Behövs bakteriekultur vid användning av Happy Life Evolution Filtermedia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr88
    • July 2014
    • 21

    Behövs bakteriekultur vid användning av Happy Life Evolution Filtermedia?

    Hej alla på Zoopet.

    Har precis påbörjat uppstarten av ett akvarium där de första fiskarna (guppys) precis flyttat in. Allt har gått jättebra och vattentesterna ser superbra ut.

    Däremot har jag en fråga angående användning av bakteriekultur. Vid inköp av akvarium så sa tjejen i butiken att vi endast behövde tillsätta Happy Life Evolution Filtermedia, vilket vi nu gjort. Men, efter ha läst på diverse sidor på internet samt i böcker står det att bakteriekultur också ska tillsättas, vilket vi inte gjort då vi inte fick den instruktionen i butiken.

    Så min fråga är alltså, måste jag tillsätta detta eller finns detta redan i Happy Life produkten?

    Tack på förhand!
    Jesper
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    Happy Life är ju ett varumärke och det finns flera olika produkter i detta varumärke - så vilket av dessa är det som du använde? Jag hittade ingen produkt som har exakt det namnet som du anger - dock så låter det ju på namnet som om det är en bakteriekultur så det är ju då OK.

    Sedan rent allmänt - bakteriekulturer gör att man kan starta upp akvariet i en lite snabbare takt än om man inte använder det. Detta är mycket bra, men om man har tålamod så är det inte absolut nödvändigt.

    Välkommen till forumet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tror inte det behövs, befolka och mata sparsamt i början, och låt några "piloter" gå in akvariet, så att säga, innan du tillsätter mer fisk. Men det är klart, vill man vara på den säkra sidan, så skadar det ju inte att tillsätta bakteriekultur, och även medel som Aquasafe, när karet är nystartat.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mr88
        • July 2014
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Hej,
        Happy Life är ju ett varumärke och det finns flera olika produkter i detta varumärke - så vilket av dessa är det som du använde? Jag hittade ingen produkt som har exakt det namnet som du anger - dock så låter det ju på namnet som om det är en bakteriekultur så det är ju då OK.

        Sedan rent allmänt - bakteriekulturer gör att man kan starta upp akvariet i en lite snabbare takt än om man inte använder det. Detta är mycket bra, men om man har tålamod så är det inte absolut nödvändigt.

        Välkommen till forumet
        Tack Kjell!
        Här är det jag köpt:


        Så behöver jag tillsätta extra bakteriekultur?
        Tack Shepard för ditt svar också

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Det står ju att det innehåller bakteriekultur - Stimuliert nützliche Bakterien - men som sagt jag känner inte till preparatet och detn är nog bäst att du frågar i affären
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mr88
            • July 2014
            • 21

            #6
            Tack iaf. Jag kollar med de! Återkommer här med svar, så vet andra i framtiden

            Kommentar

            • Mr88
              • July 2014
              • 21

              #7
              Har nu pratat med djuraffären och de meddelade att den innehåller bakteriekultur, inget annat behöver tillsättas

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Det står inte att det innehåller bakterier. Vad som sägs i en zooaffär kan man vanligen ignorera.
                Tobbe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  Det står inte att det innehåller bakterier.
                  Ok då - men det är det få "bakteriekulturer" som gör utan i regel så innehåller de ämnen som stimulerar tillväxten av nyttobakterier så effekten blir detsamma.

                  Vad som sägs i en zooaffär kan man vanligen ignorera.
                  Tobbe
                  Och i än högre grad även det mesta som skrivs i forum

                  Tycker bara det är bra om man lyssnar på fleras åsikter
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mr88
                    • July 2014
                    • 21

                    #10
                    Jag kör på utan att tillsätta en ytterligare/separat bakteriekultur, än så länge visar vattnet jättefina värden i alla fall.

                    Tobbe: Det kan säkert stämma i vissa djuraffärer. Men jag har valt en specialinriktad djuraffär som har otroligt lång erfarenhet av enbart akvarier, så jag känner mig ganska trygg med de

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr88
                      Jag kör på utan att tillsätta en ytterligare/separat bakteriekultur, än så länge visar vattnet jättefina värden i alla fall.

                      Tobbe: Det kan säkert stämma i vissa djuraffärer. Men jag har valt en specialinriktad djuraffär som har otroligt lång erfarenhet av enbart akvarier, så jag känner mig ganska trygg med de
                      I det här fallet har de fel, det innehåller inte bakteriekultur, en annan sak är att de flesta liknande preparat antagligen inte heller innehåller levande bakterier. Det innebär inte att de är värdelösa, kanske innehåller de näringsämnen så att den naturliga bakteriefloran gynnas. Ingen av producenterna talar om vad deras preparat innehåller, det är enbart försäljningssnack. Av det skälet använder jag inget av dem utom Easy Life filter medium ibland för att motverka kopparhalten i mitt vatten. Happy life innehåller antagligen i huvudsak samma ämnen, uppslammad kattsand kan det också beskrivas som. Det innehåller med största sannolikhet bentonitlera som jag vet hur det funkar.

