Slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    Slimline

    Hej,
    håller på och renoverar lägenheten och har därför flyttat mitt Juwel akvarium på 260 liter. När arbetet är klart skall burken flyttas igen. När jag startade upp det hela hade jag förstås (tyvärr) lite bråttom och ingen bakgrund kom på plats. Har kört med plansch bakom, vilket väl funkat ok. Funderar nu på att eventuellt installera slimline vid nästa flytt. Min fråga är nu hur lång tid behöver man för att torka silikonet man fäster bakgrunden med? Problemet är ju att jag har en hel del fiskar som skall flyttas och inte har någon annanstans att vara under tiden.

    Finns det olika typer av silikon som kan användas?

    Mvh
    /RoffePoffe
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det räcker normalt med ett dygn
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • RoffePoffe

      • August 2012
      • 88

      #3
      Ok, tack. Hittade ju lite information nu på back to nature hemsidan. Ibland är man lite lat och snabb med frågor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av RoffePoffe
        Finns det olika typer av silikon som kan användas?
        Bara du använder silikon som är till akvarium så är det lugnt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Bara du använder silikon som är till akvarium så är det lugnt.
          Ja och gör man inte det så räcker det inte med ett år
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • RoffePoffe

            • August 2012
            • 88

            #6
            Hmm, var mer ute efter om det fanns någon sort som torkade (härdade?) snabbare . Måste ju ha fiskarna i en balja under tiden det torkar. Dessutom måste man ju försöka hålla igång filtret i baljan också så ute efter så kort tid som möjligt. Men det verkar ju som det åtminstone skulle behöva stå över en natt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ju högre kvalite (ju högre pris) ju snabbare härdar silikonen.
              Den typ av akvariesilikon som du typ köper på byggmarkander är billigt krafs med sämre styrka och längre torktid men de duger till att limma en bakgrund.
              Så lägger nu några hundralappar på en silikontub så kan du säkert kapa ner tiden på ett dygn en del men kanppast under ett halvt dygn.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • RoffePoffe

                • August 2012
                • 88

                #8
                Perfekt, tack. Vi får se vad jag beslutar mig för när det är dags. Skall byta ut bottenmaterialet mot sand också...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Silikon torkar med ca 3 mm/dygn, så ju tjockare lager desto längre torktid. En bakgrund som Slimline behöver inte mycket att fästas med, men se till att det inte blir tjockt bara.
                  Att ha dina fiskar i en balja med filtret igång klarar de lätt en vecka.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • RoffePoffe

                    • August 2012
                    • 88

                    #10
                    Ok det går säkert men känns ju lite sådär . När jag flyttade upp akvariet förra helgen fick jag inte ur mitt ancistruspar ur roten så det var lite jobbigt. Den är för stor att gå ner i någon av mina baljor. Lyckades dock få ner den delen de var i i en annan balja så de klarade sig. Hannen är där inne mest hela tiden och viftar u också, så jag undrar om de hade rom där. Men de är ju otroliga på att klara sig. Visste att det fanns minst ett yngel i burken som jag inte lyckades få tag på. När jag tömt allt vatten såg jag att något rörde sig i en liten pöl och där var det. Nu simmar det i ett annat litet akvarium så länge.

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av RoffePoffe
                      Ok det går säkert men känns ju lite sådär . När jag flyttade upp akvariet förra helgen fick jag inte ur mitt ancistruspar ur roten så det var lite jobbigt. Den är för stor att gå ner i någon av mina baljor. Lyckades dock få ner den delen de var i i en annan balja så de klarade sig. Hannen är där inne mest hela tiden och viftar u också, så jag undrar om de hade rom där. Men de är ju otroliga på att klara sig. Visste att det fanns minst ett yngel i burken som jag inte lyckades få tag på. När jag tömt allt vatten såg jag att något rörde sig i en liten pöl och där var det. Nu simmar det i ett annat litet akvarium så länge.
                      Ta badkaret, har du inget badkar får man ofta begagnade badkar för en hundralapp eller två. Något eller några badkar brukar räcka för att husera de flesta fiskpopulationer som normalt bor i akvarium...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...