Hjälp! Det sker saker o dör fisk - Jag förstår inte & kan inte kontrollera.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    Hjälp! Det sker saker o dör fisk - Jag förstår inte & kan inte kontrollera.

    Hej.

    Har en "gött" problem med akvariet. Har någon idéer, "any ideas at all !" , om vad det kan vara som tar död på fisken sakta men säkert... mm..så hoppas jag verkligen DU kan skriva några rader, tack! ...

    Antar att jag gjort många fel i följd men...haft akvarium säkert 30år men begriper inte så möe ändå, verkar det som.

    Händelseförloppet är :
    300L, Akvariestädning, Börjat med diskus, maten skitar ner lite för mycket, byte från Eheim 350T till 600T. Har kvar 50% av filtermaterialet.
    Ordningen i filtret är mekaniskt- trasselgräns, biomekaniskt, biologiskt, kol-torv. 4 byttor.

    Bor i skogen. Grävd brunn. Just nu :
    Ph: 6,4 Och mellan 25-50 i Nitrat.


    Dag 1. 8:30.
    Plockar ur allt, fyller mina baljor med gamla, bruna o ph 7,5 vattnet från akvariet, flyttar fisken o växter. Städar akv. och allt går bra.

    Sköljer gamla gruset, tillsätter ca18 kg nytt kolsvart 3-5mm grus. Sköljs inte av lathet, tidigare grussäckar har inte ens lämnat spår i vattnet.
    Ställer i lite rötter, gamla o nya, skrubbade, sköljda. Fyller på vatten, 60% av karet, slut på varmvatten så en del kallt vatten kommer med. Har 2 värmare i.

    Det blir MiniMjölkvit. Det brukar det göra, men klarnar 50% på 3-4h. Inte denna gång. Denna gång klarnar det 25%.
    Tillsätter Eskarin x 1,5. (dryg aquasafe-version) Det luktar eskarin om vattnet. Inget händer med klarhet osv.

    Kollar Ph. Är ju då 6,4. Tillsätter ca 1,5 teskedsskopa PH+...under 1h. Väntar 30min som det står o mäter. Ph gått upp till 6,9 = Nöjd.

    Ca 17:00. Det mjölkvita består.
    Fyller upp akvariet med vatten till 96%. Planterar färdigt och allt sånt....får upp temp. till 28c.
    Kör på ytterfiltret på fullt ös, rätt mot ytan. 1800l/h gör det till en ström, låter det gå säkert 90min innan det börjar bli kväll och dags för att flytta över fisken. De kan ju inte må så gott i 40L baljan, tänker jag. Om än med värme o luft.

    Det har tyvärr hänt tidigare, med sämre filter, mjölkigt vatten, osv...att fisk dött ganska snabbt vid i släppet så jag börjar lite försiktigt med kardinalfiskarna. 5st. Väntar en stund. Det går bra, de ser pigga ut. Jag kör på och fyller så sakta på alla fiskarna igen.
    Och hujeda mig, nu i med Diskusarna. Ganska nervös för hur det ska gå....

    21:00
    Det går fint alltså. De tog det lite vackert i 30min sen är de som vanligt....ÄTER med god aptit och alla fiskarna verkar mer eller mindre på G.
    Noterar att Flingfodret flyter runt väldigt bra o länge..

    DAG 2:
    Vaknar till 06:20 Mjölkvitheten har bestått, ph har gått upp till ca 7,2. Kollar ivrigt om allt lever. Och NÄ....minst 5st kardinalfiskar är döda eller på väg att dö. Ser ut som syrebrist för mig....de svävar runt, halvdöda och rycker till och simmar en stund sen sväva igen. En del står vid ytan. Några verkar oberörda. Jag svär på mig själv att jag inte körde på med luft igår kväll. (tänkte de fiskarna jag ska ge bort, i baljan behöver den)

    På med max-luft och lite mer cirkulation från pumpen. Kommer på att jag glömt salta, i med 1,5dl jodfritt havssalt. Verkar hjälpa men IKKE.
    De dör undan för undan. ca 10st dör i karet. Jag håvar upp de vimsiga och resterande 10st och släpper dem i baljan. Ett stressmoment till men måste ju chansa. 5 överlever. Så när de väl fått symtomen är det nästan försent att ändra på det.

    FÖRGIFTNING ??? Det där med fisk -dykarsjukan ?

    12:00.
    Ph verkar höja sig sakta...är 7,3 runt. Är det pga genomluftningen eller är ph+ pulver lurigt att använda? Jag lägger i en Strumpa med torvgranulat.