                      Vad gäller vattenvärdena brukar de vara bra i början, ev. problem syns efter några veckor. Jag börjar alltid försiktigt med liten belastning och har därför i stort sett aldrig problem med nitrit.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ok då - men det är det få "bakteriekulturer" som gör utan i regel så innehåller de ämnen som stimulerar tillväxten av nyttobakterier så effekten blir detsamma

                        Tycker bara det är bra om man lyssnar på fleras åsikter
                        Innehållsförteckningen på en produkt är väl bara att läsa innantill, finns knappast utrymme för åsikter.

                        När det gäller uppstartsbakterier finns det åsikter, framförallt beroende på att tillverkarna inte anger vad som finns i preparaten. Jag tror inte att de i allmänhet innehåller Nitrobacter eller Nitrosomas, anledningen anges här:

                        None of the Nitrobacteraceaeare able to form spores. They
                        have a complex cytomembrane (cell wall) that is surrounded by a slime matrix.
                        All species have limited tolerance ranges and are individually sensitive to pH,
                        dissolved oxygen levels, salt, temperature, and inhibitory chemicals. Unlike
                        species of heterotrophic bacteria, they cannot survive any drying process
                        without killing the organism. In water, they can survive short periods of
                        adverse conditions by utilizing stored materials within the cell. When these
                        materials are depleted, the bacteria die.

                        Tillverkaren Fritz-Zyme påstår att deras preparat innehåller rätt bakterier men att andras inte gör det, om en tillverkare bestämt påstår något mätbart är det antagligen rätt, de får problem med konsumentskydd annars. Det totalt meningslösa säljsnacket som finns på Nitrivec o liknande är så vagt att de inte behöver stå till svars för något.

                        Tobbe

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tobbe R
                          I det här fallet har de fel, det innehåller inte bakteriekultur, en annan sak är att de flesta liknande preparat antagligen inte heller innehåller levande bakterier. Det innebär inte att de är värdelösa, kanske innehåller de näringsämnen så att den naturliga bakteriefloran gynnas. Ingen av producenterna talar om vad deras preparat innehåller, det är enbart försäljningssnack. Av det skälet använder jag inget av dem utom Easy Life filter medium ibland för att motverka kopparhalten i mitt vatten. Happy life innehåller antagligen i huvudsak samma ämnen, uppslammad kattsand kan det också beskrivas som. Det innehåller med största sannolikhet bentonitlera som jag vet hur det funkar.

                          Vad gäller vattenvärdena brukar de vara bra i början, ev. problem syns efter några veckor. Jag börjar alltid försiktigt med liten belastning och har därför i stort sett aldrig problem med nitrit.

                          Tobbe
                          Javisst - startar man rätt så behövs inte någon bakteriekultur - problemet är bara att så tålmodiga är folk sällan. Jag hade affär innan och precis i början när de första bakteriekulturerna introducerades och jag vet vilket jäkla bekymmer det var att få kunderna att starta tillräckligt långsamt. Hur man än tjötade så matade folk för mycket och det blev nitrit. Bakteriekulturerna underlättade enormt mycket och efter att dessa kom så var det bara några få som hade problem - så visst gör de skillnad.

                          Sen finns det andra saker man själv kan göra och det fanns det då också och de som var superintresserade använde detta medan 99% tyckte det var för krångligt. Jag anser att "bakteriekulturerna" är de bästa vattenpreparaten som har uppfunnits de senaste 40 åren.

                          Reklam tror jag för övrigt inte alls på eftersom den är till för att sälja - det är den praktiska verkligheten som är intressant
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 July 2014, 10:27.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr88
                            Hej alla på Zoopet.

                            Har precis påbörjat uppstarten av ett akvarium där de första fiskarna (guppys) precis flyttat in. Allt har gått jättebra och vattentesterna ser superbra ut.

                            Däremot har jag en fråga angående användning av bakteriekultur. Vid inköp av akvarium så sa tjejen i butiken att vi endast behövde tillsätta Happy Life Evolution Filtermedia, vilket vi nu gjort. Men, efter ha läst på diverse sidor på internet samt i böcker står det att bakteriekultur också ska tillsättas, vilket vi inte gjort då vi inte fick den instruktionen i butiken.

                            Så min fråga är alltså, måste jag tillsätta detta eller finns detta redan i Happy Life produkten?

                            Tack på förhand!
                            Jesper
                            Jag tänker hävda att evolution filtermedia är ett vattenberedningspreparat! Har själv provat det. Men det är happy start du ska använda om du vill få en bakteriekultur http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=18&page=1
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...