Fisk som äter snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leeza
    • May 2004
    • 12

    Fisk som äter snäckor

    Jag har på tok för många små sniglar/snäckor i mitt akvarie och undrar om det finns någon fisk som äter sådana?
    Vill gärna rensa bort lite och om det ändå finns någon fisk som gillar dom så har man ju två flugor i en smäll! =)
  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    #2
    Botier är bra snäckätare och även en av de fredligare fiskarna som äter snäckor. Annars har du stora och tåliga fiskar så ska det finnas en sötvattens kulfisk.
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

    Kommentar

    • emelie_sven
      • December 2004
      • 8

      #3
      jag vet en firre som äter sniglar jag kan inte namnet men den finns i de flästa djuraffärer

      den är gul med svarta ränder (en väldigt fin firre)

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #4
        Hejsan!

        Själv har jag motsatt problem, I mitt kulfisk-kar saknas det snäckor . Om du bestämmer dig för att skaffa "sötvatten-kulfisk" så kolla upp arten du ska köpa på en sida som heter "puffernet", det är nämligen så att många affärer säljer "sötvatten-kulfisk" som egentligen vill ha ca 0,2% salthalt, vilket medför att fiskarna inte överlever speciellt länge...

        Botior är bra, men kolla upp vad du köper, vissa blir väldigt stora och föredrar dessutom att gå i stim.

        Om du har har en syrepump i karet så kan det hjälpa om du syänger av den ett tag, hög syrehalt är något som får snäckor att frodas...
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        • Björn Johansson
          • March 2004
          • 49

          #5
          Det finns nu flera ämnen/trådar i forumet som handlar om samma sak... snäckor eller som många säger "sniglar", och vilka fiskar som kan tänkas äta sådana.

          Just det, botior käkar med gladhet upp snäckorna, och Praktbotian är väl den som är bäst på detta, Troligtvis är det denna som Emelie avser, då den är orange med svarta ränder.

          Sammy som istället vill ha snäckor skall bege sig till någon inte alltför nogräknad zoo-butik, gärna en sådan som mest säljer kattleksaker, hundkoppel, kaniner, undulater och kattsand...

          De snäckor vi vanligen har i våra akvarier är tvåkönade, alltså hemafroditer, och kan initialt föröka sig på egen hand (fast det behövs egentligen två snäckor för att det skall bli en befruktning).
          Har man bara två i ett akvarium med litet foderrester och rätt temperatur så förökar sig snäckorna rekordfort. Litet kalktillskott i vattnet (behövs ej på Gotland och vissa ställen i Närke och Skåne) så är lyckan gjord, för snäckorna alltså...
          Jag hade en sådan snäckodling en gång i ett par stora syltburkar, ja jättestora borkar som kanske rymmde ungefär fem liter styck.

          Jag vill minnas att det finns någon slags fisk som till det yttre är ganska lik kuhlii-ålen som också äter sniglar. Denna fisk är också från Vietnamn eller däromkring, men är betydligt större än kuhliin, och gräver ned sig i sanden, denna var vanlig i zoo-affärerna på åttiotalet och jag har inte sett den sedan dess.

          Kolla där i växtakvarierna, där brukar det finnas snäckor i större mängd, fråga om du får hjälpa till att eliminiera snäckorna ur dessa akvarier, eller köp någon billig akvarieväxt, sätt denna i något litet akvarium eller större syltburk och skörda snäckor efter hand.

          Bj.

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Jag stjäler lite plats i denna tråden då jag har en fråga i ämnet sniglar. Jag har kopiösa mängder med sniglar i mina kar och nu är jag förbannat trött på dem. Har nu förklarat dem krig och varit och köpt SERAS SCHNECKOPUR. Är det något speciellt jag bör tänka på eller akta mig för att göra när jag använder detta medlet för att ha död på sniglarna som hotar att totalt ta över mina kar. Har provat med salt till ingen nytta. Börjar bli desperat och behöver verkligen hjälp och tips........

            //Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • twistedfish
              • August 2003
              • 140

              #7
              Quartex tänk på fiskarna och ta upp helst alla snäckor när de har dött för annars kan det gå väldigt illa för det går en del syre när de ska brytas ner.
              220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

              Kommentar

              • Buckshot
                • February 2003
                • 456

                #8
                Beroende på storleken av akvariet så köper du ett stim av;
                Minst 100l: Pakistanbotia
                Minst 250l: Praktbotia
                Alla botior äter snäckor men somliga kan vara aggressiva, dock inte dom här två.
                Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                Kommentar

                • Björn Johansson
                  • March 2004
                  • 49

                  #9
                  Quartex:
                  Snäckbekämpningsmedel kanske är bra, men av egen erfarenhet så vet jag att det inte till fullo tar död på alla snäckor. Kan tänkas att dagens medel är bättre än de jag använde på åttiotalet.
                  Snäckbekämpngsmedel är inte hälsosamma för växterma, och som annan redan skrivit, tag genast upp döda snäckor då de annars raskt höjer nitrithalten i akvariet.

                  Läs noga på bruksanvisningen, och förvissa dig om att det gift som detta medel innehåller inte är skadligt för känsliga fiskarter.
                  Kanske det också är så att snäckbekämpningsmedel är skadliga för mikroorganismer i akvariet..??
                  Jag är skeptisk mot allehanda medel av denna typ.

                  Ett helt annat saätt att ta död på snäckorna kan vara att ta ur alla fiskar och snabbt drastiskt sänka akvariets vattentemperatur, ja till då under 20 grader celsius, vilket kan vara svårt om man inte kan flytta akvariet utomhus...
                  Kanske inte alla sniglar dör av detta heller... men det sägs att det skall vara effektivt, jag har själv aldrig prövat.

