BTN-moduler!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    BTN-moduler!

    Har köpt mig 3st BTN-moduler som skall monteras i vårt 540L. Nu börjar jag dock fundera lite...

    Om man monterar en fristående modul på botten eller bakrutan...skall man då se till att inget vatten kommer in i den, eller skall man vattenfylla den?
    Fyller man den inte blir det ju en stor luftficka och man förlorar mycket vattenvolym....men om man fyller den riskerar man väl att få stillastående vatten där istället!?

    Skall man montera raster på båda sidorna för att få ett visst flöde genom den?


    Hade tänkt ha insug och utblås från vårt Fluval FX5 i en av modulerna. Men klarar rasterna att ta in så mycket vatten att det inte blir tomt? Filtret skall ju pumpa ca 3500L/H...

    Sen funderar jag lite på om man normalt alltid limmar modulerna mot glasen, eller om många kör dom "öppna" så att fiskarna kan simma in bakom modulen!? Dvs att dom kanske bara är limmade i botten, men några cm från bakrutan för att inte förlora en massa utrymme i karet..?
    Monterar jag min H-modul på bakrutan nere vid bottnen så förlorar man mycket volym och därmed minskar mängden fisk som man kan ha däri...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är svårt att få den helt vattentät. Dessutom om man får den vattentät så kommer modulen (speciellt den på botten att ha en enorm lyftkraft så om den skulle släppa så skulle den slå sönder täckglas, stag och ramper på sin väg uppåt. Därför borrar jag allltid ett antal små hål på den övre delen på modulen så att det inte kan bildas luftfickor utan luften kommer att sippra ut när man fyller upp. Det kommer så klart att bli stillastående vatten i modulen men jag har haft akvarier med moduler som varit igång i 10 år utan att detta har gett något problem med vattnet i akvariet.
    H-modulen är ju väldigt stor men om man tycker det så dela den på mitten så har du istället 2 mindre moduler som du kan limma mot bakrutan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Jag tackar så mycket för svaret Kjell!

      Har dock, i samband med att jag köpte en till modul idag, gjort om mina planer lite. Nu får Modulerna A och H vara filtermoduler med öppningen uppåt, medan modulerna M och O får bli bottenmoduler. De tar inte alls upp samma samma vattenvolym och gör sig bra som "klippkammar".

      Frågan jag fortfarande grunnar över är hur mycket raster eller andra lösningar jag bör ordna för att kunna ha insuget från min FX5a i en modul. Den kommer då hamna i antingen modul A eller H vilka är bland de största. Detta filter skall ju enligt uppgift pumpa 3500L/H (även om säkert massor av flöde försvinner i slangar och filtermedia). Har 1st 60mm-raster, och planerar att köpa några till. Vet dock inte hur många jag behöver!?
      I det andra filtret kommer jag stoppa i en eheim 1250 på 1200L/H och skära kuber av blå filtermatta att ha däri.
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har du en så stor pump så skulle jag rekommendera dig att såga upp ett stort hål (ca. 10x10 cm) och sedan sätta dit en filtermatta (PPI 10) i hålet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...