Lite frågor om Pakistanbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Lite frågor om Pakistanbotia

    Hej!
    jag undrar om min pakistanbotia är gravid?! Hon har inte sett så här förut
    Och om den är gravid, när kommer ynglen samt om det är något man behöver tänka på?!


    En annan fråga om botior överhuvudtaget, brukar de ligga på sidan?! För jag har en pakistanbotia som ligger på sidan samt en annan zebrabotia som ligger också på sidan, men resten av pakistan & zebrabotior gör inte det.

    Tillägg: Jag har läst att botior överhuvudtaget är svårodlade, kanske till och med att de är lite omöjliga att odla i akvarium eller något sådant, speciellt pakistanbotia.
    jag vet inte själv hur man odlar botior, eller hur jag får de att leka. Det enda som jag gjorde att jag bytte vattnet varannan dag eftersom vissa fiskar mådde lite dåligt samt lagt vattenberedningsmedel varje dag i 10 dagar, och jag minskade matningen från varje dag eller varannan dag. Och nu fiskarna mår betydligt bättre, men så upptäckte jag att min pakistanbotia är så tjock i magen.


    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Bisho; 14 April 2014, 18:34.
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Ja det är praktiskt taget omöjligt att odla dessa...
    Ang att dom ligger på sidan är helt normalt! Inte alls ovanligt att dom ligger och "vilar" så.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Helene&Andreas
      Ja det är praktiskt taget omöjligt att odla dessa...
      Ang att dom ligger på sidan är helt normalt! Inte alls ovanligt att dom ligger och "vilar" så.
      Tack för ditt svar!
      Men har du någon förklaring om varför är den "svullen" i magen?! Är det då någon sjukdom i sådana fall eller åt den för mycket?!

      Angående matningen så äter de inte de maten jag brukar mata mina fiskar, de äter de 1000-tals snäckor som jag har i karet.
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Nej nej nej.... Det är säkert så att hon har rom i magen därav att hon är så tjock som hon är. Däremot blir detinget av rommen när hon lagt den. Så mitt tips är att låta det vara och se vad som händer.... Kan väl tillägga att det inte är 100 % omöjligt!

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          Nej nej nej.... Det är säkert så att hon har rom i magen därav att hon är så tjock som hon är. Däremot blir detinget av rommen när hon lagt den. Så mitt tips är att låta det vara och se vad som händer.... Kan väl tillägga att det inte är 100 % omöjligt!
          Haha ok! Fick lite tankar på att hon åt den andra pakistanbotia för han är försvunnen nu i en vecka :P Hittar inte honom alls. Han är lite mindre än henne.

          Jag avvaktar och se hur det blir. Om det blir något så återkommer jag och meddelar hur det har gott
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Hej igen!
            Jag vill bara ladda upp lite bilder på samma fisk, det känns att magen har blivit mer svullen. Jag vet dock inte om hon är gravid eller sjuk. Men hon är ganska pigg och äter som vanligt. Men det enda jag är rädd för att hon är sjuk.

            Skall jag bara avvakta eller bör jag göra något?!

            Här har ni lite bilder på henne:







            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Irish
              • April 2020
              • 1

              #7
              Hej, det är längesen ni skrev, hur blev det med din Botia, jag upplever nämligen samma sak här hemma, helt frisk, mat glad men enormt rund om mage. ska det vara så?

              Kommentar

              Arbetssätt...