artemiakläckningsexperiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    artemiakläckningsexperiment

    har ingenting att göra i sommarvärmen så jag tänkte köra igång ett experiment med olika salter vid artemiakläcknig,kanske kan bli kul att slå ihjäl gamla myter om alla dyra "jättebra" salter som säljs,så här har jag gjort,
    flaska nr 1 vanligt hushållssalt med jod (600g 8kr)
    flaska nr 2 jbl novo sal artemiasalt med mikroalger för artemiauppfödning (260g 48kr)
    flaska nr 3 broxosalt för vattenavhärdning (25 kg 75kr)
    flaska nr 4 ektozonsalt för akvariebruk (1 kg 220kr)
    flaska nr 5 tropical artemiasalt (650g 40kr)
    flaska nr 6 salttabletter (1 kg 15kr)
    jag har haft 2 teskedar salt+2krm artemia i alla flaskor,temp ca 28 grader,normal genomluftning(dvs kraftig)
    återkommer med resultat
    Bifogade filer
    // Uffe
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Alltid skoj med experiment.
    Vad jag läst mej till - inte experimenterat - så bör saltet i sej inte ha någon större betydelse bara det är någon form av koksalt - använder själv för närvarande sk Jozo havssalt som billigaste alternativ.
    Vad gäller koncentrationen kan detta kanske bero kläckningsmetod (genomluftning eller ej).
    Jag kollade tidigare upp några varierande saltkoncentrationer utan någon större skillnad egentligen.
    Men eftersom jag inte använder genomluftning kör jag med 4 tsk per liter vatten eftersom det gått bra tidigare (=tradition).
    1 tsk per liter vatten anger somliga som optimalt vid genomluftning.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Jag är imponerad iaf. dokumentera väl och skicka in det som en artikel!.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • uffe
        • January 2002
        • 865

        #4
        tänkte även prova på både mer o mindre saltkoncentration+ öka o minska genomluftningen,det här första testet genomförs med "normalvärden" på både salt o luftmängden(iallafall enligt min åsikt)det som är absolut viktigast för en lyckad kläckning är renligheten i flaskorna,skölj ur noga efter varje gång som man tömt flaskan o även ta fram en flaskborste åtminstone en gång i veckan så man kan diska ur flaskan ordentligt,har märkt ett kraftigt försämrat resultat när jag har fuskat med detta,man kan använda samma saltvatten till flera kläckningar,men jag personligen byter varje gång då jag har fått för mig att jag uppnår bättre resultat då,kan även bero på att jag kläcker så pass stor mängd i varje flaska,ca 2teskedar i en liter vatten.
        // Uffe

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Som om du inte har nog att göra redan, tänkte jag föreslå att du även kunde jämföra hur bra luftning funkar jämfört med denna metod:
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Tangoman
            • March 2005
            • 177

            #6
            Hur ska du jämföra resultaten, inte räkna antal kläckta eller hur ?
            PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
            www.akvariefiskar.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Varför inte?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • uffe
                • January 2002
                • 865

                #8
                Azur! det blir nästa projekt

                Tangoman!jag har som sagt var VÄLDIGT lite att göra
                // Uffe

                Kommentar

                • HazelCR

                  #9
                  Jag har en kvinlig bekant som är gymnsielärare i Biologi och Naturkunskap. Hon lät sina elever experimentera med artemiakläckning. Det är möjligt att det var fler än hennes elever som nappade på detta experiment eftersom det har blivit hårdare regler för vad de får laborera med för djur. Om ja så borde det finnas en hel del att ta del av. Jag skall fråga nästa gång vi träffas, men det dröjer nog lite i dessa semestertider.
                  Senast redigerad av Gäst; 13 July 2005, 04:53.

                  Kommentar

                  • uffe
                    • January 2002
                    • 865

                    #10
                    här kommer det första resultatet,

                    flaska nr 1,3,5,6 har i princip exakt samma kläckningsresultat,
                    men flaska nr 2 har lite sämre andel kläckta,kanske det kan bero på att det även innehåller mikroalger???
                    sämst gick det för flaska nr 4,väldigt hög andel okläckta,det saltet kanske kräver några timmar längre för att ge bra resultat,jag har hållt exakt 24 timmar på alla flaskor,vill bara tillägga att det är ett helt amatörmässigt experiment för att kolla om det funkar lika bra med ett billigt som ett dyrt salt.
                    nu till försök nr 2.
                    den här gången testar jag med 4 teskedar salt+2krm artemiaägg i alla flaskor,
                    temp 28 grader,+VÄLDIGT kraftig genomluftning,jag har fått för mig att man får bättre resultat med en kraftig genomluftning,det visar sig om ca 24 timmar.
                    // Uffe

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Bra jobbat, killen. Intressant att spana in. När det gäller att dra upp yngel så är alla tips välkomna.

                      Hilsen,

                      P

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        nu har det gått ett par dygn...
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Låt Uffe rapportera när han känner för det!
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • uffe
                            • January 2002
                            • 865

                            #14
                            ursäkta fördröjningen:o
                            här kommer resultatet,

                            flaska nr 1,3,5,6 ger fortfarande bäst resultat efter 24 timmar
                            flaska nr 2 artemiasaltet var sämst,men det är nog inte till för att kläcka fram artemia med,det är nog tänkt att föda upp artemia med eftersom det innehåller mikroalger
                            flaska nr 4,bra resultat,men det tog ett halvt dygn till innan dom kläcktes,vet ej vad det beror på.
                            min uppfattning är att det blir större mängd färdigkläckt artemia med högre salthalt+kraftigare genomluftning,men det kanske finns andra orsaker som påverkar,tex vattenvärdena där man bor,men det tänker jag inte gå in på.
                            alltså billigt salt(både med o utan jod)funkar absolut lika bra som dyrt salt
                            // Uffe

                            Kommentar

                            • DjHypnoz
                              • March 2004
                              • 162

                              #15
                              kul! tackar för infon!
                              För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                              Kommentar

                              Arbetssätt...