Zoopet

Artbeskrivningar för affärer | Bli vanlig medlem | Bli Goldmedlem
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Standard Salamandrar tillsammans med fiskar?

Kan man ha fiskar som neontetror och platys tillsammans med eldbukssalamandrar? Eller trivs eldisarna bäst ensamma? Kan vattnet vara "giftigt" för fiskar p.g.a. eldisarnas sekret?

Mvh

Standard

De måste ha land att gå upp på! ha de ensamma. fiskar försig och salamandrar för sig!

Standard

Jag har en barkbit som land plus ett konstgjort näckrosblad dom kan sitta på... Ok, men då vet jag. Tack för ditt svar!

Mvh
    //Jewel

240l sällskapsakvarium
    77l akvarium till hälften vattenfyllt med 2 eldbukssalamandrar
    4 katter
    2 råttor

Standard

om du ska ha dem med fiskar så ha dem med snälla fiskar inga ciklider. Ja hade såna salamandra men dem dog dels för att mina små scalarer tyckte det va kul och bita av fötterna och för att dem rymde så se till att ha ett bra glas så att dem inte rymmer...

mvh/Glenn
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Standard

neeeee, du kan ha dom tillsammans.. dom behöver ingen land.. har sett i affären

Standard

Så länge fiskarna är snälla och för stora för att slinka in i salamanderns mun är det inga problem. Det behöver i och för sig inte bli några bekymmer ändå, jag har min salamander i yngelakvariet med små platys och mollysar och han tycker inte att de är mat.

Någon form av land bör du verkligen ha. De kan leva rätt så länge utan någonstans att vila som i djuraffären men det är inte att rekommendera. De kommer inte att leva lika länge utan land. Jag har också en vertikal barkbit åt min lilla rackare men det verkar också trevligt att ligga ovanpå innerfiltret.

Standard

Min sons eldbukssalamndrar åt guppyyngel med god aptit [:)] Däremot låter de bli dvärgklogrodan, eller rättare sagt de spottar ut honom för han smakar illa.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

Reg.datum
    feb 2003
    Blogginlägg
    19

Standard

ja land måste de som sagt verkligen ha!!
    beträffande mina erfarenheter med salamandrar o fiskar så har jag haft fiskyngel i ett av mina terrarium, men salamandrarna rörde dem inte.. så snälla fiskar o ha land till dem.
    mats

Standard

Salamandrarna trivs inte i det varma vattnet som fiskarna behöver.Dom <b>måste</b> ha en landdel.
    /Micke
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

Standard

Jag kan bara instämma med föregående talan. Titta på min länk här nedan får du se. Salamandrar ska inte ha doppvärmare utan lite kyligare vatten, landdel är ett måste. Mina salamandrar ligger på land flera timmar per dag och solar. Har även 14 salamanderbebisar och det är samma där.
    Ha dom separat i ett eget kar. Det är jättemysiga djur så dom rekommenderas. Men rymningsbenägna, jag har fångat salamandrar över hela lägenheten. Dom hittar varje litet hål som finns att krypa igenom.
    Lycka till.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=49944

Varma hälsningar grodanboll!

Reg.datum
    feb 2003
    Blogginlägg
    19

Standard

grodanboll? har du eldbukar eller? det ser inte så ut nämligen... o hur fick du dem att föröka sig? =)

mats

Standard

Tack för alla svar!

Jag har mina salamandrar i ett 77l akvarium som jag har fyllt upp till hälften. Jag har inrett det som ett vanligt akvarium med grus och växter. Som landdel har jag en barkbit. Jag använder pump men ingen doppvärmare. Jag använder inget täckglas då de behöver syre på land. Jag har istället snickrat ihop en träram och spännt myggnät över så dom inte kan rymma. Jag har tre pansarmalar tillsammans med dom som rensar botten dagarna i ända.

Jag har platys och neontetror i ett annat akvarium som jag måste flytta. Jag är mest orolig över om vattnet kan vara giftigt för dom p.g.a. salamandrarnas sekret..?
    Tror ni att fiskarna kan leva i lite lägre temp som runt 20 grader? Det kanske går att ha en temp som både eldisarna och fiskarna trivs i?
    //Jewel

240l sällskapsakvarium
    4 katter
    2 råttor

Standard

smurfmats, jag har lite olika sorter, inte alla är på kort. Men deras generella skötsel är densamma på dessa salamandrar. Det kan man läsa om överallt på nätet.

Hur jag lyckades föröka dom vet jag inte. Hade rätt kyligt i vattnet, tydligen blir dom aktiva då. (Sen sa djuraffären att dom ska ha doppvärmare och då köpte vi det. Men efter lite forskning kom det fram att dom inte ska ha varmt vatten så då tog vi bort den.) Rätt som det var låg det bara fullt med ägg överallt på växterna. Jag visste först inte vad det var, djuraffären misstänkte snäckor eller sniglar.
    Men dom kläcktes och små pygmeer kom ut. Dom växer inte fort men söta är dom.

Standard

Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.

Standard

Ursprungligen skickat av grodanboll
    Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.
    Det är eldbukssalamandrar jag har. På sidan står det att dom ska ha en temperatur på 25 grader. Är inte det för varmt? Om dom ska ha det/klarar av det då kan man ju ha fiskar som behöver varmt (25 grader) tillsammans med dom...
    //Jewel

240l sällskapsakvarium
    4 katter
    2 råttor

Standard

MAX 25 ja, vi har kallare.

Det är min personliga åsikt att fiskar och salamandrar ska var i var sitt kar. För att jag tycker att det är snyggast med ett akvarium med fiskar som är vattefyllt hela vägen upp.

Och då funkar det ju inte praktiskt med salamandrar. För du kommer aldrig ifrån att dom vill ha en rejäl landdel. Vi har både stenar och rötter, det behövs när alla vill vara uppe samtidigt.

Standard

Hej!!
    Jag undrar hur mycket vatten man ska ha burken och om dom ska ha en lampa ( i sånnafall stark eller svag lampa ) hur ska land delen vara flytande på vattnet eller typ grus och en stenfrån botten och upp över ytan! hur länge kan en salamander vara uppe ur vattnet!! kan man ha dom dö så fort den kommit ur vattnet! jag undrar det här för att jag ska skaffa en salamander!! =)
    Karin, tant Nancys dotter

Standard

grodanboll: Kan du inte ordna några bilder på de små liven?
    Vill gärna se!

Standard

oj jag glömde ju det viktigaste vad äter salamandrar???
    Karin, tant Nancys dotter

Standard

Hej du!

Om det är en eldbukssalamander så kan jag ge dig svar på dina frågor, annars vet jag nog inte. Kan du ta reda på vilken typ av salamander som du är intresserad av? så kan jag försöka svara :o)

//Lina

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om oss | Kontakta oss

Allt innehåll är copyright © Fohrman Aquaristik AB