Fotbolls VM

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #16
    Jag spinner fritt vidare på Kjells inlägg. I Sverige har vi egentligen ett väldigt bra underlag för att få fram duktiga fotbollsspelare, vi har väldigt bred barn och ungdomsverksamhet där verkligen alla helt oberoende av ekonomiska förutsättningar har möjligheten att delta i organiserad träning i ett klubblags regi. Vad är det då som gör att vi inte får fram bättre bred på högkvalitativa spelar på nationell och internationell nivå?

    Vi har föreningar med breddträning (t.o.m juniornivå) där alla får vara med oavsett vilken utvecklingsnivå man nått inom sin ålderskull, vi har andra föreningar lag med eliträning från P-06 där ett endast spelare med hög utvecklingsnivå inom sin ålderskoll. Genom att studera spelarmaterialet i våra allsvenska klubbar så kan vi dra slutsatsen att varken bredd eller elit är bättre eller i Sveriges fall sämre än den andre (och då är det klubbtilhörighet före juniorålder detta baseras på).

    Är det träningsupplägget? Ja och nej, vi har en basplan från SvFF hur vi skall träna våra barn och ungdomar där fokus ligger på att ha mycket boll och fokusera mycket på teknik samt att vi på klubbnivå i många fall med stort intresse studerar hur akademierna i ute i Europa jobbar med motsvarande åldersgrupp, så orsaken ligger inte här heller.

    Är det utbildningsnivån hos ledare och tränare inom ungdomsfotbollen? SvFF erbjuder flera utbildningar som följer ett UEFA program där det finns en tydlig utbildningslinje för ledare inom ungdomsfotbollen och även klubbarna har guidelines hur många ledare och tränare per respektive åldergrupp som skall ha adekvat utbildning, dessa utbildningar är kostnadsfria för ledare och tränare (i alla fall i "min" klubb, upp till en viss nivå givetvis då). Förutsättningarna och även kraven finns för välutbildade ledare och klubbarna jobbar aktivt med detta så orsaken ligger inte här.

    Orsaken som jag ser det är följande;
    Antalet träningstillfällen, framförallt under 5-manna tiden, här är betoningen på lek och kul, det är bra för då får man in mpnga nya barn kontinuerligt. Men det finns de barn som tycker fotboll är kul och verkligen har en egen ambition och vilja inom fotbollen, det är dessa barn som vi skall erbjuda möjligheten till mer träning, så länge det är på barnets villkor och vilja. Värt att poängtera här, det är ambition och vilja hos barnet, inte utvecklingsnivån inom fotboll, det är viljan och ambitionen som skall premieras och beredas möjlighet för. Erbjud dessa barn ett eller två extra träningspass i veckan om det är så, så länge barnet vill. I min värld slår vilja talang när det gäller framför allt barn och ungdomsfotbollen, visst det finns undantagen, men även Zlatan är en produkt av extrem talang och extrem vilja och ambition, bara talang når väldigt sällan hela vägen.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Shepard
      1-0 Sverige
      Och 3-1 blev det - Sverige på god väg mot slutspelet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Och 3-1 blev det - Sverige på god väg mot slutspelet
        Nå't att se fram emot Var och när går VM?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Angående Erikdereks inlägg så tror jag mycket idag hänger på att det är för lite gymnastik i skolorna idag och att barnen idag på rasterna hänger över surfplattor och mobiler istället för att spela fotboll.

          Sedan angående att det skall vara mer lek så håller jag helt med - hörde någon tränare på radion (minns inte vem) som menade att vi i Sverige alldeles för tidigt börjar spela ett mer organiserat spel med passningar och taktik istället för att lära barnen leka med bollen så att bollkänslan hamnar i ryggraden. Sedan går att alltid i efterhand att lära dom taktik men bollkänsla är svårt att lära sig om man inte har det med sig från leken.

          Och en sak som dock börjar komma - få ut fotbollen ännu mer i förorterna så att 2:a generationens invandrare kommer med - de drar med sig en mer lekfull inställning än svenskarnas mer diciplinerade. Se på Tyskland - de har varit mycket bra på detta.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Shepard
            Nå't att se fram emot Var och när går VM?
            Om ett år i Kanada
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ok, det blir kul
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #22
                Ang. för lite gympa och för mkt spel och surfplattor, så tror jag det helt beror på i vilken miljö barnen växer upp i. Där jag bor så är det inget annat fotboll, innebandy(ute) etc bland barnen, på rasterna, spontant i villaområdet på eftermiddagar och helger. Och de timmarna som spenderas framför XBOX:en då är det FIFA och NHL som gäller, FIFA är ett mycket bra bidrag till barnens förmåga att läsa spel, hitta passningsvägar, utveckla spelförståelsen och även lära sig offside regeln, den förstår det redan vid 6-7 årsåldern med hjälp av FIFA!

                Mycket beror även på föräldrarnas inställning och engagemang, ställer jag upp och motiverar och finns där för mina barn så blir intresset för att vara med och prestera större, både i idrott och i skolan. Men skulle jag komma hem från jobbet och direkt slänga mig på soffa med surfplattan så skulle det knappast få mina barn att engagera sig överhuvudtaget, vi skall peka fingret på vems fel det är, det är inte samhället i form av skola och politiker, utan det är föräldrarna som bär det ansvaret helt och hållet. När jag gick i skolan för under mitten av 1980-talet fram till senare delen av 1990-talet då hade vi som jag upplever det lite mycket gympa som min son i skolåldern har idag. Jag och mina kompisar spenderade timmar framför C-64:an och Amiga 500:an, men våra föräldrar såg till att vi spenderade ännu mer tid med lek och sport samt studier.