    Mjölkvitan består. Noterar nu att luftbubblorna håller jättelänge. Ytspänningen är superhård alltså. Pytsar i halvdos Eskarin till. Inget händer.
    Fisken i övrigt är liksom slö o avvaktande...vill inte äta. Diskusarna tar max en matbit, andas lite stressat, men inte värre än när de äter normalt. Alla malar ligger mest o "väntar" andas mkt lugnt.. Så faran är tydligen inte över.

    12:30.
    Drar till stan och pratar med Zoo. Köper något han använder inför ny fisk osv. Happy life -Evolution.

    14:30.
    Doserar 1,5x. Det blir mjölk. Går ca 1h. Sen är det ungefär lika mjölkvit som innan dosen. Men helt klart piggnar fisken till av detta. Det börjar simmas runt lite osv. Jag köper även torv. Filtret har 4st behållare så jag byter ut den gamla kol-granulat mot ny kol-granulat samt lägger torven på där. Tycker mig se att allt blir lite mindre mjölkvit och fisken verkar sakta piggna till.

    Men senare under kvällen, efter 19:00 verkar de må lite sämre igen. Ph går fortfarande sakta upp. 7,4 ?. Fjärilscikliderna är uppe vid yta. Tänker nu är det dags för de större fiskarna att dö...av vad det nu är för gift ? i vattnet.

    Jag bestämmer mig för att byta 20% av vattnet. Vet ju att det är lite surt också. Och får ner ph till 6,8. Ger 0,5 dos happy life. Fiskarna är gladare igen, Diskus äter lite. Malarna börjar simma runt lite osv.

    SER nu att allt i karet har en GRÅ hinna på sig ???


    Dag 3:

    30% mjölkighet kvar. Ph 7.1 Diskusarna verkar Ok. Men min solskenshistoria och Jungfru föda Snowball pleco ser lite tjock o halvdöd ut. =(
    Tar den snabbt som ögat med håven och flyttar den till gamla baljan. Fortsätter vara halvdöd där...vill verkligen inte att den ska dö!!

    Inga andra synliga döda fiskar men det är ingen vidare aktivitet. Den grå hinnan syns inte lika tydligt.

    Tillsätter 1dos Happylife till, enl. rek. vid nystart. Nån pansarmal dyker upp, lite mer simmande. Jag tänker väl avvakta nu...
    ---

    Grenmalen verkar ju överleva, diskusen också, mest opåverkad är Killifiskarna.....men...

    VAD kan det vara som skapar detta problem med död och syrebrist / förgiftningssymtom och mjölkvit vatten ???
    (mer än mina panikåtgärder, men d va ju inte jag som börja lr ?! )

    "Eskarin / Aquasafe" tycks vara det som gör att ytspänningen blir stark. !?

    Ph vandringen ? Pulvret gör mer än det verkar på mitt vatten?

    Tetras 6-1 prover visar inget konstigt.

    Har bilder att visa men var får man med dem ?
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    #2
    Ursprungligen postat av ArtbyRyman
    Hej.

    Dag 3:
    06:30
    30% mjölkighet kvar. Ph 7.1 Diskusarna verkar Ok. Men min solskenshistoria och Jungfru föda Snowball pleco ser lite tjock o halvdöd ut. =(
    Tar den snabbt som ögat med håven och flyttar den till gamla baljan. Fortsätter vara halvdöd där...vill verkligen inte att den ska dö!!

    Inga andra synliga döda fiskar men det är ingen vidare aktivitet. Den grå hinnan syns inte lika tydligt.

    Tillsätter 1dos Happylife till, enl. rek. vid nystart. Nån pansarmal dyker upp, lite mer simmande. Jag tänker väl avvakta nu...
    ---
    Ingen som har ideér om vad det är som är farligt i mitt vatten?

    UPPDATERAR: 15:30
    Lika mjölkvit som innan. Fisken ser ok ut men lite stressad eller stilla.
    Efter ett par timmars väntan visar det Ph 7,3. vid 1100 byter jag 100L.
    Går ner till ph 6,9.

    Skaffar Nitratväck och Startuppbakterie medel. I med det och nitratväck sprider sig o blir massor småsmå "kulor". Som det skulle. Väntar 15min.
    Kommer på att jag skulle byta spridarröret, till ett längre. Lägger också i en filterkudde till i ytterfiltret för att fånga vad som fångas kan. Lite Desperat.

