Inredningsproblem med fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the philip
    • October 2011
    • 109

    Inredningsproblem med fiskar

    Jag har ett 550L akvarium men detta är väldigt högt hela 80 cm! Det är inrett med btn moduler som bakgrund men även på botten som klippor. 2 moduler (M) är filtermoduler, alltså proppade med kuber och pump på 600L/H. Sedan har jag också ett fx6 under som har bra flås. Så problemet är fiskar, vilka passar?

    Har hört att diskus gillar höga akvarium men har aldrig sett dom med sten-bakgrund. Tror de också gillar stilla vatten?
    Malawi däremot passar mycket fint med bakgrund och strömmar men de brukar väl hålla till vid botten och sanden? Då blir det ju tomt högre upp eller finns det arter som simmar lite varsomhelst?

    Vad ska jag göra?
    sa the philip.
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    #2
    Om du ska ha den inredning du har och anpassa fiskar efter det så är nog malawi eller tanganyika som gäller men borde finnas en hel del nördar som är bättre än jag på dom fiskarna som kan tipsa dig om vilka som passar ihop och var i vattenskiktet dom befinner sig.

    Kommentar

    • the philip
      • October 2011
      • 109

      #3
      Kan man blanda Malawi med Tanganyika tros?
      sa the philip.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        #4
        Det tycker jag inte du ska!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • the philip
          • October 2011
          • 109

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Det tycker jag inte du ska!
          varför då?
          sa the philip.

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Malawi simmar överallt i akvariumet. En del på botten och en del är vid ytan. Vissa håller till vid grottor och så vidare... Beror helt på vilka sorter du väljer...
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • the philip
              • October 2011
              • 109

              #7
              kan ni specifika arter? exempel kakusa golden och socolofi. Simmar de överallt?
              sa the philip.

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Många Mbunas sorter rör sig runt hela karet. Aulonocaras botten-mitten. Golden överallt. Hongi kring grottor. Delfiner överallt. Så ser det i alla fall ut när jag tittar snabbt i mitt Malawikar....
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • the philip
                  • October 2011
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av henrikl
                  Många Mbunas sorter rör sig runt hela karet. Aulonocaras botten-mitten. Golden överallt. Hongi kring grottor. Delfiner överallt. Så ser det i alla fall ut när jag tittar snabbt i mitt Malawikar....
                  skulle man kunna blanda alla Malawiarter, bara att det är fler honor än hanar?
                  sa the philip.

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Ursprungligen postat av the philip
                    skulle man kunna blanda alla Malawiarter, bara att det är fler honor än hanar?
                    Enligt mig kan du blanda alla malawi, dock är vissa arter mer aggressiva och ska du föda upp yngel bör du inte blanda alla sorter. Att ha fler honor än hanar brukar man ha för att dra ner på aggressiviteten på vissa hanar. Det betyder inte att det behövs på alla sorter malawi.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • the philip
                      • October 2011
                      • 109

                      #11
                      Så tros det gå bra med tex golden socolofi rödzebra hongi demasoni Då borde väl hela akvariet se levande upp, både uppe och nere?
                      sa the philip.

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av the philip
                        Jag har ett 550L akvarium men detta är väldigt högt hela 80 cm! Det är inrett med btn moduler som bakgrund men även på botten som klippor. 2 moduler (M) är filtermoduler, alltså proppade med kuber och pump på 600L/H. Sedan har jag också ett fx6 under som har bra flås. Så problemet är fiskar, vilka passar?

                        Har hört att diskus gillar höga akvarium men har aldrig sett dom med sten-bakgrund. Tror de också gillar stilla vatten?
                        Malawi däremot passar mycket fint med bakgrund och strömmar men de brukar väl hålla till vid botten och sanden? Då blir det ju tomt högre upp eller finns det arter som simmar lite varsomhelst?

                        Vad ska jag göra?


                        Tror du fått ett ickeproblem på halsen.

                        Ta en helt vanlig fisk i en sjö eller å som gärna håller sig i bottentrakterna, den kan nog simma en och två meter upp ifrån botten...

                        Ciklider från Tanganyikasjön som lever i bränningszonen har nog 'varierbart' simdjup mellan ytan och tio meter under.

