Starta nytt akvarium för Malawi ciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Universeum ntg
    • April 2004
    • 76

    Starta nytt akvarium för Malawi ciklider!

    Hejsan!

    Jag har planer på att starta ett nytt akvarium för Malawisar. Jag tänkte mig att ha enbart malawi ciklider (biotop akvarium, heter det så?) Och behöver därför er expertis!

    Om jag skaffar mig ett kar på cirka 220 liter, med en överdimensionerad pump/filter så det blir lite fart i vattnet. Och sedan inreder det med diverse lavastenar, kalksten, svart kolsten och kanske någon växt. Är anubias lämplig? Åsikterna kring detta verkar variera! Bottnen hade jag tänkt att täcka med relativt fint grus. Tar gärna emot tips på vilken sand/grus som är bra att använda till detta akvarium!

    Jag har pysslat lite lätt med sällskaps akvarium så jag är inte helt nybörjare, men behöver många bra råd för att få detta malawi akvarium att fungera lika bra som mina andra akvarium har gjort!

    Tack på förhand!
    "Real freedom is the outcome of intelligence"
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Inred det så att du själv tycker det ser bra ut, fiskarna bryr sig inte nämnvärt.
    Räkna inte för mycket med att ha växter i det, även om jag hört att det finns dom som har det.
    Mina (speciellt Hongi) betraktar allt grönt som foder och betar av varje försök till blad på mina anubias.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Laesk
      • March 2004
      • 399

      #3
      Ett förslag på sand är Biltemas blästersand, 25kg för 50kr.
      2 sådana säckar är nog lagom till ditt kar.

      Sedan om lavasten.... många säger att man inte ska ha lava med malawis, för det är en väldigt snabb fisk och då kan den lätt riva sig på den vassa lavan.
      Själv har jag haft malawis med lavasten, och det har funkat fint.
      Så ja vet inte riktigt
      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Jag har bara lavasten med malawis, och hittils har det fungerat fint. Givetvis kan det bli ett och annan litet fjäll, men det tror jag att det skulle bli ändå. Lavasten är i alla fall det billigaste alternativet. Man ska inte ha för ljus eller vit sand, som kan orsaka exem hos fiskarna!

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Harry
          • February 2004
          • 1

          #5
          Har haft lavasten med mina malawis i många år utan problem. Tänk dock på att skaffa ett par sådana med någorlunda slät yta och vänd dessa utåt ifrån stenröset. Det kommer sedan att växa alger på stenarna och malwisarna (iallafall de ur Mbuna-gruppen) gillar att beta dessa.
          Tänk även på att lägga ett 10mm lager frigolitplatta närmast bottenglaset under stenarna, så att de inte ramlar ned på glaset, när cikliderna har grävt och börjar underminera stenrösen.

          Som sand kan du ha Biltemas Blästersand, den grövre sorten 0,7-1mm eller finare grus. Ha inte för ljus botten, då det blir för ljust i akvariet och fiskarna kommer att tappa lite av sina färger. Det är dock lämpligt att ha nåt kalkhaltigt i akvariumet då Malawisarna vill ha högt PH. Lite jodfritt matsalt är också lämpligt, 2-3 matskedar/ 100 liter vaten. Rekommnderar även ett 25%-igt vattenbyte i veckan.

          Anubias, Vallisneria och Javaormbunke är de växter som går bra ihop med Malawiciklider då de har hårda blad, behöver inte så mycket ljus samt klarar relativt högt PH-värde. Tänk på att ge växtätande ciklider som MBUNAs och vissa Haplochromisar, mestadels vegetabiliskt foder som spirulinaflingor, pellets eller den legendariska ärt/räkmixen (som är det bästa du kan ge dina fiskar).
          Gå gärna till www.ciklid.se ifall du vill ha mer information.

          Kommentar

          • ClaesE
            • December 2003
            • 101

            #6
            Kolla in mitt! Funkar kanon! Mycket lek så jag tror dom trivs!
            Löcka tell
            Claes
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139672

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              • October 2003
              • 209

              #7
              Hej! Kul att du vill börja med malawi!

              Svart kolsten är ett bra alternativ till lavasten.

              Som sagt, Biltema blästersand är kalas, den lite grövre modellen brukar bli jättesnyggt.

              Belysning räcker det med ett aquastar 90cm.

              En växt som passar mycket bra i ett malawikar är javaormbunke.

              Sen tycker jag att det funkar bäst med två arter i ett sådant akvarium. Det brukar bli snyggast så oxå.

              Tips på lättskötta och lättilgängliga arter:
              Metriaclima estherae (Röd Zebra)
              Labidochrimis Golden
              Pseudotropheus sp. "acei" (mitt starkaste tips)
              Labidochromis freibergi
              Labidochromis sp. "hongi"

              Arter du ska hålla dej undan i från är Melanochromisar och lombardoi och Labeotropheusar.

              Foder: Räkmix och flingfoder.

              Övriga fiskar: ca 3st Ansistrus käkar alger och foderrester.

              Vi finns alltid här för dej om du behäver hjälp
              Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • Universeum ntg
                • April 2004
                • 76

                #8
                Hej!

                Tack för alla bra tips, det hjälper verkligen jätte mycket!

                Jag har nu några frågor till!

