Malawiakvarium nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahelm
    • June 2014
    • 3

    Malawiakvarium nybörjare

    Hej, i mars skaffade jag mig ett litet akvarium (54l) som jag snabbt fyllde med 5 röd zebraciklider (Metriaclima Estherae) . De e affären sa glatt att de hade gett mig 4honor och 1 hane, kanske inte riktigt
    upptäckte jag efter mkt läsning på internet. 3 hanar och 2 honor, och i samma veva lärde jag mig att hanarna ska vara blå,
    men att det e mer vanligt med oranga i handeln. Men de hade blåa inne, så jag bytte ut mina 3 hanar mot en
    blå (som e mer åt det mörkabruna med skiftningar åt blåare ju längre tiden går) samt 1 hona till. Alla e nu 4-5 cm långa.
    Nu till mina frågor om denna art.
    • Hur stora är de när de är könsmogna
    • Hanen, hur stor behöver han bli för att färga ut ordenligt
    • Hur lång tid tar det för dem att bli fulla stl


    Sen insåg jag att mitt lilla 54l akvarium inte dög alls, så jag skaffade ett 180 L akvarium och med det nya fiskar med.

    Art 2 som hamnade var Melanochromis Auratus. Åter igen köper fisk för att den e fin, Idiot som jag är
    Här kommer mina frågor.
    • Jag har förstått efter eftersökningar på nätet att hanarna och honorna e helt olika förgsatta, min fråga är då, finns

    det hanar som är samma färg som honorna, eller har jag 3 honor. de är 4-5cm långa i dagens läge.
    • Hur stora är de när de är könsmogna
    • Hur lång tid tar det för dem att bli fulla stl


    och sen för 2 dagar sedan så var jag på akvarielagret här i sthlm då jag kände att jag fått nog av folk som säger en
    sak och sen visar det sig vara ngt helt annat.
    Hade sen tidigare kollat in och läst på lite om olika mbunas och fattade tycke för Pseudotropheus demasoni.
    Så jag kom hem med 1 hane och 3 OB färgade honor. i stl 8-9 cm. Hanen ca 9 cm och honorna kanske 8cm.
    Lungt och fint är det i akvariet. Sandbotten med massor av gömställen av grottor som jag själv satt ihop till färdigköpta konstruktioner.

    Nu kommer mina allmäna frågor om detta akvarium. Har jag för lite av de olika arterna? Vill inte att det ska bli för trångbott.
    Alla de olika vattenvärderna Hur ska de ligga för att få fiskarna i lek och må bra- Eftersom jag inte har koll på hur stora de ska vara för att ens börja bli könsmogna så e man ganska frustrerad av att läsa folk som får yngel hit och dit efter bara haft dem i ngra veckor.

    Ph ligger på ca 8 i mitt akavarium,
    de andra värderna har jag inte mätt än förutom nitrit som var 0.
    hur ska hårdeheten ligga och allt det andra?

    Så sammanlagt har jag
    4
    Metriaclima Estherae (1+3)
    3
    Melanochromis Auratus
    4 Pseudotropheus demasoni (1+3)

    Vore ytterst tacksam för svar.

    Anna




    Senast redigerad av annahelm; 23 June 2014, 21:53.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av annahelm
    Hej, i mars skaffade jag mig ett litet akvarium (54l) som jag snabbt fyllde med 5 röd zebraciklider (Metriaclima Estherae) . De e affären sa glatt att de hade gett mig 4honor och 1 hane, kanske inte riktigt
    upptäckte jag efter mkt läsning på internet. 3 hanar och 2 honor, och i samma veva lärde jag mig att hanarna ska vara blå,
    men att det e mer vanligt med oranga i handeln. Men de hade blåa inne, så jag bytte ut mina 3 hanar mot en
    blå (som e mer åt det mörkabruna med skiftningar åt blåare ju längre tiden går) samt 1 hona till. Alla e nu 4-5 cm långa.
    Nu till mina frågor om denna art.
    • Hur stora är de när de är könsmogna
    • Hanen, hur stor behöver han bli för att färga ut ordenligt
    • Hur lång tid tar det för dem att bli fulla stl

    1/ Ungefär 9-10 cm men det varierar rejält.
    2/ De blå hanarna brukar vara hyfsat utfärgade även i liten storlek
    3/ Det beror ju på hur mycket du matar och hur stort akvariet är. Det bör dock ta ca. 1,5 år

    Sen insåg jag att mitt lilla 54l akvarium inte dög alls, så jag skaffade ett 180 L akvarium och med det nya fiskar med.

