Olika sorters platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Olika sorters platy

    Hejsan! Var inne i en mindre djuraffär idag och såg något som hette mussepigg platy, tuxedo platy och en till sorts platy. Är detta något man vågar köpa, eller finns det risk att dessa är extra känsliga? Någon som har erfarenhet av dessa? Tack på förhand!
  • Alva
    • May 2003
    • 434

    #2
    Nej nej, dessa är ganska vanliga sorter som inte är känsliga. Vad man ska se upp med är levandefödare odlade i asien. Försök hitta svenskodlade platy.
    <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      hej
      jag har haft dom flesta sorterna och dom e som vanliga platys.

      Kommentar

      • Wilda
        • August 2007
        • 342

        #4
        Ursprungligen postat av shpend
        hej
        Ursprungligen postat av shpend
        jag har haft dom flesta sorterna och dom e som vanliga platys.


        Hej

        Såg att det var en lite äldre tråd men jag testar ändå

        Ang platyns alla möljliga namn så undrar jag, finns det ngt standardnamn
        på dem olika färgvarianterna.

        Likandana platy heter ngt annat i olika affärer,
        beroende på färgena.
        Vad är igentligen en indianplaty ?
        Eller Hawaii platy, när jag såg dessa så ser jag att dem
        heter ngt annat på andra ställen.
        Så vad är deras riktiga namn ??
        Jag har haft sunshine tuxedo, för mig är tuxedo en platy som har
        svart på sig eller har jag fel ?
        Tacksam för svar
        Mvh Wilda
        Ps mina favoriter är korall platy, dem blir inte så stora och har
        en härlig färg.
        190 L Platy. Praktbotia, mfl.
        85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
        54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
        35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av kevlargirl
          Hejsan! Var inne i en mindre djuraffär idag och såg något som hette mussepigg platy, tuxedo platy och en till sorts platy. Är detta något man vågar köpa, eller finns det risk att dessa är extra känsliga? Någon som har erfarenhet av dessa? Tack på förhand!
          De kommer nog klara sig utmärkt, det är bara olika färgformer av platy, de kommer korsa sig i ditt akvarium om du köper några olika, kan va´kul att se resultaten....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Wilda

            Hej

            Såg att det var en lite äldre tråd men jag testar ändå

            Ang platyns alla möljliga namn så undrar jag, finns det ngt standardnamn
            på dem olika färgvarianterna.

            Likandana platy heter ngt annat i olika affärer,
            beroende på färgena.
            Vad är igentligen en indianplaty ?
            Eller Hawaii platy, när jag såg dessa så ser jag att dem
            heter ngt annat på andra ställen.
            Så vad är deras riktiga namn ??
            Jag har haft sunshine tuxedo, för mig är tuxedo en platy som har
            svart på sig eller har jag fel ?
            Tacksam för svar
            Mvh Wilda
            Ps mina favoriter är korall platy, dem blir inte så stora och har
            en härlig färg.
            Ett litet förtydligande kan nog vara på sin plats:
            Vanlig platy heter på latin ("riktigt namn") Xiphophorus maculatus, Indianplaty heter Xiphophorus variatus. Sedan finns det i naturen flera olika representanter för släktet Xiphophorus, med och utan svärd.

            Dock så är det så att de färgglada "platy" (och även "svärdbärare") vi ser i affärerna är en produkt av olika korsningsexperiment, både mellan olika platyarter (och olika populationer) och med svärdbärare, detta för att man under tidens gång velat lyfta över t.ex. en färg från platyn till svärdbärare eller tvärt om, detsama kan ha skett för att föra över olika fenanlag (till exempel "högfenade" gener eller "slöjfenor"....), sedan har man avlat vidare för att kroppsformen skall likna den fiska man vill ha. Alltså skulle man kunna kalla dem för "Xiphophorus hybridus" av svärdbärartyp eller platytyp. Dock blir detta för krånligt att skriva ut eller säga så man har fortsatt att kalla dem för "svärdbärare resp. platy.

            För dem som vill så kan man få tag i vildarterna, med lite detektivarbete, men en bra början är ju att vända sig till http://www.poecilia.org/start/ och se om någon av deras medlemmar har det man vill ha.

            De andra namnen du nämner är "handlarnamn" som skall beskriva vilken färg fiskarna har....dessa kan variera mellan olika affärer, men brukar stämma överens för det mesta. Haka inte upp dig för mycket på det. Det FINNS standardnamn, men tyvärr så håller sig inte alla till dem.
            Senast redigerad av tummen; 11 August 2007, 15:32.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Wilda
              • August 2007
              • 342

              #7
              Hej !
              Tack för ditt svar !
              Hur får man reda på " standardnamnen " ???

              Att dem är färgavlade och blandade med svärdbärare det vet jag.
              Men jag tycker inte om när de hittar på EGNA namn på färgen i zooaffärer s.k handlar namn.
              Jag har hittat en bra hemsida ( egen händigt skriver , inte ngg fackhandel ) där de har visat både olika färger och viltfärg= ursprungsfärg genom foton.
              Sedan blir man förvirrad när de i olika zooaffärer kallar dem för både indian platys och hawaii platys m.m. när jag har sådan hemma och senast jag såg dem så kallades dem för " sunshine tuxedo "

              * Hur hittar jag denna " standardnamn *
              Mvh Wilda
              190 L Platy. Praktbotia, mfl.
              85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
              54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
              35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                De vanligaste färgformerna med standardbeteckning finns i olika akvarieböcker.
                Kolla där.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilda
                  Hej !
                  Tack för ditt svar !
                  Hur får man reda på " standardnamnen " ???

