Inredning i frigolit...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moomin
    • April 2014
    • 15

    Inredning i frigolit...

    Hej.
    Postar mitt första här...

    Jo, håller på bygger en egen BTN i frigolit och har en liten undran... behöver även baksidan beandlas? Alltså med ty husfix... eller kan den vara "frigoilit"?
    Håller det sen när man limmar eller finns risken att den släpper, om man inte behandlar den med husfix...och lack..
    * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
    * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Hej.

    Du behöver inte behandla baksidan på din bakgrund då siliconet biter bra på frigolit , se till att försegla runt bakgrunden när du limmar dit den bara
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • kastina
      • March 2012
      • 27

      #3
      Om du inte redan köpt frigoliten så är ett tips att försöka få tag i en typ som kallas xps. Mkt hållbarare och lättare att forma än den vanliga.

      Kommentar

      • Moomin
        • April 2014
        • 15

        #4
        Tack... då slapp jag det
        Frigoliten inköpt och formad..
        * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
        * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

        Kommentar

        • kastina
          • March 2012
          • 27

          #5
          Då så Vore kul att se resultatet!

          Kommentar

          • Moomin
            • April 2014
            • 15

            #6
            Kommer...ska bara...

            Följdfråga....när ni fogar dessa frigolitbitar med varandra, samt fäster dessa i karet, vad kör ni med då? Glassilikon, eller akvariesilikon?
            * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
            * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

            Kommentar

            • kastina
              • March 2012
              • 27

              #7
              Har bara gjort frigolitkonstruktioner i terrarium men då med glassilikon där det står att den är lämplig för akvarium. Viktiga är att den inte är antimögelbehandlad. Du hittar billiga hos clasohlsson. Sen har jag för mig att olika silikon är olika starka men det kan säkert nån annan svara bättre på

              Kommentar

              • Moomin
                • April 2014
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av kastina
                Har bara gjort frigolitkonstruktioner i terrarium men då med glassilikon där det står att den är lämplig för akvarium. Viktiga är att den inte är antimögelbehandlad. Du hittar billiga hos clasohlsson. Sen har jag för mig att olika silikon är olika starka men det kan säkert nån annan svara bättre på
                Hej, Jo, det är jag med på, jag kör med det silikonet (ja, eller annat märke, men för akvarium). Men som du säger, det är hållfastheten som jag är ute efter. Med tanke på flytkraften i frigoliten. Glassilikon är ju till toppförsegling, medans akvariesilikonet, som jag förstår är för att t.ex limma ihop ett akvarium, vilket glassilikonet inte är avsett för.
                Så frågan kvarstår... what to use?
                * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
                * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det funkar med vanlig akvariesilikon på frigolit (åtminstone den vanliga vita frigoliten). Använd dock rejält med silikon.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Kan inflika, efter att ha byggt både akvarium och bakgrunder (i frigolit och husfix), att det går utmärkt med vanligt glassilikon som finns att köpa i vanliga byggtillbehörsaffärer.
                    Vad gäller lackning av bakgrunden, duger vilken två-komponents golvlack somhelst.
                    Senast redigerad av perfetto; 23 April 2014, 10:54.

                    Kommentar

                    • Moomin
                      • April 2014
                      • 15

                      #11
                      Ursprungligen postat av perfetto
                      Kan inflika, efter att ha byggt både akvarium och bakgrunder (i frigolit och husfix), att det går utmärkt med vanligt glassilikon som finns att köpa i vanliga byggtillbehörsaffärer.
                      Vad gäller lackning av bakgrunden, duger vilken två-komponents golvlack somhelst.
                      ...Tack, det var det svaret jag ville ha. Framförallt vad gäller silikonet.

                      Kjell: Ja, men det finns olika silikon, Akvariesilikon, för att BYGGA och LIMMA akvarium, och sen finns det glassilikon (vanlig sådan man köper på t.ex. CO..), som man inte ska bygga med, utan snarare toppförsegla akvarium t.ex.
                      Men limma frigoliten är ju en annan sak, och jag tror du menar att vanligt glassilikon duger utmärkt, men att man ska använda rejält av det. Check på den!
                      * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
                      * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av Moomin
                        ...Tack, det var det svaret jag ville ha. Framförallt vad gäller silikonet.

                        Kjell: Ja, men det finns olika silikon, Akvariesilikon, för att BYGGA och LIMMA akvarium, och sen finns det glassilikon (vanlig sådan man köper på t.ex. CO..), som man inte ska bygga med, utan snarare toppförsegla akvarium t.ex.
                        Men limma frigoliten är ju en annan sak, och jag tror du menar att vanligt glassilikon duger utmärkt, men att man ska använda rejält av det. Check på den!
                        - Det går bra att bygga akvarium med "vanligt" glassilikon jo. Har byggt samtliga akvarium med just sådan - bl.a. ett 720 l - utan några problem. (det är t.o.m. ett akvarium med avbildat på tuben)

                        Kommentar

                        • Moomin
                          • April 2014
                          • 15

                          #13
                          Ursprungligen postat av perfetto
                          - Det går bra att bygga akvarium med "vanligt" glassilikon jo. Har byggt samtliga akvarium med just sådan - bl.a. ett 720 l - utan några problem. (det är t.o.m. ett akvarium med avbildat på tuben)
                          Jo, sett det... men då är jag den första att ta åt mig, fel info av mig. Då vet jag... visste inte det innan... Tack "Perfetto".
                          * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
                          * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...