                  Rtt annat sätt är att ta ett kaffefat och lägga detta i bottensanden, och på detta fat lägga en liten bit rått kött, snäckorna kommer då upp på fatet, och kan därmed plockas bort, men det kan ju tänkas att du har fiskar som också gillar rått kött... Dessutom får du inte med dig alla snäckor på detta sätt.

                  Att med fingern trycka sönder snäckorna mot frontrutan är ett anna sätt, allätande fiskar käkar sedan upp snäckköttet.

                  Men dessa metoder är inte på något vis 100-procentiga, kanske i bästa fall 50-procentiga.

                  Snäckor kan gömma sig i bottenruset och bland växternas rötter, det finns en mängd olika snäckarter.

                  Det bästa är nog ändå att köpa sig ett mindre stim av praktbotian, Botia macracanthus... dessa äter snäckor garanterat, även andra botiaarter lär äta snäckor, enligt inläggen i dessa trådar. Jag har också några mindre "skunkbotor" (känner ej till det vetenskapliga namnet) i ett mindre akvarium, detta akvarium är numera helt fritt från sniglar och snäckor, så det är lätt att tro att även dessa äter sådana.
                  Bj.

                  Kommentar

                  • Quartex
                    • November 2003
                    • 539

                    #10
                    Tackar för det utförliga svaret BJÖRN !!!

                    Jag har tänkte tömma karen ett efter ett på fisk, köra gift kuren tömma karet på vatten, en kur till, sedan tömma karet igen. Fylla på med nytt färskt vatten ochså i med aquatan och nitrivec för att få igång kulturerna igen. Så inga fiskar kommer att finnas i medans giftet finns i vattnet tycker det borde funka bra att göra så.

                    Har annars provat det mesta av de tips du kom med, trycka sönder dem för hand är som att försöka hejda solen i dess bana runt jorden. Har också provat salt kurer ungefär 2 kilo salt per hundra liter. Då trodde jag att jag fått död på dem, men de kom tillbaka.

                    Är nu så förbannat trött på dessa sniglar, de finns ju fan i tusental i stora karet, på morgonen ser man ju knappt in i karet för alla sniglar som sitter på frontglaset. Växterna struntar jag i för de hade jag ändå tänkt byta ut vid senare tillfälle, de e bara att det blir gjort nu istället.

                    //Jesper
                    To boldly go where no fish gone before!

                    Kommentar

                    • Jade_Carro
                      • December 2004
                      • 22

                      #11
                      Hej. Om du vill ha bort små snäckor, någon millimeter långa så äter faktiskt guldbarben dem. Sen min syster slängde ut sitt stim med guldbarber så har hennes akvarium översvämmats av dem.

                      Kommentar

                      • Leeza
                        • May 2004
                        • 12

                        #12
                        Tack alla som har svarat!
                        Jag ska nog prova att köpa några botier, låter som det kan fungera!

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Om man inte vill köpa botior som blir så stora så kan jag rekommendera botia striata som inte blir lika stor. Vi har fyra stycken som jag har sett smaska snäckor. De har fått bo i tre olika kar och de har rensat rent på snäckorna i varje kar. Bara ett litet tips på vad som fungerat hos oss.
                          Mvh
                          Maria
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Quartex
                            • November 2003
                            • 539

                            #14
                            Jag har sex st prakt bothier, men det precis som att de inte hinner med att äta alla sniglar, för trots dem så frodas sniglarna i mitt 160 liters Asien kar. 6 st praktisar simmmar där, och de rår iaf inte på sniglarna. Praktisarna äter ju tydligen inte äggen heller så man kanske håller dem tillbaka med dem, men man utrota inte sniglarna på det viset. Det är iaf min erfarenhet av dem.

                            //Jesper
                            To boldly go where no fish gone before!

                            Kommentar

                            • Björn Johansson
                              • March 2004
                              • 49

                              #15
                              Quartex; Metoden att ömsm tömma och ömsom hälla i snäckgift låter i mina öron otvetydligt omständig, men det kanske funkar.

                              Leeza´; Ja du lär inte ångra dig, botiorna är en väldigt trevlig fiskfamilj. Praktbotian är vanlig, den finns i de flesta zoo-affärer, men prisnivån kan vara litet hög. Botior är i allmänhet stimfiskar, de kommer till sin rätt först då de får ett gäng med kompisar. Ett stim med praktbotior är riktigt roliga, de hittar alltid på något bus i akvariet, som att härma nyckelhålciklidernas lekbetéende eller liksom leka kurragömma med varandra. De kan också idka ryggsim.

                              En annan sak som vi inte nämnt någonting om här är att man skall se till att inte få in snäckor i akvariet, nog så viktigt!

                              Dessa snäckor (som de flesta kallar för "sniglar") följer ofta med nyinköpta växter hem. Det är ofta väldigt lätt att plocka bort snäckorna innan man planterar växterna i akvariet.

                              Så här brukar jag göra:
                              Jag sköljer HELA växten under ganska så kraftigt strilande vatten i badrummets handfat, kolla noggrannt alla blad och hela rotsystemet! Det brukar löna sig!

                              I äldre akvarieböckerna står det ibland att man skall lägga nyinköpta växter i en hink med anislösning, anis skall tydligen vara dödligt för snäckorna. Nu tror jag att anis inte är speciellt nyttigt alls, och jag är osäker på om man längre kan köpa anis på apoteket som förr i tiden..? (nån som vet?).

                              Men en kraftfull sköljning är väl så effektiv!

                              Bj.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...