker att jag behöver dosera lite mer överlag.

Standard

Det är ju även lite vansinnigt att dra i 10 ppm Mg med så låg Calciumhalt, men ganska kul exempel på att Mg blockerar Ca, eller att åtminstone Ca/Mg-förhållandet är ganska kinkigt med vissa växter.
    Ja, precis. Hos mig är det bara papegojorna som är kinkiga och jag har fortfarande inte klurat ut hur stor inverkan Ca/Mg kontra/tillsammans med bättre cirkulation har.

Det vore intressant att veta en bra K:Na:Ca:Mg-ratio där alla alkalielementen mår bra tillsammans.
    Ja, jag har bara min egen burk att referera till. När den har fungerat som bäst (med klockren CO2) har jag hållt ungefärligt K:Na:Ca:Mg 15-20 : 54 : 20 : 5-10 (ppm).
    Har provat att skjuta upp K rejält men det testet gav ingenting. För mycket andra osäkra parametrar samtidigt. Trenden verkar ju dock gå åt mindre K.

Standard

Han säger inget om exakta doseringar annat än att han förstått att han alltid har doserat väldigt mycket mer än de flesta andra - dvs som du.
    Det är fortfarande lite oklart: doserar han det för att han vet att han behöver det, eller gör han det av bara gammal vana? Säger han någonting om det?

Citat Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag har under en längre period fulldoserat vid vattenbyte och skopat i ytterligare en dos mitt i veckan eftersom jag misstänkt legat på gränsen. Nu senast har jag testat att höja CO2:n ett snäpp och hoppat över extradoseringen. Nog tusan bubblar det rackarna gooosigt efter en vecka ändå Kör då sparsamt/måttligt med ljus.
    Mmm, det är det som jag tycker kan vara lite lurigt med EI: att gå på bubbel. Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar. Det ser inte ut som om syresvettningar uteblir vid någon brist, tvärtom: det bubblar på från växterna som vanligt vid bra CO2, men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom (i mitt fall var det vita skott från Sagittaria och Cardamine). Det kanske gäller bara vid mikrobrist, jag vet inte... Bubblet från växterna kan enligt min åsikt vara förrädiskt.

Standard

Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
    Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
    men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
    Stannar de även markant i tillväxt?

Standard

Citat Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag kan få bubblet även om det saknas någon ämne, hur konstigt det än verkar.
    Ok, men hur vet du att det saknas något ämne?
    men växterna kan likt förbaskat visa bristsymptom
    Stannar de även markant i tillväxt?
    Jag såg det tydligt på växterna - exempelvis både hål i bladen (kalium-brist) och kritvita genomskinliga blad (för lite mikro). Det var absolut inte svårt att se, och krävde ingen fingertoppskänsla i och med att symptomen var så pass uttalade.

Det konstiga är att exempelvis Sagittarian och Cardamine fortsätter att växa, fast bladen blir mindre och mindre, men det kommer ständigt nya blad ändå, medan Cabomba verkade avstanna i tillväxten. Men växterna bubblar. Så har det varit hos mig i a f, vet inte om någon annan har liknande erfarenhet. Det vore bra om någon ville begränsa sin burk med något ämne för att dubbelkolla.

Standard

Den enda brist det fortsätter bubbla av är fosfat, vad jag hört på APD och de klassiska symptomen är att bladen blir mindre och mindre - växter som t ex R. wallichii ser ut som barbappa efter en period av dålig makro (fosfat) tillgång - dvs då det var dålig makrotillgång så har den markant kortare/mindre blad.

Oftast är det dock bara CO2 man slarvat med

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB