hejsan
undrar bara om någon vet var man kan köpa Duplas CO2 reaktor S
För kar över 400 L?
MVh Jimmy
hejsan
undrar bara om någon vet var man kan köpa Duplas CO2 reaktor S
För kar över 400 L?
MVh Jimmy
Den går att beställa hem hos de flesta butiker i Sverige. Om du vill beställa på nätet så kontakta pwss.
MVBH
Magnus
Det är svårt att få tag i duplas utrustning i sverige nuförtiden då vi inte längre har någon agent som sköter importen. Däremot så finns det en del nya amerikanska märken till bra priser utan att dom har tummat på kvaliteten.
Bara för att jag svarade på den här tråden så kommer jag inte ihåg vad dom heter..=)
Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
Jag letade som en gnu efter Dupla Reaktor $ men hittade den inte.
Däremot hittade jag denna ! Obs den finns bara på aquaristik's tyska sida. Påstås klarar 2000 liter !
http://store.aquaristic.net/AQ519975ca8bce9ac108cbdd78f3237a38/html/startshop.php?start=1&go=1&0.21484900+1092690450
Hoppas URL'en fungerar !
Det finns några halvtaskiga bilder på den i mitt galleri. Placerade en 33cl burk bredvid för att kunna få en uppfattning om storleken.
Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
Verkar som om URL'en sket sig , gör så här om du vill hitta den.
Gå in på store.aquaristik.net , välj språk tyska.
Skriv 194.080 i sökfältet och klicka SUCHEN...
De får inte sälja aqua-medic produkter på den internationella sidan för att skydda svenska "agenter" :(
Ifrån den tyska sidan går det dock bra att handla ändå !
Kul, jag som var lite besviken på att dom tagit bort aquamedic från sortimentet :)
Dock så måste jag säga att jag hade lite problem med upplösningen i mitt kar. Först hade jag denerelles reactor för kar upp till 1000liter. Sen bytte jag till just denna reaktor och blev mäkta besviken. Den lyckades inte alls bättre än denerelle reaktorn, tvärtom. Med samma matning så fylldes toppen av reaktorn med oupplöst co2 tills den lyfte reaktorn ur karet. Tilläggas bör att jag har 375 literskar med 300w mh och fullpackat med växter, många snabbväxande. Så min co2 åtgång är klart över det vanliga.
EDIT:
Jag tog fram reactorn igen och läste igenom instruktionsboken. Tydligen har jag alldeles för lite vattencirkulation för att den skall fungera bra. I veckan får jag ett nytt ytterfilter till karet och kommer att testa den igen.
MVH
Magnus
Spännande Tropfrog ! Skriv gärna och berätta om dina erfarenheter i denna tråd hur det går !
Jag skall ha min i ett 325-liters med 300W MH... Tänkte driva den med ytterfilter.
"petnym" har en likadan i ett 160-liters och var tydligen jättenöjd.
Tropfrog:
Hur mycket CO2 matar du ditt kar med? Hur stor cirkulation har du idag och vad är kapaciteten på ditt nya filter?
Anledningen till dessa frågor är att jag nog kommer att stå inför samma problem när jag riggat upp min MH. Idag kör jag med 2,5 bubblor/ sek fullständig upplösning. Tror inte att det räcker till.
(Använder ytterfilter som reaktor idag)
//Peter
Att jämföra antalet bubblor per sekund är inte vidare rättvisande. I min dupla bubbelräknare går det åt ca 2 bubblor/sekund. Men det som kommer ut i reaktorn är säkert 5 bubblor per sekund. Bubblor kan vara olika stora beroende på vilken räknare man har. Jag tar slut på en sodastreamtub på ca 2 veckor. Givetvis så har jag fullständig upplösning. Om jag lägger på fler bubblor så kommer en del co2 att inte lösas och man får svinn. Givetvis så får man bättre upplösning med högre cirkulation. Idag är denerellereaktorn kopplad till ett fluval 303 filter, det skall pumpa 900 liter i timmen. Det nya filtret jag beställt är Eheim 2028 och ger 1050 liter i timmen. Problemet är att ytterfilter pumpar sällan mer än 3/4 av uppgedd kapacitet, oftast mindre. Aquamedic reaktorn skall drivas med minst 1000 liter i timmen, vilket torde innebära att jag behöver en separat pump för att driva den. Det jag skall kolla första är om denerellereaktorn fungerar bättre med den nya pumpen, detta för att den är mindre, snyggare och så behövs det inte en extrapump. Om det fungerar så gör jag mig av med aquamedicreaktorn.
MVH
Magnus
Hej igen.
Nu kommer det en del heldumma frågor
Måste erkänna att jag är helt grön när det gäller co2 gödning.
har helt nyligen skaffat mig anläggningen och har försökt lära mig allt jag bara kan genom att surfa runt på alla möjliga forum.
När ni säger att ni kan se att ni har fullständig upplösning på co2
vad tittar ni då på ?
Har själv för tillfället en Dennerle CO2 Cyclo Turbo XL Reaktor/diffusor för akvarium upp till 5000 L enligt tillverkaren.
När jag har 100% flöde från den medföljande pumpen in i reaktorn/diffusorn så bildas där bubblor på dom olika etagerna i reaktorn.
Längst ner är dom större och dom minskar ju högre upp dom kommer.
Med jämna intervaller samlas där så mycket längst ner att bubblorna
far upp med väldans hastighet in i cycklonen som skjuter sönder dom och släpper ut överskottsgaser genom en avluftning.
Nu undrar jag om det är rätt att det helt plötsligt far upp en jäkla bunke co2 i cycklonen för att sedan allt stabiliserar sig igen.
( krämar nog på ganska bra med co2 för att få rätt nivåer då jag har ett 960 kar ).
I mina ögon verkar det som att inte reaktorn riktigt pallar med co2 flödet, kan vara den medföljande pumpen oxo kan inte avläsa hur mänga L/H den är på.
Detta var anledningen till att jag undrade över var man kunde köpa Duplas reaktor.
Tack på förhand för er kunskap.
hoppas snart vara över n00b stadiet hehe
MVH Jimmy
Fullständig upplösning har du om inget co2 lämnar karet i gasform.
Den reaktorn du har är samma som min och som du ser i denna tråden så köpte jag en biobollsreaktor liknande den du söker, men bytte lika fort tillbaka igen. Det är inget fel på din reaktor, om du inte får rätt på det så är det ytterligare en reaktor som gäller.
Det du kan göra för att få ordning på din co2 halt är:
1: Öka cirkulationen genom reaktorn, det verkar som det är svårt att få för mycket. Men om bubblorna följer med vattnet ut i stället för upp i reaktorn har du för mycket.
2: Minska på avgången till luften, detta kan du göra genom att minska ytcirkulationen i karet samt använda täckglas.
MVH
Magnus