                Till sist handlar det hur mycket tid som läggs ner på något man skall vara bra på, skall man bli duktigt på vare sig fotboll eller i arbetslivet så handlar det om att träna och kämpa och framförallt vara motiverad för att fysiskt och psykiskt lägga ner den tid som krävs för att bli bra, bättre, bäst. Oavsett om det är på fotbollsplanen eller på universitetet. Ingenting fås gratis och allt behöver kämpas för, det går inte att bli bäst genom att bara glida med.

                Tilläggas bör är att mina barn spenderar timmar med surfplattor och XBOX precis som alla andra barn, det är absolut inte min mening att låta pretto med ovan inlägg utan bara belysa "problemet" som jag ser det. Det är en skyldighet att vara förälder till sina barn, i alla lägen.

                EK
                Senast redigerad av Erikderek; 14 June 2014, 21:10.
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Oj vad kul att Costa Rica vann
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Men lite tråkigt att Italien slog England och nu leder Costa Rica denna grupp
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #25
                      Att se Holland med gudars självförtroende slå in mål på mål är bara vackert! Tycker också det är trist med C.R i gruppledning. Deras fotboll gav inte mig mycket. Däremot gillade jag domarens sista röda, gillar när de har mod att dömma! Väntar på kommande "trilla helt av sig själv" filmningar som bara är för mycket. Roligt att se hur långt de kan med att filma, samtidigt trist med rent fusk!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Tja, "roligast" var ju han som blev "skallad", och föll ihop på planen Det såg ut på reprisen som att de knappt nuddade vid varandra, såg bara ut som en markering, och vips, så låg han på marken, och började försöka övertyga domaren att han minsann blev skadad. Domaren lät sig inte luras dock, och gav honom en rejäl utskällning.

                        En klassiker är ju den där för ett par år se'n (minns inte vilka som spelade), där en stod vid hörnflaggan och skulle slå en hörna, och väntade på att få bollen tror jag. Då skjuter nå'n bollen mot honom, och han får den på benet, varvid han dyker, och börjar ta sig för ansiktet. Tror han faktiskt fick betala böter efteråt, på grund av sin överdrivna reaktion. Fotbollsskådisarna tycks glömma att det inte bara är deras kollegor inom filmvärlden som omges av kameror...

                        Tyvärr verkar en del spelare reagera så när de blir berömda, eller spelar i storlag. De blir styva i korken, och tror de kommer undan med vad som helst.

                        Ja, Holland spelade bra, och tack och lov inte lika fult som i finalen senast. De hade ju faktiskt kunnat vinna med 5-0, om det inte var för Spaniens straff (de fick väl en straff, eller minns jag helt fel?).
                        Senast redigerad av Shepard; 15 June 2014, 14:17.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #27
                          Jag minns denna skallning! Tyvärr hjälper det nog varken med böter eller avstängning. Tycker själv det skulle vara så fruktansvärt pinsamt om hela världen såg att det bara var hitte på! Verkar inte störa dem något nämnvärt...
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Jag minns denna skallning! Tyvärr hjälper det nog varken med böter eller avstängning. Tycker själv det skulle vara så fruktansvärt pinsamt om hela världen såg att det bara var hitte på! Verkar inte störa dem något nämnvärt...
                            Nej, som sagt, det blir väl så när de blir för stora, det verkar som om de blir divor, och bryr sig inte om vad omvärlden tycker... Se'n beter sig ju inte alla stora spelare så, som tur är.

                            Själv är jag intresserad av om Pia Sundhage kan göra samma sak för de svenska tjejerna som hon gjorde för USA.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              • May 2003
                              • 1831

                              #29
                              Ikväll tvålar Schweiz till Ecuador!
                              Med vänlig hälsning
                              Alexander

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                                Ikväll tvålar Schweiz till Ecuador!
                                Tvålade och tvålade, men vann gjorde de i alla fall. Fast det sägs att de skall avsäga sig poängen efterom de har röstat i Schweiz om att de inte vill ha några invandrare och det var ju nästan bara sådana i laget

                                Nåväl det har de inte röstat om i Tyskland i alla fall och de har ju även det en hel hög med "invandrare" i laget och hela laget spelade rejält övertygande mot Portugal.
                                Tyskland och Holland var de lag som imponerade mest i första omgången (jag vet att det är ett par matcher kvar, men i alla fall) - Portugal, England och definitivt Spanien var de "tunga" lag som floppade. Statistisken säger att 85% av de lag som förlorar i första omgången inte går vidare från gruppspelet så det kan bli jobbigt för dessa lag att ta sig vidare.

                                Imponerat har inte heller direkt domarna gjort - det verkar som om det är de som har svårast i värmen.

                                Imponerat har inte heller studioreportrarna - ja TV4-reportrarna har jag missat eftersom de mest visar reklam, men SVT-reportrarna har definitivt inte övertygat. Stolpskottet Hamren har definitivt ingen framtid som TV-reporter när han har fått sparken som förbundskapten. Om man nu absolut skulle ha med en förbundskapten så kunde de väl ha plockat dit Lagerbäck, visst han låter lika tråkig som Hamren men han har i alla fall något att säga. Enda studioreportern som får godkänt är Johanna Frändén (det är väl det hon heter?) även om det ibland är lite svårt att höra vad hon säger. Ser också rätt konstigt ut med 3 som står längst fram och pratar och sedan 3 som sitter bakom dem i soffan och dessa 3 kan ses sitta och stirra rakt ut i luften som puckon när främre raden pratar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...