Sänka temperaturen med kallvatten, hur ofta utan att förstöra kulturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emsi
    • July 2014
    • 17

    Sänka temperaturen med kallvatten, hur ofta utan att förstöra kulturen?

    Jag har ett högt 6-kantigt 120L med några slöjisar, små guldfiskar, två malar och neontetror. Jag har det väldigt varmt hemma, och jag har märkt att vattnet i karet håller något över rumstemp jämt. (Har alltså tidigare i år varit perfekt, har inte ens en doppel) Men i denna värmeböljan höjs temperaturen i vattnet i takt med rumstempen, så när jag märkte att det blev för varmt i karet gjorde jag ett vattenbyte på 20% med kallvatten och temperaturen blev bra. Dock dröjde det bara en vecka innan temperaturen stigit igen och nu blir jag fundersam. Ska göra ett 20% byte idag igen, men om detta sedan fortsätter? Hur ofta kan man göra mindre vattenbyten utan att förstöra bakteriekulturen?

    Tacksam för tips!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Byter du inte mer så kan du säkert byta varje dag
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Emsi
      • July 2014
      • 17

      #3
      Oj! Vad bra, tack för snabbt svar!

      Kommentar

      • Sorgmanteltetran
        • March 2014
        • 52

        #4
        Jag fick tips i en akvarieaffär att man kan frysa vatten i petflaskor och lägga i karet.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av Sorgmanteltetran
          Jag fick tips i en akvarieaffär att man kan frysa vatten i petflaskor och lägga i karet.
          Det är ett jättebra knep när värmen stiger i karet. Som det gör nu under under denna värmebölja...
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Installera luftvärmepump är det allra bästa...då stiger temperaturen aldrig över 22 grader... eller vilken temp du föredrar...
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Tycker det är smått fantastiskt att det dröjde en hel vecka innan tempen hade gått upp i karet efter kallvattenbytet Det där med frysta vattenflaskor har inte funkat när jag provat, hade för liten kontakt men vattnet för att kyla och tempen sjönk inte ett smack
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • max102
                • June 2014
                • 13

                #8
                Jag köpte denna:
                GroTech perfectReef Cool Breeze 4 med 6 fläktar. Under sommarvärmen kunde temperaturen i mitt 125l närma sig 29-30 grader. Med den här fläkten ligger den stadigt på 25-26 grader.

                Kommentar

                • Emsi
                  • July 2014
                  • 17

                  #9
                  Tackar för alla svar, fortsätter med mina 20-litersbyten kallvatten nu när jag fått bekräftat att det inte är skadligt, de är gratis och tar knappt 10 min

                  Kommentar

                  Arbetssätt...