                Många skriver att biltemas blästersand är bra så det ska jag köpa. Jag undrar dock om den är "approved" för akvarium, eller har den ett annat syfte? Jag visste inte att man kunde köpa akvarie grejer på biltema =)

                Sen så undrar jag också om det räcker med att ha kalksten i karet, eller om man ska tillsätta ytterliggare ph höjande medel. Bikarbonat har jag hört något om! Hur mycket ska man använda av det?

                Jag tycker att "Golden" och röd zebra är snyggt tillsammans. Är det inte bra att ha mer än 2 arter av malawi ciklider tillsammans i karet?

                Mvh
                "Real freedom is the outcome of intelligence"

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Vad trevligt att se att ännu en funderar på att börja med malawi. Jag startade upp mitt 375l malawi den här veckan, och idag släppte jag i de första fiskarna. 6 st golden blev det till att börja med.

                  Jag har 25kg lavasten och 25kg blästersand (grövre strl) i mitt kar... tillsammans med en frigolitbakgrund, en pump på 2300l/h och ett hemmabyggt innerfilter.

                  Jag har inte tillsatt något i mitt vatten, har pH 7.8 ungefär, och kH 4. kHt är lite lite, jag ska försöka höja det genom att tillsätta något kalkhaltigt och salt.
                  Växter har jag inte än, har beställt vallisneria och anubias från hjortgatan (tar rätt lång tid).

                  En frigolitplatta i botten är också att rekommendera!

                  Lycka till!

                  Mvh. Martin
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Nils och Alva
                    • January 2004
                    • 145

                    #10
                    Om du har haft sällskapsakvarium innan, så ska det nog inte bli några större problem med dina malawisar.
                    Som jag har upplevt det så är malawi ofta tåligare och mer lättskötta än många sällskapsfirrar, de blir inte sjuka lika ofta till exempel och när de blir det dör de inte på en gång (detta är iaf min erfarenhet)
                    Kolla upp vattenvärdena där du bor, om de är okej till att börja med, så behöver du nog inte tänka sådär jättemycket på vattenvärden, egentligen. Antar att du inte skall ha vildfångade till att börja med och akvarieodlade exemplar accepterar nog det mesta som inte är surt och mjukt. Min far hade malawiciklider i flera år utan att kolla vattenvärden en enda gång och de verkade må så bra ändå. Sen om du mot förmodan skulle få problem så kan man ju alltid kolla då.

                    Måste säga att rädslan för för ljus sand verkar lite överdriven. Visst, visa firrar färgar inte ur ritkigt ordentligt, men det är ju mer ett estetiskt problem.
                    Hur i hela friden skulle ljusheten på sanden kunna orsaka fysiska skador som exem? Finns det några observationer som backar upp det påståendet?
                    Vi har vad nog många skulle kalla för ljus sand i vårt kar, och de enda problem jag har sett är att auratushanarna är lite dassiga i färgerna, men å andra sidan är de inte så värst stora och har färgat om helt än.

                    Arter du ska hålla dej undan i från är Melanochromisar och lombardoi och Labeotropheusar.
                    varför det om jag får fråga? Har både Melanochromis auratus och Lombardoi och har inga problem med dem, trots att vi har två auratus hanar och tre lombardoihanar (misstag).

                    Sen tycker jag att det funkar bäst med två arter i ett sådant akvarium.
                    I naturen lever mbunas mycket tätt inpåvarandra och många arter tillsammans. Så om ma nu tycker det är snyggt så finns det välet som hindrar att man har flera sorter, bara man ser till och ha en vettig fördelning på honar/hanar (minst 2-3 honor/hane)och inte har sorter som korsar sig lätt.


                    Och just det, anubias är en utmärkt växt som firrarna inte äter på alls. Javaormbunke, å andra sidan blev totalt sönndertuggad. Men det kan säkert vara olika.

                    Lycka till!

                    //Nils

                    Nils och/eller Alva
                    -------------------------
                    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

                    Kommentar

                    • Universeum ntg
                      • April 2004
                      • 76

                      #11
                      Hur sköljer man sanden på bästa sätt (Blästersand, biltema)?

                      Ska man använda nån slags sil eller liknande?


                      Mvh!
                      "Real freedom is the outcome of intelligence"

                      Kommentar

                      • ClaesE
                        • December 2003
                        • 101

                        #12
                        Hink och spola med vatten i tex dusch eller badkar!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139672

                        Kommentar

                        • Universeum ntg
                          • April 2004
                          • 76

                          #13
                          Men det har jag testat utan att uppnå bästa resultat. Finns det inga bättre metoder för att skölja sanden och undevika alltför grumligt akvarium?

                          Mvh!
                          "Real freedom is the outcome of intelligence"

                          Kommentar

                          • ClaesE
                            • December 2003
                            • 101

                            #14
                            Du behöver inte skölja den! Det är över kurs! Jag kompletterade lite i mitt kar igår och brydde mig inte om att skölja och det tog ca 1-2 timmar så var det klart.
                            Lycka till!
                            Vh
                            Claes
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139672

                            Kommentar

                            • Universeum ntg
                              • April 2004
                              • 76

                              #15
                              Oki, jag tackar för svaret!

                              Ska dock ändå försöka skölja den så bra det går så ordnar det sig nog!



                              Mvh!
                              "Real freedom is the outcome of intelligence"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...