    Art 2 som hamnade var Melanochromis Auratus. Åter igen köper fisk för att den e fin, Idiot som jag är
    Här kommer mina frågor.
    • Jag har förstått efter eftersökningar på nätet att hanarna och honorna e helt olika förgsatta, min fråga är då, finns

    det hanar som är samma färg som honorna, eller har jag 3 honor. de är 4-5cm långa i dagens läge.
    • Hur stora är de när de är könsmogna
    • Hur lång tid tar det för dem att bli fulla stl

    • Du gjorde helt rätt som skaffade ett större akvarium
    • 1/ Han och hon-yngel har samma färg. man brukar kunna se om en fisk är hane bär de är ca. 4-6 cm
    • 2/ 7-8 cm
    • 3/ Drygt ett år

      och sen för 2 dagar sedan så var jag på akvarielagret här i sthlm då jag kände att jag fått nog av folk som säger en sak och sen visar det sig vara ngt helt annat.
      Hade sen tidigare kollat in och läst på lite om olika mbunas och fattade tycke för Pseudotropheus demasoni.
      Så jag kom hem med 1 hane och 3 OB färgade honor. i stl 8-9 cm. Hanen ca 9 cm och honorna kanske 8cm.
      Lungt och fint är det i akvariet. Sandbotten med massor av gömställen av grottor som jag själv satt ihop till färdigköpta konstruktioner.
    • Finns det verkligen OB-färgade DeMasoni?


    Nu kommer mina allmäna frågor om detta akvarium. Har jag för lite av de olika arterna? Vill inte att det ska bli för trångbott.
    Ja det är nog lite få av varje art - men det är svårt att i efterhand släppa ner nya

    Ph ligger på ca 8 i mitt akavarium,
    de andra värderna har jag inte mätt än förutom nitrit som var 0.
    hur ska hårdeheten ligga och allt det andra?
    Karbonathårdheten bör ligga på 4 eller över 4 - mest för att det håller pH stabilt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • annahelm
      • June 2014
      • 3

      #3
      Tusen tack för dina svar Kjell.
      Jag e så gott som 99% säker på att det var Demasoni jag köpte, men när man inte skriver upp med än gång så... Tack Google. Men bild på både hane och hona kommer upp här. så du kan ju säga om jag e helt fel ute eller ej. En sak är jag i alla fall hundra på och att det är att hanen och honorna är av samma art, tjejen som hjälpte mig ringde upp uppfödaren för att vara säker på att de ob färgade faktiskt var honor. och de blåa var hanar. Så här är bild på hona samt hane
      Honan http://www.bilddump.se/bilder/201406...216.195.55.jpg
      Hanen http://www.bilddump.se/bilder/201406...216.195.55.jpg

      Okey så den hanen som CRT zoologiska sa var en röd zebraciklid blå, han ser ut på följande sätt, är det en blå hane som inte färgt ut än ordentligt, eller är det en helt annan art och i sådana fall vad?



      Tacksam för svar.

      Anna
      Senast redigerad av annahelm; 24 June 2014, 21:04.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Välkommen till forumet

        Jag har också samma bild att honorna ser nästan likadana ut

        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det är med 100% säkerhet inte demasoni. Kolla med affären vad det är för art.

          det är nog inte en röd zebra hane - det andra fotot i artbeskrivningen visar en blå hane: de kan vara lite mörkare men de ser inte ut på det sättet som din hane ser ut
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 June 2014, 21:56.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • annahelm
            • June 2014
            • 3

            #6
            Den andra fisken som de sa var en röd zebra hane. Vet någon vad det kan vara för fisk annars? Åker tillbaka till affären på fredag o kollar vad demasoni faktiskt är för någon. Tack för hjälpen
            Senast redigerad av annahelm; 25 June 2014, 21:36.

            Kommentar

            Arbetssätt...