Öltips är nödvändigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #16
    Störtebeker veteöl 50cm 20spänn ekologiskt, klockren bira. prova

    Kommentar

    • Rambo
      • February 2004
      • 672

      #17
      Lite off-topic men inte så mycket ändå så kan jag tipsa om Crabbie´s gingerbeer - fantastiskt uppfriskande ingefärsdryck med rejält bett dock inte jätte alkoholstark, perfekt med is och en skiva lime när man sitter och jäser i solen. Finns på bolagets beställningssortiment, själv så beställde jag min fjärde låda sedan förra sommaren i förra veckan så jag ska hinna få den innan midsommar.
      Sen kan man alltid balansera upp alkoläsken med valfri öl ur Brewdogs sortiment (förutom International armsrace, som är enda Brewdog ölen jag inte alls gillat - finns några som varit sådär men bara den som inte alls var god)
      /öl tips från en som är på jobb utomlands där det inte serveras någon alkohol alls
      575l Åleds
      80l JAD
      Tiffany - perser/norskskogskatt
      Lizton - renrasig Bengal

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Hela tråden är ju off-topic så det skriker om det med tanke på vad forumet egentligen handlar om, så gingerbeer känns lite udda men spännande. Nu börjar listan bli lång med att som skall avsmakas.
        Har själv köpt en flaska Green Flash Barleywine gjord i alestil som är svindyr men ska öppnas och avnjutas i helgen. 10,9% och 650 ml för 110 runda kronor.
        Men tycker allt öl eller ölliknande är spännande. Tom äckligt öl kan vara smått intressant som smakupplevelse betraktat. Men återkommer med återkoppling på denna San Diego-produkt när den är avsmakad.

        @Ryskbompa: Vet att många verkligen gillar veteöl men där har jag tyvärr ett litet stopp i smaklökarna Störtebeker har jag bara testat som alkoholfritt öl.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #19
          Hej igen,

          @Blåvinge: fick du igång ett mikrobryggeri?

          Jag har länge tokat in på olika IPA men tycker iofs att många blir rätt lika. Svårt att sticka ut där.

          Just nu står jag med spänd förväntan och väntar som ett barn vid granen på julafton och nästan ser på vad framtiden har i sitt sköte i termer av mina egna öl.

          1. En överjäst(ale jäst) lager (lagermalt) med habanero-chilli + cascadehumle (vanlig IPA-humle). Denna brukar jag lyckas med men vet aldrig. På midsommar blir det premiär. Om allt går vägen och inte svägerskan norpar åt sig allt så blir det sommarlov.
          2. En tämligen klassisk bitter med vanilj. Jag har gjort en dubbeljäsning eftersom solen och sommaren tog ihjäl första jästen efter 6 dagar och jag fick starta om (och tackar gudarna för en 17 gradig källare). Inga framsteg utan misstag. Lite som akvarier. Jag har smaksatt med en vanlijstång efter inspiration av en fantastisk whisky som hade klar vaniljton - minns just nu inte namnet. Nu får vi se om även en bitter kan få en smakfull vaniljton för de murrigare sensommardagarna. Först om en månad kan jag ge svaret. Typ.

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #20
            Ursprungligen postat av Rambo
            Lite off-topic men inte så mycket ändå så kan jag tipsa om Crabbie´s gingerbeer - fantastiskt uppfriskande ingefärsdryck med rejält bett dock inte jätte alkoholstark.
            Just detta har jag vid flera tillfällen gjort kring julen. Antingen gjort en stout jäst med ingefära eller en ljusare variant med ingefära. Inte dumt. Men man blir snabbt mätt på det. I min humliga åsikt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Öltips är nödvändigt!

              Ursprungligen postat av fisheye
              Hej igen,

              @Blåvinge: fick du igång ett mikrobryggeri?

              Jag har länge tokat in på olika IPA men tycker iofs att många blir rätt lika. Svårt att sticka ut där.

              Just nu står jag med spänd förväntan och väntar som ett barn vid granen på julafton och nästan ser på vad framtiden har i sitt sköte i termer av mina egna öl.