                  Att dem är färgavlade och blandade med svärdbärare det vet jag.
                  Men jag tycker inte om när de hittar på EGNA namn på färgen i zooaffärer s.k handlar namn.
                  Jag har hittat en bra hemsida ( egen händigt skriver , inte ngg fackhandel ) där de har visat både olika färger och viltfärg= ursprungsfärg genom foton.
                  Sedan blir man förvirrad när de i olika zooaffärer kallar dem för både indian platys och hawaii platys m.m. när jag har sådan hemma och senast jag såg dem så kallades dem för " sunshine tuxedo "

                  * Hur hittar jag denna " standardnamn *
                  Mvh Wilda
                  "hawaii platys" låter som en handlar beteckning, däremot "sunshine tuxedo" säger mig att fiskarnas grundfärg går i gulorange med svart på sidan.

                  Tuxedo är den svarta färgen på sidan hos platy och svärdbärere, och hos guppy är det en svarta färgen baktill på stjärtspolen, fram till magen ungefär.

                  Förutom olika färger så förekommer flera olika stjärttyper, jag har t.ex haft tuxedoplaty med penselstjärt en gång i tiden. Dessutom finns det högfenade (ryggfenan extremt utdragen) platy och svärdbärare.

                  Mussepiggplaty är de där man på stjärtfenan kan se 3 stycken fläckar, om man ser fisken från sidan så den "står på huvudet" så liknar dessa fläckar ett mussepigg-huvud, jag har sett vita, röda, gula, orange mussepiggplaty., dessutom finns de i blått, och med olika varianter av "spegelplaty", spegeleffekten finns på sidan av fisken, den glittrar liksom.

                  Det finns flera olika teckningar på stjärtfenan: Comet (svarta streck uppe och nere på stjärtfenan) Månplaty (en halvmåne på stjärtfenbasen) Wagtail (svarta fenor till en enfärgad, oftast röd kropp).

                  Hoppas jag hjälpt dig lite grann på vägen....

                  Indianplaty är en egen art, med flera möjliga färger...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Wilda
                    • August 2007
                    • 342

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    De vanligaste färgformerna med standardbeteckning finns i olika akvarieböcker.
                    Kolla där.
                    Hej

                    Jag har tittat i massor utav akvarieböcker på biblioteket, men ingen utav dem
                    tar upp standardfärgena på platy, där visas oftast bara röd.
                    Mvh Wilda

                    Ps, vet du ngr böcker så dela gärna med dig vad jag kan hitta dem
                    190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                    85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                    54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                    35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                    Kommentar

                    • Wilda
                      • August 2007
                      • 342

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      "hawaii platys" låter som en handlar beteckning, däremot "sunshine tuxedo" säger mig att fiskarnas grundfärg går i gulorange med svart på sidan.

                      Så har jag förstått det med, att det svarta är det som menas
                      med tuxedo.
                      Samt Sunshine är gul orange ( gul på kroppen och orange på fenorna.
                      alltså blir dem sunshine tuxedo
                      ( jag hoppas jag en dag kan lägga in bild på mina så
                      man kan se om de är sunshine tuxedo.
                      Jag tycker dem är jätte fina.
                      Jag har sett i olika zooaffärer att dem kallar dem för indianplaty

                      Tuxedo är den svarta färgen på sidan hos platy och svärdbärere, och hos guppy är det en svarta färgen baktill på stjärtspolen, fram till magen ungefär.

                      Jag har sett röda tuxedo och vita.

                      Förutom olika färger så förekommer flera olika stjärttyper, jag har t.ex haft tuxedoplaty med penselstjärt en gång i tiden. Dessutom finns det högfenade (ryggfenan extremt utdragen) platy och svärdbärare.
                      Sådan har jag inte sett, vad fint !

                      Mussepiggplaty är de där man på stjärtfenan kan se 3 stycken fläckar, om man ser fisken från sidan så den "står på huvudet" så liknar dessa fläckar ett mussepigg-huvud, jag har sett vita, röda, gula, orange mussepiggplaty., dessutom finns de i blått, och med olika varianter av "spegelplaty", spegeleffekten finns på sidan av fisken, den glittrar liksom.
                      Sådan har jag hemma nu med svarta stjärtar ( gul/guld -svarta prickar )

                      Mussepigg platy ser jag ofta !

                      Det finns flera olika teckningar på stjärtfenan: Comet (svarta streck uppe och nere på stjärtfenan) Månplaty (en halvmåne på stjärtfenbasen) Wagtail (svarta fenor till en enfärgad, oftast röd kropp).
                      Detta har jag även lärt mig, Wagtail, Comet, Månplaty Dem har
                      jag sett.

                      Hoppas jag hjälpt dig lite grann på vägen....

                      Du har hjälpt mig jätte mkt, tack så mkt.
                      Då har den hemsida jag har sett alla de olika platyna, inte helt fel
                      men därimot så kallar olika zooaffärer platyna
                      för " roliga - säljande namn"

                      Indianplaty är en egen art, med flera möjliga färger...
                      Jag förstår att det finns en hel del blandningar om de odlas imellan dessa
                      olika färgarterna.
                      Själv vill jag inte bland dem olika färgena jag vill ha " rena "
                      Korall och sunshine tuxedo.
                      Hitthills har dem inte " parats " sinsimellan

                      Tack så mkt för ditt svar !
                      Mvh Wilda
                      190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                      85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                      54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                      35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...