Gelatin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    Gelatin

    Hörde att det är väldigt farligt för växtände malawicikliders tarmar, stämmer det? Vad bör man ha istället? Torsk? Kanske är snäppet bättre åtminstone.. Eller hoppa över bindningsmedet helt enkelt?



    //Helena
    //Helena
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    #2
    Nu råkade det tyvärr komma två gånger, vart finns papperskorgen??



    //Helena
    //Helena

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Det har jag aldrig hört..., jag har inte märkt att det skulle skada dem på något sätt heller.
      Med tanke på den telativt lilla mängden, så tror jag knappast att det skulla vara något farligt.
      Torsk kan man använda i stället, men jag använder alltid gelatin till min hemma gjorda räkmix.
      /Lukas

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej,
        En stor mängd animaliska produkter, vare sig de kommer från däggdjur eller fiskar, är överhuvudtaget inte nyttigt för extremt växtätande fiskar.
        Så det bästa är ju då att inte använda vare sig torsk eller gelatin som bindemedel till foder för dessa fiskar. Om man nu vill använda ett bindemedel så är ändå gelatin att föredra, helt enkelt bara pga att det procentuellt behövs betydligt mindre med gelatin än med torsk för att binda fodret.
        Gelatin innehåller ju inte heller något fett alls om jag minns rätt och det är ju detta som är det farligaste.
        Jag har själv använt gelatin som bindemedel till herbivora (växtätande) fiskar utan problem.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Boerboel
          • September 2002
          • 473

          #5
          OK, men det kan ju bli klumpar av gelatinet om man råkar göra fel..



          //Helena
          //Helena

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Hej igen,
            "OK, men det kan ju bli klumpar av gelatinet om man råkar göra fel.. "
            Helt rätt och dessa klumpar kan skada yngel, så var noggrann vid tillverkningen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell


            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Ingen som provat Agar-Agar som förtjockning för fiskfoder. Används istället för gelatin av veganer eftersom det kommer från ett algsläkte, Laminaria. Finns det ingen vegan därute som kan tala om proportioner?

              ha det

              Lasse

              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Boerboel
                • September 2002
                • 473

                #8
                OK, det kanske skulle vara något.

                Kjell; Har hört att gelatin-klumparna även är väldigt farliga för tarmarna... men det kanske inte stämmer?



                //Helena
                //Helena

                Kommentar

                • Supermick
                  • April 2002
                  • 248

                  #9
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Gelatin innehåller ju inte heller något fett alls om jag minns rätt och det är ju detta som är det farligaste <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Vitfisk innehåller förvinannde liten del fett !
                  Torsk T.ex har ca: 0,1% fett i hela fisken (å det mesta sitter i den så kallade fettbuken)
                  mixa den lite längre så släpper den ut en hel del limämnen
                  fiskarna älskar det

                  let's get wet
                  let's get wet

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    *Tänk om folk brydde sig lika mycket om vad dom själva stoppade i sig*

                    Stackars McDonalds och liknande kedjor i så fall... ;-)

                    /Bara en tanke.


                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Hej igen,
                      Helena skriver - "Har hört att gelatin-klumparna även är väldigt farliga för tarmarna... men det kanske inte stämmer?"
                      Nyttigt är det i alla fall inte, men frågan är väl varför man skulle få gelatinklumpar i fodret, lagar man till fodret korrekt är det inga problem.
                      Supermick skriver - "Vitfisk innehåller förvinannde liten del fett!"
                      Jo visst men kontentan av vad jag skrev var ju att att det behövs betydligt mer vitfisk än gelatin för att det skall fungera som bindemedel och att alla animaliska produkter (från såväl däggdjursriket som fiskriket)i så stor utsträckning som möjligt bör undvikas som foder till herbivora fiskar.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell



                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Boerboel
                        • September 2002
                        • 473

                        #12
                        Kjell; Tänkte mer om man skulle råka misslyckas..
                        Men det kanske man inte gör så lätt?



                        //Helena
                        //Helena

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #13
                          Koncentration agar får ni läsa er till på bruksanvisningen samt testa själva. Om man tar t ex 10-15 gram agarose per liter så blir det mycket hårt men det beror också på vilken agarose man köper (jag använder agarose för att göra geler till gelelektrofores). En gissning skulle vara att 5-10 gram räcker till ett kilo räkmix. En fördel med agar är att det går koka utan att man förstör det. När jag gjuter en gel så rör jag ut 1.2 gram i 100ml vatten (+lite kemikalier) och kör det i mikron i två minuter. Då stormkokar det och all agarose blir upplöst. Kolven täcker jag med gladpack.

                          Mvh.

                          Ola
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          Arbetssätt...