Inne katt ja eller nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Inne katt ja eller nej?

    Har länge funderat på att skaffa katt.. men eftersom jag bor i stan i en mindre lägenhet vet jag inte om det är lämpligt att ha en??

    Finns det nån sorts katt som inte har nått riktigt behov att vara ute? Tycker ni att man ska få ha katt i en lägenhet inne i stan?

    Mvh Daniel
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Hej zamad!

    Jag har haft innekatter. Jag hade 2 stycken i 5år och det fungerade bra. De höll varandra sällskap när jag var på jobbet.
    Tyvärr var jag tvungen att avliva mina ögonstenar då jag blev allergisk och de inte accepterade någon annan matte.

    Men till syvende och sist så handlar det om hur mycket tid du kan lägga ned på katten. För även om katter inte behövs rastas som en hund så behöver den precis lika mycket kärlek och uppmärksamhet (som alla andra djur).

    Tyvärr är det många som skaffar katt därför att man kan "lämna dem" ensamma längre än hundar. Något som jag tycker är bedrövligt.

    /Acc, sörjer fortfarande

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      Bättre med innekatt i det läget än utekatt i stan.
      Kanske kan det vara lättare med raskatt eftersom temperament osv blir lite lättare att förutse.
      Katter är personligheter! Deras aktivitet kan vara rätt knäckande om man skall trängas på liten yta...
      Tänk också på om du verkligen kommer att tycka att det är så kul med en stinkande kattlåda efter de första året...
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Zamad
        • May 2003
        • 310

        #4
        Tack för svaren!

        Det är så att min lägenhet bara är 27kvadrat.. en del som jag har pratat med tycker att den får alldeles för lite utrymme att vara på.. Men ifall man bygger en klätter/klös ställning och som sagt lekar och gosar massor med den så kanske det är acceptabelt?

        Hehe kattsanden ja.. Men man kanske göra ren den ofta så det inte stinker eller?

        Kommentar

        • Zamad
          • May 2003
          • 310

          #5
          Finns det nån katt som är bättre att ha enbart inomhus än utomhus?? Nån som kanske är lite mindre till växten?

          Kommentar

          • Sven W
            • October 2003
            • 107

            #6
            Hade förut en Birma som knappt vågade gå ut ens när hon hade chansen. Hon fortsatte av eget val att vara innekatt även när vi flyttade till villa. Gäller säkert inte alla individer men det brukar sägas vara en lugn ras som gärna håller sig inne.

            Var inte rädd för kattlådans lukt. Rätt sköt är det ingen fara, okastrerade hankatter undantaget dock.
            /Sven
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

            Kommentar

            • aquafirren
              • May 2003
              • 130

              #7
              Hej!

              Det finns kanske nån katthem i närhet där du bor, om du är osäkert kan du prova med att vara stödhem en period.

              mvh
              Mi

              Kommentar

              • Zamad
                • May 2003
                • 310

                #8
                Jo det skulle vara ganska smart ha en katt på test!

                Bör man ta katten som kattunge eller kan man ta en vuxen? Skulle i försig vara roligast att ha en katt unge..

                Är det nån specielt man måste tänka på ifall man skaffar en katt unge?

                Kommentar

                • Texasboy
                  • September 2003
                  • 74

                  #9
                  Skaffa en bengalisk katt!
                  Finns det någon tuffare katt, brorsan har en som innekatt!
                  /Anders26
                  720L
                  10stPirayer
                  1st BlackGhost

                  Kommentar

                  • aquafirren
                    • May 2003
                    • 130

                    #10
                    Du kan läsa mer om katter på denna sida: http://www.katter.nu
                    Det står bla om stödhem på denna länk: http://www.kks.nu

                    Kräver inte bengaler rätt så stora utrymmer att röra sig på för att trivas?

                    mvh
                    Mi

                    Kommentar

                    • Texasboy
                      • September 2003
                      • 74

                      #11
                      Hmmm har inte koll på det....men hur ofta ser man dom som utekatter då???? Och hur skulle det kännas att släppa lös en katt för nästan 10.000:- utan att veta om den kommer tillbaka.....
                      /Anders26
                      720L
                      10stPirayer
                      1st BlackGhost

                      Kommentar

                      • darkside
                        • November 2003
                        • 165

                        #12
                        Jag bodde med två innekatter på 25kvm, inga problem alls.

                        Kommentar

                        • profit
                          • March 2003
                          • 46

                          #13
                          Texasboy: Vet du nån sida där man kan se den katten?

                          Kommentar

                          • Elana
                            • April 2003
                            • 239

                            #14
                            Grannen har 7 innekatter... av dem har de flesta en bakgrund som oönskade och avlivningshotade utekatter.Alla trivs toppenbra med att bo inne... vissa tycker att det är fruktansvärt läskigt utomhus. Bara man bryr sig om dem så är det inga problem och att vända sig till ett omplaceringshem är en toppen idé. Då kanske du hittar en katt som redan är van vid att vara innekatt.
                            Gör en allergitest först bara... det är så hemskt med alla djur som måste lämnas bort eller avlivas pga allergier bara för att ägaren inte tagit sig en liten minut åt att kolla upp den saken. Så enkelt och ändå så viktigt för alla parter.
                            Lycka till!
                            / Elana
                            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                            Kommentar

                            • cecilia
                              • January 2003
                              • 754

                              #15
                              Innekatter har en tendens att bli feta, mjälliga och behöva svindyra specialfoder för att inte få urinsten. Utekatter har en tendens att bli överkörda eller inlåsta i någons källare om man bor på fel ställe. En kompromiss kan vara att lära katten gå i sele alternativt bete sig som en lydig hund (dvs inte springa iväg, har haft två kastrater som var exemplariska i detta avseende).
                              Kattunge eller vuxen? Det beror på hur mycket du är hemma. Kattungar är oemotståndliga tills de blir könsmogna och kommer in i sin "pinka-på-allt-period".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...