Vad är det i hinken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Vad är det i hinken?

    Ja vad är det i hinken? Stort som smått...
    Bifogade filer
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Smått ser ut som mysis. Fiskarna kan bara bli en gissning, smörbult och simpor.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Mysis såklart. Inte bult. En är inte bottenfisk och kanske har med ström att göra.... Två simpor men...
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Mysis och märlkräftor har jag funderat på som levandefoder åt bolivianerna. Kan det vara något, hur länge kan man förvänta sig att de simmar i sötvatten??

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har haft mysis i plastbackar med luftpump och matat med t ex flingor och tabletter.
          Senast redigerad av eriahl; 23 April 2014, 23:20.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Nämen! Så de dör inte av osmotisk chock då? Då skall jag minsann fånga lite i sommar när det är badvänligt väder!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              I Vårvik utanför Gävle är det nog inte mycket salt i vattnet men tar med och byter kanske hälften först så det blir som en vanlig inkoppning. Får prova lite olika hur mycket som går utan att det blir syrebrist i hinken/hinkarna innan du hinner hem. Ju varmare desto glesare får man nog tänka på.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Just det, tänkte inte på det...
                Får väl prova lite och se om det funkar med västkustsk mysis också!
                Tror du det är stor risk för parasiter och skräp?

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Man kan titta så det inte är löss utblandat med mysisen iaf. Har matat elritsor med det någon gång med tror faktiskt fiskarna åt lössen oxå för inte en enda lus blev kvar. Men dom är lätta att se åtminstone.
                  Inte helt ovanligt med spigg som har mask i magen där jag hittar mysis så ibland funderar man väl på det. Den kan bli full av mask och få svårt att röra sig och guppar i ytan så fågel lätt kan ta den. Sen kommer resultatet av larvens myspys ut i andra änden av fågeln och äts av "småkryp" som blir mat åt spigg och så går det runt igen. Nåt sånt har jag inte sett i akvarium ändå där matat med mysis och känns inte som något farligt. Värre att låta det tina upp och frysa om isf.

                  Hinken är Elritsa, stensimpa och bergsimpa.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...