              1. En överjäst(ale jäst) lager (lagermalt) med habanero-chilli + cascadehumle (vanlig IPA-humle). Denna brukar jag lyckas med men vet aldrig. På midsommar blir det premiär. Om allt går vägen och inte svägerskan norpar åt sig allt så blir det sommarlov.
              2. En tämligen klassisk bitter med vanilj. Jag har gjort en dubbeljäsning eftersom solen och sommaren tog ihjäl första jästen efter 6 dagar och jag fick starta om (och tackar gudarna för en 17 gradig källare). Inga framsteg utan misstag. Lite som akvarier. Jag har smaksatt med en vanlijstång efter inspiration av en fantastisk whisky som hade klar vaniljton - minns just nu inte namnet. Nu får vi se om även en bitter kan få en smakfull vaniljton för de murrigare sensommardagarna. Först om en månad kan jag ge svaret. Typ.
              Hej igen du, ölkompis

              Svar nej på frågan om att ha fått igång ett mikrobryggeri. Jag insåg att jag inte får plats med det innan reformen om 48 timmarsdygn går igenom. Så jag läser o förkovrar mig i ämnet. Snappar upp alla små tips och hintar från dig bl.a. Det får ligga och gro lite i skallen som det här med att skaffa Diskus. Så jag har börjat drömma om det och planera. Vilket är nog så kul.
              Jag har lite mycket i livet som är kul, tyvärr. Älskar mitt jobb och försöker gå ner till heltid egentligen. Så jag hittade ingen litet utrymme för mikrobryggerisysslan än så länge.
              Istället för att bli stressad av detta så låter jag drömmen få blomma fritt så länge.

              Så dina beskrivningar av vad du har på gång är mycket intressanta. Det låter riktigt gott!
              Senast redigerad av Bluewing; 14 June 2014, 00:06.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Snabba svar nu!
                Ge mig ett kul tips på någonting utsökt! Jag tänkte hinna förbi bolaget på vägen hem...

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Åh du stressar mig! Jag vet inte tveklöst Neb. Drack en vanlig Oppigårds Indian Tribute igår och återupptäckte den. Ibland tar jag bara öl med snygga etiketter för att bli överraskad. Var lite vild och galen Woods är kvällens tips. Lämna IPA stigen
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #24
                    Ett annat sorts tips möe gott det med...

                    En fotbollsöl medan maten är på grillen
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Fotbollsöl är gott Alla mina öl är fotbollsöl
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #26
                        Liiite "vild och galen" vågade jag vara och fick med ett par flaskor Poppels Belgisk Wit! En kryddig veteöl med koriander och pomeransskal, skall bli kul att testa!

                        Sedan blev det som vanligt några flaskor Thurbo, och Chimay åt frugan...

                        Neb är nog faktiskt nästan nya favoriten men den finns inte i Mölnlycke och jag hann inte längre. Landsort Lager kommer jag också lägga på lager! En riktigt bra ljus sommarlager!

                        Kommentar

                        • Marten64

                          • July 2012
                          • 1020

                          #27
                          Även jag gjorde en något "vild och galen" inhandling och slog till med Sirens Limoncello IPA. En Italiensk aperitif och ett engelskt experimentellt bryggeri sätter smaklökarna på prov, först sötma som övergår i syrlighet därefter tar humlen över. Överraskande gott men smak och styrka (över 9 %) begränsar mängden. Passar utmärkt framför akvariet eller i lätt sommarbris till skymningens fågelsång.

                          //Johan
                          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Liiite "vild och galen" vågade jag vara och fick med ett par flaskor Poppels Belgisk Wit! En kryddig veteöl med koriander och pomeransskal, skall bli kul att testa!

                            Sedan blev det som vanligt några flaskor Thurbo, och Chimay åt frugan...

                            Neb är nog faktiskt nästan nya favoriten men den finns inte i Mölnlycke och jag hann inte längre. Landsort Lager kommer jag också lägga på lager! En riktigt bra ljus sommarlager!
                            Låter som du fick med dig en del gott då

                            Ursprungligen postat av Marten88
                            Även jag gjorde en något "vild och galen" inhandling och slog till med Sirens Limoncello IPA. En Italiensk aperitif och ett engelskt experimentellt bryggeri sätter smaklökarna på prov, först sötma som övergår i syrlighet därefter tar humlen över. Överraskande gott men smak och styrka (över 9 %) begränsar mängden. Passar utmärkt framför akvariet eller i lätt sommarbris till skymningens fågelsång.

                            //Johan
                            Framför akvariet säger du? Limoncello och IPA? Dessutom gott? Måste testa!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #29
                              Ikväll provar vi Lagunitas New DogTown Pale Ale.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 170620142986.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,3 KB
ID: 2158190
                              Här blir intrycket maltigare än de blomsterbomber vi brukar sörpla i oss. Ovanpå den varmt knäckiga lite brända brödsmaken känner vi behagliga apelsin- och honungstoner som landar bekvämt i en frisk beska.

                              Ett gott öl!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Har testat det tidigare och delar din åsikt Dessutom inser jag hur öl skall fotas i detta forum. Hädanefter kommer alla ölfoton att vara med akvaristisk touch. Du är bra smart du!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...