                        Så ett akvarium på 80 cm höjd kommer inte begränsa dina fiskar överdrivet mycket.

                        Höga fiskar som diskus och skalar BÖR ha lite höjd i akvariet så de kan välja att simma lite uppåt eller nedåt och inte bara i cirklar.
                        Bara för att du har normalt pumpkapacitet innebär det inte att det blir strömt i akvariet, om du tex placerar strilrör på utsläppen blir det mycket mindre strömt även fast du har bra flöde. Du kan även med inredning skapa 'lugna' vattenområden även om du har bra flöde i det stora hela.

                        Så fundera ut vad för fiskar som tänder ditt ljus, sedan gör du små anpassningar om det behövs för att justera till det sista. Med rejäl höjd så har du stora möjligheter att ha ALLA fiskar nästan istället för att begränsas av liten volym och låg höjd.

                        Kommentar

                        • the philip
                          • October 2011
                          • 109

                          #13
                          Ursprungligen postat av simpson
                          Tror du fått ett ickeproblem på halsen.

                          Ta en helt vanlig fisk i en sjö eller å som gärna håller sig i bottentrakterna, den kan nog simma en och två meter upp ifrån botten...

                          Ciklider från Tanganyikasjön som lever i bränningszonen har nog 'varierbart' simdjup mellan ytan och tio meter under.

                          Så ett akvarium på 80 cm höjd kommer inte begränsa dina fiskar överdrivet mycket.

                          Höga fiskar som diskus och skalar BÖR ha lite höjd i akvariet så de kan välja att simma lite uppåt eller nedåt och inte bara i cirklar.
                          Bara för att du har normalt pumpkapacitet innebär det inte att det blir strömt i akvariet, om du tex placerar strilrör på utsläppen blir det mycket mindre strömt även fast du har bra flöde. Du kan även med inredning skapa 'lugna' vattenområden även om du har bra flöde i det stora hela.

                          Så fundera ut vad för fiskar som tänder ditt ljus, sedan gör du små anpassningar om det behövs för att justera till det sista. Med rejäl höjd så har du stora möjligheter att ha ALLA fiskar nästan istället för att begränsas av liten volym och låg höjd.
                          Vad menas med att kunna ha alla fiskar med hög höjd? Om jag exempelvis bestämmer mig för: rödzebra, Hongi, Golden, Makokola-zebra, Demasoni och Socolofi. Blir det inte bara en stor fisksoppa på botten då nästan alla vill ha gömställen och grottor?
                          sa the philip.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av the philip
                            Vad menas med att kunna ha alla fiskar med hög höjd? Om jag exempelvis bestämmer mig för: rödzebra, Hongi, Golden, Makokola-zebra, Demasoni och Socolofi. Blir det inte bara en stor fisksoppa på botten då nästan alla vill ha gömställen och grottor?
                            Det innebär att hade du haft ett akvarium som endast hade 40cm i höjd hade du kanske inte kunnat (borde) ha vissa arter då akvariet är för lågt för dem. Med ett högre akvarium försvinner många av begränsningarna på grund av att fiskarna är höga.

                            Jag kan inte de olika Malawifiskarna så bra att jag vet vilka som går med varandra etc, men skulle kombinationen fungera i ett 40 eller 50cm högt akvarium kommer den fungera i ditt 80cm akvarium minst lika bra.

                            Behövs det många skrymslen och grottor får du väl bygga upp lite rösen en bit så det blir tillräckligt med skrymslen och grottor? Det finns många stenar etc i naturen, kan kombineras med konstgjorda stenar för att det inte ska bli för tungt etc.

                            Jag hade till en början i mitt 70cm låga akvarium snäckskalslekare från Tanganyikasjön. Efter någon dag och iordningställande av snäckskalsbädden till deras passande utformning så tog de hela akvariet som sitt område. De simmade upp till ytan etc.
                            När jag sedan skaffade några fler andra fiskar så sjönk de ner och simmade max 15cm ifrån sin snäckskalsbädd. Så hur du inreder och kombinationen av fiskar du väljer avgör lite hur allting kommer blanda sig eller skikta sig.

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Tips: Pseudotropheus sp. "Acei", http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813&SOK=1, simmar helst i den fria vattenmassan, och är väldigt trevliga och fina firrar i övrigt, också.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...