Förfarande vid re-scape?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Förfarande vid re-scape?

    Jag planerar en något omfattande re-scape av mitt 240 liters akvarium, flera av de bärande bottenstenarna behöver flyttas. Själva jobbet beräknas ta ca 30-45 minuter beroende på hur bra jag lyckas med "first time through" när jag scapar. Tanken är att göra detta i samband med ordinarie vattenbyte då jag byter ca 70% vatten i akvariet.

    När det gäller invånarna i akvariet, så är jag fundersam på om jag skall ta ur dessa och placera i en temporär balja eller om jag skall låta de gå kvar i akvariet under tiden jag härjar runt?

    EK

    EDIT: Jag har i dagsläget inget akvarium "över" som de skulle kunna gå i under tiden.
    Senast redigerad av Erikderek; 13 July 2014, 11:58.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Jag skulle låta de gå kvar om jag inte gör om typ hela akvariet. Eller om de blir alltför mycket ivägen. Man får ju väga för och emot och vad det är för fiskar. Att håva, ny balja, håva, "nytt hem" är ju också stressande för dem... Inget vidare svar kanske.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Tack för input, precis som du skriver är det inte i vägen så är det kanske bättre att de är kvar. Det är ca 60-70% av de bärande bottennstenarna som skall flyttas, de vilar på en frigolitskiva i botten på akvariet, sanden kommer jag inte ta upp bara "flytta undan" där jag behöver komma åt stenarna.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Gjorde själv rätt omfattande ingrepp för ett tag sedan i mitt 450. Drog upp hela mattan av marktäckare och flyttade runt en del växter och planterade om. Grävde runt en hel del och då jag har tropicas substrat i botten blev det rätt sörjigt i vattnet. Lät fiskar och räkor vara kvar och fyllde upp karet och gjorde sedan ett 50% direkt igen. 1-2 dagar senare såg det fint ut igen och jag bytade bara den vita filtmattan i filtret mot en ny. Blir nog stressigare för fiskarna om du måste ta upp dem och flytta runt dem.
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Håller med, mindre stress på slemskikt också även om de får leva med att du härjar lite..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Det ni skriver låter helt rätt. Tack.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            Arbetssätt...