VA??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • July 2003
    • 149

    #16
    okej förlåt då men du kan ju läsa mitt inlägg under rubriken Mata med tonfisk!så får du all klarhet i det !sorry att jag missade det !
    Go Fish*

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      #17
      1De gillar det
      Det där tänker jag inte kommentera för jag hoppas att du förstår det dom andra har sagt.
      2 De mår ju inte dåligt och det är väl det som räknas !
      Fiskarna lär ju knappast må dåligt av det direkt, men i framtiden kan dom ju må sämre. Ett exempel, du äter chips varje dag som ett komplement till din övriga kost. Du kommer att må väldigt bra i början. Men efter ett tag kommer du att bli fet. När du blir äldre så kanske du till och med får cancer pga. akrylamiden. Nu säger jag inte att dina fiskar blir fet eller får cancer av köttfärs, men dom kan få problem med tarmarna. Fiskar är växelvarma och kan inte smälta fettet från varmblodiga djur, resultat fiskarna får dåligt smält mat i tarmarna vilket leder till skador. Dom kommer även skita ut korvar som består till mesta delen av fett. Jag provade att ge mina pirayor köttfärs förr, men när jag såg deras avföring slutade jag genast. Det hängde 5-10 cm långa vita slamsor från analen, vilket tyder på att deras magar inte mådde bra av fettet.

      Att säga att fiskar äter av en dö gris eller ko som ligger i vattnet är löjligt. Ok ett stim pirayor eller något liknande käkar säkert upp det. MEN hur ofta tror du att detta händer? Pirayor beskrivs ju som kallblodiga mördare, som äter hästar, kor och allt. Men om du går in på vilken sida som helst så kan du läsa att pirayornas kost består till största delen av FISK. Även fast nu en fisk skulle äta av ett däggdjur så är det fortfarande inte deras naturliga föda. Fiskars naturliga föda består av sånt som lever i (fisk, räkor, musslor etc.) eller på vattnet (insekter). Jag har iaf aldrig varit med om att gäddorna här hemma i sjön knallar upp på åkerna och nyper ett får eller kanske en ko.

      Nej du håll dig till naturligt foder och sluta bete dig som en barnunge.


      MVH Martin
      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • imported_n/a
        • July 2003
        • 149

        #18
        Men Du Jag säger ju åter igen de Får MER ÄN BARA KÖTTFÄRS!!
        Go Fish*

        Kommentar

        • B-ianca
          • February 2003
          • 618

          #19
          En jämförelse: om man ger en grön leguan kött (vilket de älskar) får den förstorade inre organ och gikt och blir typ 7 år istället för 20. Gissar att liknande förhållanden gäller för alla djur dom får foder som deras matsmältningssystem inte är anpassat för.
          -----------------------
          B-ianca/www.frogpage.se
          http://leguaner.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #20
            ... men nästa gång kanske du inte rekomenderar köttfärs som foder till guppy & molly
            fish r friend

            Kommentar

            • imported_n/a
              • July 2003
              • 149

              #21
              Det var ingen Rekommendation ! det var ett förslag på vad Jag brukar Mata Mina Fiskar med Jag har aldrig haft för avsikt att varken förleda eller förråda nån ! Men man har väl rätt att utbyta åsikter utan att behöva bli påhoppad ! har jag rätt ?
              Och om Det mot förmodan Fortfarande skulle råda några som helst tvivel om den saken så får mina fiskar även annan kost !
              Go Fish*

              Kommentar

              • Zuma
                • June 2003
                • 117

                #22
                Hej Henric.
                Varför matar du dina fiskar med köttfärs? Bara för att de äter det och ser ut att tycka om det? Eller för att du inte tycker om det, och därför blir det över? Vad jag menar är; Skulle det vara bra för fiskarna eller vill du bara variera kosten? Nyfiken!
                530
                Altumscalarer
                Tuppkammsciklider
                Flaggciklider
                C Adolfi

                250
                Discus
                Kardinarltetror
                A cacatoides
                C Panda

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • July 2003
                  • 149

                  #23
                  Tanken var väl att det skulle vara varierande!"
                  Go Fish*

                  Kommentar

                  • Inge Ting
                    • July 2003
                    • 239

                    #24
                    Köttätare i naturen!
                    Men de anfaller knappast en oxe eller GRIS! =)
                    Ingenting

                    Kommentar

                    • Inge Ting
                      • July 2003
                      • 239

                      #25
                      Ovanligt med en simmande gris.. en ny sort kanske?
                      Korsad mellan vildsvin och Guppy?=)
                      Ingenting

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • July 2003
                        • 149

                        #26
                        Så du menar att i Central och sydamerika finns det inga varken kor eller grisar och du menar även att dessa inte råkar dö i vatten och då menar du att fiskarna i vattnet där inte äter dessa !?
                        Go Fish*

                        Kommentar

                        • B-ianca
                          • February 2003
                          • 618

                          #27
                          Det lär väl höra til ovanligheterna i så fall, och är inget som ingår i fiskarnas baskostcirkel. Ett undantag pajar nog inte deras matsmältningssystem varken i naturen eller i fångenskap.
                          -----------------------
                          B-ianca/www.frogpage.se
                          http://leguaner.se
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

                          Kommentar

                          • Zuma
                            • June 2003
                            • 117

                            #28
                            Nykläckt artemia är väl inte heller så naturligt för yngel. Och jag tror inte att det finns kokta räkor mixade med gröna ärtor(= räkmix) i Malawisjön. Inget i ett akvarium är naturligt! Det är väl bättre att vi försöker lära oss vad de mår bra av istället.
                            530
                            Altumscalarer
                            Tuppkammsciklider
                            Flaggciklider
                            C Adolfi

                            250
                            Discus
                            Kardinarltetror
                            A cacatoides
                            C Panda

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #29
                              Det är inte bra, thats it. Jag matar mina Discus med oxhjärta i mellanåt, det är kanske inte världens bästa foder. Jag tror inte de dör eller minskar deras livslängd särsillt mycket om man gör det ibland. Dock är jag säker på att det inte är bra för fisken att göra det ofta. varmblodiga djur är inte deras naturliga föda, därför är de inte anpassade till det. Skulle det trilla i en gris i plurret så utgör det nog inte ens 0,1% av deras föda så det är en dålig ursäkt.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              • bo
                                • February 2003
                                • 43

                                #30
                                ok jag tror att alla e överens i detta ämnet....matta inte dina firrar me bara kött men någon gång i bland e inte så farligt...
                                Remember, Sauron sees you...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...