Fotbolls VM

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Fotbolls VM

    Ja i morgon är det dags - fotbolls VM sparkar igång

    Visst - Sverige är inte med och inte heller något annat nordiskt lag men fotbollen blir ju inte sämre för det
    Det är väl snarare som så att vi får inse att Sverige befinner sig på fotbollens bakgård och att det inte hjälper vem som är förbundskapten eller vilka spelare som får spela - vi hör helt enkelt inte hemma i fotbollens finrum.
    Vem jag håller på - ja egentligen inte någon speciell utan jag brukar rent generellt gilla fotbollens underdogs: det vore också kul om ett afrikanskt lag i år gick riktigt långt som omväxling till alla europeiska och sydamerikanska lag.

    Jag gjorde en test i en kvällstidning där man genom att svar på olika frågor fick fram vilket som var "ens lag" och det visade att jag skulle hålla på Chile så det får bli på det viset för även om det är ett sydamerikanskt lag så är de ju inte direkt favorittippade.

    Sedan kan jag ju tycka att det är idiotiskt med alla dessa megaidrottsevenemang med byggandet av en massa jättelika idrottsanläggningar som kostar en massa miljarder. Det kostar för mycket idag och det är alltid de som har det sämst i samhället som får betala det stora priset för dessa. Så antingen - lägg tävlingarna på samma ställe hela tiden så man slipper bygga nya arenor hela tiden eller så ha flera arrangörsländer varje gång.

    För att var lite nostalisk - ett plus i kanten för SVT som producerade den trevliga dokumentären om VM 94 (missade dock första delen av den). Och en extra blomma till min favoritfotbollsspelare från den tiden - Klas Ingesson.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 June 2014, 13:30.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Argentina slår Frankrike i finalen på straffar efter 2-2 fulltid. Brasilein tar bronset eter 3-2 mot Spanien. Belgien, haussat av många, vinner sin grupp men åker mot Portugal på straffar i åttondelen. Tyskland åker ut mot Frankrike i kvartsfinalen, precis som England som åker ut mot Brasilien i kvartsfinalen efter att England har besegrat Colombia på straffar i åttondelen!!!

    Vilka jag håller på; alé les Bleus!

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 11 June 2014, 20:18.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Om jag skall tippa vem som vinner så tror jag att det kommer att stå mellan Brasilien, Argentina, Tyskland och Spanien.
      Har inte kollat lottningen om det kan bli så men tippar Brasilien och Tyskland i finalen och där vinner Brasilien.

      Fast det enda som är "säkert" är väl att allt är osäkert och att varken jag eller Erikderek kommer att ha alla rätt i vårt tippande
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Man må tycka att det är lite trist att Sverige inte är med, men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte nå't särskilt... Tycker faktiskt inte att de förtjänar att vara med, de är för dåliga helt enkelt, och tycks bara vilja hålla till på egen planhalva. Kolla bara de två senaste matcherna mot Danmark och Belgien. Suck säger jag bara.

        Faktum är att det nästan är roligare att följa VM när Sverige, som ändå inte skulle ha en chans, inte är med. Man kan liksom följa det hela mer avslappnat, och slipper bita på naglarna över hur det ska gå för Sverige, och slippa bli irriterad när de åker ur VM med en gång.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag gjorde en test i en kvällstidning där man genom att svar på olika frågor fick fram vilket som var "ens lag" och det visade att jag skulle hålla på Chile så det får bli på det viset för även om det är ett sydamerikanskt lag så är de ju inte direkt favorittippade.
          Jag gjorde testen nyss och min favorit blev Argentina! Jag hatar Argentina!
          Hoppas att Tyskland vinner sitt fjärde VM, men risken är stor att de åker ur gruppspelet!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Bra inledningsmatch men dålig domare. Om Brasilien har lika mycket flyt med domsluten i fortsättningen så kommer de definitivt att vinna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7
              Har inte gjort något test men tror och likt Wilhelm hoppas på Tyskland, inget unikt tips men nu är de riktigt bra och spelar mycket underhållande.
              Angående Sverige och finrum så är vi inte där men vi skall dit, 2013 tog vi brons i U17 VM, 4-1 mot Argentina.

              //Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det är än så länge domartabbarnas VM, det är helt klart.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Yesssssssssssssss...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Det är än så länge domartabbarnas VM, det är helt klart.
                    Fast i kvällsmatchen så var domarna hyfsat bra i alla fall.

                    Tufft för Spanien i den matchen och de kunde faktiskt ha förlorat med ytterligare några mål. Fast Spanien går nog ändå vidare även om jag hoppas att Chile slår dom. Men om nu Spanien går vidare så får de väl möta Brasilien och då lär en av favoriterna åka på direkten
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast i kvällsmatchen så var domarna hyfsat bra i alla fall.

                      Tufft för Spanien i den matchen och de kunde faktiskt ha förlorat med ytterligare några mål. Fast Spanien går nog ändå vidare även om jag hoppas att Chile slår dom. Men om nu Spanien går vidare så får de väl möta Brasilien och då lär en av favoriterna åka på direkten
                      Ja, de var ju bra mycket bättre igår, som tur var. Och straffen igår var ju betydligt mer straff. Är det bara jag som undrar varför de helt enkelt inte tar bort offsideregeln? Den gör det bara möjligt för det försvarande laget att medvetet försöka ställa anfallarna offside (spelförstörelse kallar jag det), och risken för feltolkningar (som var rätt uppenbart i matchen Brasilien-Mexico) är ju rätt stor. Och utan offside skulle alla dessa fina passningar kanske leda till nå't, och de skulle våga anfalla mer, istället för att upptäcka "ojdå, de försöker ställa oss offside", och så blir det bakåtpassningar istället.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Nja, jag tror faktiskt inte att det skulle leda till roligare spel för att man skulle ta bort offsideregeln. Det skulle bara leda till att lagen hela tiden skulle behålla spelare som ligger kvar uppe vid motståndarnas straffområden vilket då också innebär att man måste ligga kvar där med sina försvarare - istället för som nu där man kan flytta upp hela laget. Då blir det slut med alla snygga genomskärningar och ett betydligt tråkigare spel. Dessutom tycker jag faktiskt att linjedomarna allt som oftast avgör detta mycket bra och sällan har fel (fast undantag finns som stolpskottet till linjedomare i Mexiko-matchen).

                        Gillar för övrigt att Chile vann "nattmatchen" - jäklar vad kul det vore om de kunde vinna mot Spanien.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, men jag tyckte också att det var kul att Australien kämpade emot bra. Jag har en tendens att heja på "underdogs" (utom mot Sverige då). Sverige har väl varit hyfsade i fotboll, men numera, när de verkar ha fått för sig att man kan vinna matcher genom att mest hålla till på egen planhalva, så tycker jag faktiskt att de är rent dåliga. Nej, damlandslaget är betydligt mer underhållande att titta på, herrlandslaget kanske kunde ta efter dem lite.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Jo men att svenska herrlandslaget är så pass dåliga är väl inte så underligt - trots allt är ju allsvenskan en av europas sämsta och det är få av "proffsen" som är så där himla lyckade egentligen - snarare är det väl som att sett till spelarmaterialet så lyckas de ganska bra.

                            Håller med om damlandslaget och snart börjar deras match och väljer helt klart den före Grekland-Colombia
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              1-0 Sverige
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...