Mossor, livslängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    Mossor, livslängd?

    hejsan!

    jag tänkte ha lite mossor på botten av karet men har inte riktigt hittat något som säger hur länge sånt lever, dvs om dom nu inte överlever så länge man tar hand om dom som med en vanlig växt.

    en till sak, om man nu fixar ett typ rutnät och pillar dit lite mossa, kommer den att släppa hela tiden i början så man har ett heltidsjobb för att få den att fastna?

    ps. någon som har några bra tips på växter som blir lite högre, typ 45-50. finns det några snygga växter som får blommor?

    tack på förhand

    // SeanChai
    Min Zon

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Sköter du växterna så förnyar dom sig snabbare än dör bort. De flesta mossor fäster utom Riccia fluitans som även kallas dammlevermossa, det är en flytväxt men man tvingar ofta fast den på bottnen och där har du en trevlig sysselsättning med att hålla den kvar på bottnen. Jag brukade binda fast riccia på stenar som jag placerade strategiskt på olika ställen på Ricciamattan när den började släppa och kunde på så sätt hålla nere "peruken".

    De allra flesta växter får blommor, Aponogeton-arter brukar många tycka ger väldigt snygga sådana:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      har en javamossa haft den i snart 3 månader och den växer å växer å växer.

      polarn har ett 540L och över 15% av volymen upptas av javamossa som lever och frodas ordentligt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #4
        nice


        jo läste lite om den där riccia fluitans, att man har det man gör för att få den att hållas nere så lämnade det tills jag införskaffar fler kar.

        defdac : wow, dom där blommorna var supernice. tack för tipset

        Raven : javamossa...växer den fast på underlaget? vad har den för latinskt namn, från vad jag sett i affärer så har minnst ett par växter samma namn på icke-latinskt, kan bli lite jobbigt om man beställer hem en massa av en sort och sen ser att det itne alls var den man tänkt sig från början.

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          javamossan växer inte fast på "röda" blomkrukor iallafall.
          använde en bit fiskelina som jag trädde igenom mitten av klumpen och det funka ok men nu ligger den i ett hörne och mer eller mindre hela ska bort.

          köpte in 3 små söta körsbärsräkor och dom tycker tydligen det är kul att gå på djungeltur i mossan
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Ursprungligen postat av SeanChai
            ...javamossa...växer den fast på underlaget?
            Ja men det tar flera månader. Den klistrar fast i allt, t.ex. stenar, andra växter, filter, glasrutor, rötter mm.

            Ursprungligen postat av SeanChai
            ...vad har den för latinskt namn...
            Vesicularia dubyana "Javamossa"

            Den har normalt inte någon livslängd utan är odödlig så länge du inte avlivar den. Den fungerar inte i alltför dåliga vattenförhållanden, då blir den övervuxen med alger. Annars är den mycket lättskött och jag tycker den är dekorativ.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av dgqlof
              då blir den övervuxen med alger. Annars är den mycket lättskött och jag tycker den är dekorativ.
              lätt kurerat med några körsbärsräkor.
              har 3st och det har varit minst 1 räka i javamossan sen ja köpte dom i fredags.
              ibland är alla 3 där.
              har svårt att tro att dom gömmer sej då dom hela tiden rör på sej i mossan och även sitter på "ytan" av bollen.

              dekorativ är den verkligen om den trivs mörkgrön men växer rätt ordentligt.
              ser rätt kul ut i polarns 540L kar när han matar.
              en hel del av maten åker in i javamossan och efter följer 25-30 fiskar bl.a guldbarber rätt in i javamossan och letar.
              läste nånstans att javamossan avskyr bräckt/salt vatten
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • SeanChai
                • May 2005
                • 498

                #8
                tack för hjälpen, blir helt klart att införskaffa sig lite mossa. vill ju att det ska vara lite lummigt i karet och om jag förstår rätt så borde det uppnås med mossor =)


                // SeanChai
                Min Zon

                Kommentar

                Arbetssätt...