    PH: Verkar nu 1530 äntligen som det stabiliserat sig.

    När jag plockar ordning på allt igen ....Ytspänningen är normal igen. =) Bubblorna försvinner snabbt som vanligt. Äntligen lite +. Diskusarna är nu 1550 framme o kivas lite. Hoppas, hoppas det klarnar nu och att min fantastiska jungfruföda Snowball pleco överlever.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av ArtbyRyman
      Ingen som har ideér om vad det är som är farligt i mitt vatten?

      UPPDATERAR: 15:30
      Lika mjölkvit som innan. Fisken ser ok ut men lite stressad eller stilla.
      Efter ett par timmars väntan visar det Ph 7,3. vid 1100 byter jag 100L.
      Går ner till ph 6,9.

      Skaffar Nitratväck och Startuppbakterie medel. I med det och nitratväck sprider sig o blir massor småsmå "kulor". Som det skulle. Väntar 15min.
      Kommer på att jag skulle byta spridarröret, till ett längre. Lägger också i en filterkudde till i ytterfiltret för att fånga vad som fångas kan. Lite Desperat.

      PH: Verkar nu 1530 äntligen som det stabiliserat sig.

      När jag plockar ordning på allt igen ....Ytspänningen är normal igen. =) Bubblorna försvinner snabbt som vanligt. Äntligen lite +. Diskusarna är nu 1550 framme o kivas lite. Hoppas, hoppas det klarnar nu och att min fantastiska jungfruföda Snowball pleco överlever.
      Säkert inte det som är felet men när jag läser texten så hivar du i olika kemikalier för att tex höja pH och en stund senare är pH för högt och du hivar i grejor för att sänka pH bla bla.

      Blir en rackarns massa olika kemikalier i akvariet och även om alla enskilt är ok för akvariebruk kan det hända otrevliga reaktioner om de blandas.

      Skulle göra en rad vattenbyten på 20-30% så du blir av med kemikaliecoctailen och 'starta' rent.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Den grå hinnan är från happylife. Har själv använt det medlet en gång och aldrig mer pga att jag fick som du en grå hinna över allt.
        Använd i så fall Easy-life istället, men varför en massa kemikalier hit och dit?
        Easylife använde jag själv ett tag för några år sen och trodde att det var bra. Nu idag kommer jag inte ens ihåg varför jag skulle ha behövt det

        Sen reagerade jag på att du matade och såg flingorna virvla runt.
        Jag hade inte vågat mata på flera dagar efter det ingreppet i akvariet.

        Jag håller med föregående talare. Byt vatten och låt bli att drutta i en massa olika preparat.

        Kommentar

        • ArtbyRyman

          • April 2014
          • 53

          #5
          Tackar för svar.

          Tänker likadant själv vad gäller Kem. Har aldrig behövt vara detalj kunnig om vatten kem så därför går jag på det som säljs...

          Gillar det inte men denna gång dumpar jag ju i det PGA. uppkomsten av "problem"...så hade det inte blivit mjölkvit vid påfyllnaden av vattnet eller syrebrist symtom på fisken morgonen efter, hade jag inte fått panik. (kanske
          Happylife körde jag eftersom zoohandlaren trodde det kunde hjälpa. Aquasafe...det har fungerat bra förut.


          Men ni har ju rätt, det blir ju en cocktail och jag har överdrivet visa värdens viktighet pga tidigare problem.
          Upptäckte igår att jag läste fel på PH+ burken...så där hällde jag i för mkt. och därför höjde sig Ph undan för undan.

          Har kört just vattenbyten. 3st a 30% vardera. Fisken blir stressad men bara en stund. Det verkar gå åt rätt håll och kanske det rer sig om några dagar.

          Så länge jag hade kommunalt vatten var det aldrig några problem med att "snabb starta" mina akvarier. Det är nu när jag har egen brunn och för tillfället Ph 6,4 samt nitrat i den som det händer oväntade grejer.
          Att mata lite direkt, och det var bara en nypa...gör jag för att se om fisken är allert eller ointresserad och med ordentliga filter, normalt vatten.. verkar det ha fungerat. =)

          Men men ....den som lever får se...det ljusnar. =)

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Håller du på att kasta i grejjer så som du gör i vattnet så lär du dels ha en hel del kem i vattnet och dessutom kan du få rätt hastiga svängningar i PH. Varför inte bara vänja in dina fiskar vid 6,5 pH, du har ju ändå diskusar? Eller är där fiskar som inte klarar så lågt PH?
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            Arbetssätt...