Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #46
    Öltips är nödvändigt!

    Du Einarsson. Det finns flera alkoholfria ölsorter på systemet. Skulle själv rekommendera en iskall Carlsberg alkoholfri. Den tar jag ibland när jag behöver en knivskarp hjärna. Eller då byxorna krympt just i midjan.
    Tittar man på tester så landar ofta Störtebeker bra. Nanny State är också god.
    För mig är intresset för öl gällande all öl. Så din fråga är intressant.
    Är det alkoholen du reagerat på?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #47
      Nä det är inte alkohol som varit grundproblemet, jag har aldrig varit någon stor drickare men samtidigt är alkohol det värsta du kan hälla i dig i princip om man redan har en känslig mage. :- )

      Men jag dricker ju öl för det är gott, inte för att bli full, så vadfan ska jag med alkoholen till om jag kan hitta en god öl utan den smörjan i.

      Jag får testa dina tips! Tack.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #48
        Utbudet med alkoholfri öl har blivit ganska bra på de senaste åren, jag har i stort sett slutat köpa lätt och folköl till förmån för alkohol fritt. Mitt tips är att våga prova lite, både från bolagets sortiment och ICA:s (eller annan matbutik) - jag gillar Nanny State men jag kan tänka mig att den är lite vass för de som inte vill ha förmycket humle.
        Själv så hade jag oxå massiva problem med magen för en massa år sedan och då var det just öl som retade magen riktigt mycket medans cider eller grogg funkade helt ok (ren sprit var inte att tänka på dock) - som tur är har man blivit av med den krämpan.

        Gällande gluten läste jag en artikel om att brygga glutenfritt öl för inte så länge sedan. Tydligen var det väldigt svårt att brygga ett öl som får klassas som "gluten fritt" men ganska lätt att med hjälp av enzymer få ner gluten halten till nästan inget alls. Men eftersom det bara fanns den officella klassningen "gluten fri" och ingen klassning som hette "låg gluten" eller dyl så var det väldigt få som använde enzymerna och de som gjorde det hade svårt att få använda det som marknadsföring. (amerikansk artikel tror jag, ska se om jag hittar den igen)
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #49
          Jaaaaaaaaag har nu testat staropramen alkoholfri men tycker eftersmaken på den är lite väl besk och bitig, svårt att förklara. Har en Carlsberg också men det får bli en annan dag.

          Årets längsta och mest genomgående öl-review. Tur jag inte livnär mig på det. Kanske har nedsatt kognitiv funktion nu när jag druckit typ 1 ml alkohol.
          Senast redigerad av Einarsson; 06 July 2014, 15:22.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Maffe
            • January 2003
            • 241

            #50
            Min favorit är just Staropramen fast med alkhol då, den med 5,0. Och flaska ska det vara. Är inte så glad för pale-ale och vete-öl osv. Men whisky däremot, det e fina grejer!! =)
            Med vänlig hälsning, Mathias

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #51
              Ska dock sägas att även om Staropramen inte är min favorit så är den en av de bästa.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #52
                Staropramen alkfri är mkt bättre än carlsbergs alkfri iaf, märker jag nu.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #53
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Staropramen alkfri är mkt bättre än carlsbergs alkfri iaf, märker jag nu.
                  Faktiskt inte testat just den. Låter intressant att se hur mkt smak det blir kvar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #54
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Staropramen alkfri är mkt bättre än carlsbergs alkfri iaf, märker jag nu.
                    Håller med, skall jag köpa öl på mataffären så är det denna jag helst väljer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • BluesMan-63
                      • December 2013
                      • 99

                      #55
                      Ursäkta men jag har inte hängt med i tråden, men är tvungen att fråga om du å resten har testat Sleepy Bulldog från Gotlands Bryggeri?!
                      Jag tycker att den är jäkligt god, sen har jag testat några fler av deras ale också, kanongoda..

                      Skål!
                      Ha det bra
                      //Lars

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #56
                        Men du, Inte behöver en sådan här tråd följas? Man kan bara kolla in och skriva ner nåt om ölgodis, som du gör nu
                        För egen del tycker jag hela Bulldogserien från Gotlandsbryggeriet är suverän. Sleepy är god och lättdrucken. Min favorit annars nu därifrån är Shogun Bulldog. En JIPA (Japanese India Pale Ale). Den är lätt och ljus i smaken med miljoooner citrustoner. Grapetoner mest. Ger en härlig fräsch eftersmak. Kul att de satsat även på JIPA.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • BluesMan-63
                          • December 2013
                          • 99

                          #57
                          Ja, den har jag bara provsmakat, och den är ju skitgod..
                          Ha det bra
                          //Lars

                          Kommentar

                          • Heize
                            • February 2013
                            • 31

                            #58
                            Här kommer sommarens bästa öl, enligt min åsikt.
                            Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon tipsat om den redan.
                            Limoncello, en IPA med citron i Makalöst bra!

                            Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #59
                              Vi har i dagarna hittat denna öl i vår icabutik, iron-age celt. En riktigt god ale...
                              Download HD animated, 3D Drinks live wallpapers and add them to your phone screen quickly and easily. ✅Get your wallpaper for free!
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #60
                                På en whiskyprovning med en oerhört kunnig skotte så sa han: det finns egentligen ingen dålig whisky. Utan billig whisky är väldigt enkel i smaken och dyrare mer komplex och ovanlig. Och alla smaker är intressanta.
                                Tycker det är helskönt att få sådan bredd bland tipsen. IPA med citronjuice och en ale från ICA... Kul!
                                Själv gillar jag att överraska smaklökarna. Den där Limoncellon får man nog sno sig på om man vill testa. Där är lagret tydligen på väg att ta slut.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...