Malaysiska sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Malaysiska sandsnäckor

    Jag undrar lite om dessa snäckor. Jag har förstått att många anser dem vara rena nyttodjuren. Hur stora blir de? Hur ser de ut - vilken färg? Var får man tag på dem? (Jag bor i Norrköping). Finns det flera snigelarter som fungerar som renhållare och uppluckrare av bottenmaterialet lika bra som sandsnäckan, eller är denna exceptionell?

    Mvh
    /A
  • alie
    • February 2003
    • 427

    #2
    nobody?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Q: Hur stora blir de?
      A: Max 4 cm, men den stora massan i akvariet är 1-2 cm.
      Q: Hur ser de ut - vilken färg?
      A: Spiralformade/som en strut. Oftast bruna men ibland ljusare och tom. beige.
      Q: Var får man tag på dem?
      A: Via andra akvarister, t ex via en förening. I vissa affärer finns de i akvarierna och då kan du bara fråga. Troligen kan någon posta ett gäng. Lägg dem i en filmburk med ett kryddmått vatten så klarar de sig nog.
      Q: Finns det flera snigelarter som fungerar som renhållare och uppluckrare av bottenmaterialet lika bra som sandsnäckan, eller är denna exceptionell?
      A: Det finns det säkert men jag har inte sett någon inom hobbyn.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Kan inte låta bli att tillägga att de lever gott och förökar sig i mitt bräckvattensakvarium!/Cecilia

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Cecilia: Är du nöjd med snäckorna som renhållare? Du vill inte posta några till mig?

          /A

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            De är inte fina att se (tycker många) men de fyller sin funktion som renhållare och det är ett täcken på ett fungerande biobalans i karet.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Snäckorna är väldigt duktiga och "ritar" dessutom fina mönster i sanden! Har tyvärr inget överskott, ännu...

              Kommentar

              Arbetssätt...