Nya kopparbarber, hur odla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Nya kopparbarber, hur odla?

    Jag har precis köpt 15st kopparbarber. 50% hane/hona. Jag köpte också en yngelkasse som jag fyllt med sötvattentång och planen är att få ägg. Ska jag sätta ett par i kassen direkt eller ska jag vänta några dagar? Flera honor ser ganska tjocka ut så det borde vara på gång.

    När jag satte de i karet så tog jag ett par i kassen på en gång men kanske ska man vänta lite så de får komma till rätta? Hur gör man för att få rätt timing att sätta de i kassen osv? Har aldrig odlat fisk förut utan det har hänt av ren tur tidigare och då med regnbågsfisk.

    I karet går en guldgurami, 4st dvärggurami, 10st kardinaltetror och lite andra saker som mal och zebrabotior.
    Senast redigerad av Yobaman; 23 July 2014, 08:42.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    #2
    Är detta forum dött? Verkar vara väldigt lite aktivitet
    112l Aquadiversa
    20l Nano

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Det kanske inte är någon just nu som kan vara på dina frågor. Det är trots allt högsommar med sol och värme och överlag minskar då forumaktiviteten. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Yobaman
        • August 2011
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av Likan
        Det kanske inte är någon just nu som kan vara på dina frågor. Det är trots allt högsommar med sol och värme och överlag minskar då forumaktiviteten. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.
        Jo det är ju sant men forumet har också väldigt få trådar i många kategorier. Det va nog 1 år sen jag var här innan men då var det lite mer fart tycker jag.
        112l Aquadiversa
        20l Nano

        Kommentar

        • Apistojohan
          • January 2014
          • 262

          #5
          Googla, Yobaman. Ett litet separat lekakvarium med mossa och romskydd över botten (nät eller glaskulor) är nog att föredra. Se tex här: http://www.aquaticcommunity.com/barb...dingcherry.php
          Lycka till med en charmig fisk.
          Haninge akvarieförening

          Kommentar

          • Yobaman
            • August 2011
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Apistojohan
            Googla, Yobaman. Ett litet separat lekakvarium med mossa och romskydd över botten (nät eller glaskulor) är nog att föredra. Se tex här: http://www.aquaticcommunity.com/barb...dingcherry.php
            Lycka till med en charmig fisk.
            Huvudfrågan var ju om jag skulle sätta de till lek på en gång eller ge dem tid att komma på plats i karet och hur man kan se att det är dags att sätta de till lek. Du svarar dock med hur lekkaret ska se ut, det var inte det jag frågade. Det vet jag redan.
            112l Aquadiversa
            20l Nano

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Om du vill ha hjälp så föreslår jag en aningen trevligare attityd - detta är inte flashback.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Apistojohan
                • January 2014
                • 262

                #8
                Yobaman, av ditt inledande inlägg fick jag intrycket av att du inte hade en susning och av ditt svar fick jag intrycket av att du inte har läst i artikeln jag länkade till. Titta t ex under "Conditioning".
                Läs på! Sedan är du välkommen tillbaka med odlingsrapport och bilder.
                Haninge akvarieförening

                Kommentar

                • Yobaman
                  • August 2011
                  • 45

                  #9
                  Det var absolut inte meningen att vara otrevlig om det uppfattades så, jag ber om ursäkt.
                  112l Aquadiversa
                  20l Nano

                  Kommentar

                  Arbetssätt...