Goby cobolt blue sumatra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Goby cobolt blue sumatra

    Hejsan!
    Såg denna vackra fisk i butik vid mitt senaste besök, nu är jag självklart nyfiken på den här arten men informationen på nätet är väldigt begränsad. Är det någon här som hållit denna art och kan berätta lite mer om den?

    All information är tacksam!

    Mvh ssimonee
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har du kollat denna information http://www.seriouslyfish.com/species/stiphodon-semoni/
    Antar att du menar denna art
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ssimonee
      • March 2012
      • 83

      #3
      Jajamän det är den rackaren. Jag har sett denna artikel men känner inte att jag fått ut så mycket av den. Jag förstår att den blir liten, 4-5cm, vill ha strömt vatten och är en algätare.

      Hur ska man hålla den och hur många? Är den fredlig? Passar den sällskapsakvarium? Jag trodde förresten "Goby" var en typ av rovfisk, eller var är detta egentligen för en typ av fisk?

      Kommentar

      • ssimonee
        • March 2012
        • 83

        #4
        Jag hittade detta videoklipp som var ganska intressant. http://www.youtube.com/watch?v=eiaz0OOUOWE
        Men kan man ha 1-3 eller behöver de vara i grupp?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag har inte haft just den arten, men jag har haft ett par andra Stiphodon. De är fredliga, hanarna muckar lite men skadar inte varandra eller honorna. Honorna är genomfredliga. De äter alger och vanlig fiskmat. De tycker om sällskap, rör sig vanligen i grupp, dvs ha gärna många individer. De leker ganska lätt, men ynglen kräver saltvatten för sin utveckling och är extremt svåra att föda upp -- vet inte om någon har lyckats.
          Oerhört trevliga fiskar, rekommenderas starkt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • ssimonee
            • March 2012
            • 83

            #6
            Mycket tack för ditt svar.
            Vet du om man kan se skillnad på könen?
            Passar de i ett vanligt sällskapsakvarium med lite mera ström på vattnet eller behöver de ett akvarium fullt med alger?

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Jag hade denna art redan i slutet på 70-talet, då jag hittade dom i en akvarieaffär i HBG,
              det var första och hitills enda gången jag sett dom i verkligheten!
              Kallades för Neon Goby då.
              Jag hade ett par för sej själva i ett spartanskt enkelt akvarie på ca 100 liter, med mycket algväxt och lite lerskiffer på botten med håligheter under.
              Hanen är mycket vacker med sin lysande blå rand mot en mörk bakgrund, honan har en guldgul bakgrund med längsgående ränder, så lätta att skilja könen åt, en ung eller skrämd hane kan dock se blekare och mer honlik ut.
              Bukfenorna är omgjorda till en liten "sugpropp" så dom kan hålla sej fast i strömmande vatten och när dom klättrar på stenar och glasrutor.
              Mina lekte under stenarna flera ggr, rommen som var pytteliten hängde i trådar i taket på grottorna och kunde säkert räknas i ett tusental ägg!
              Hanen vaktade dom tills dom kläcktes.
              Kläckte ganska så snabbt efter ca 24-36 timmar och svärmade sen ut i hela akvariet och och svävade runt i vattenrymden som pyttesmå planktonlarver, men dog ganska så snabbt efter ett dygn eller så, då dom måste ha saltvatten för att överleva med minsta möjliga foder, så jag fick inte upp några yngel tyvärr!
              Förmodligen påminner dom om amano räkornas livscykel, då dom spolas ut i havet och senare vandrar upp i sötvattendragen igen.

              Dom kryper mest runt på botten och betar alger, men mina tog även röda mygglarver och annat levande.
              Hanen har ett speciellt sätt att uppvakta honan på då han får runt i zigzag i vattnet för att locka till sej henne till sin grotta!
              Trevlig fisk, men som nog passar bäst i specialkar med sten, grus och sand med strömmande vatten och mycket alger!

              Thaifighter

              Lite gamla diabilder:







              Senast redigerad av Thaifighter; 04 September 2014, 14:41.
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              Arbetssätt...